Mastiff
Solseng skrev On 3.10.2020 at 19.01:En Nemesis er helt sikkert en bra propell. Dog tror jeg du vil få bedre grep/skyv med en Solas Amita 4 som har en diameter på 13,75". Alupropellene til Solas skal være ganske gode de også uten at jeg har prøvd dem selv. Leste også i en annen tråd at du vurderer å heve motoren, og da tror jeg de ekstra store propellbladene kommer til nytte. Jeg ville gått for samme stigning - 19" tror jeg. Kan være at denne propellen drar turtallet litt ned, men vil nok likevel være innafor. Men som du sier: Du kan gå for 17" og heller holde litt igjen på gassen. Dog vil nok en 17" gi litt høyere drivstofforbuk. Så det blir å vurdere disse tingene opp mot hverandre.
@Solseng Da er den nye Solas-propellen montert, og den fungerte akkurat sånn. Tre knop ned i toppfart (jeg klarte å kravle meg opp i 32 knop med den gamle, og nå fikk jeg 29 på prøveturen, men det er jo ikke sikkert at alt annet var likt, jeg hadde blant annet kanskje 100 kilo mer i båten nå, med full tank og noen teinegreier). Det som uten problemer oppveier det, er et godt hakk bedre aks (kansje 1/3 raskere, jeg tenkte ikke på å ta tiden før jeg byttet). Men det store plusset er at den klarer svinger som er helt hinsides uten å trekke luft. I svinger der den forrige propellen begynte å dra opp turtallet fordi den trakk luft, kan jeg legge meg enda et godt stykke skarpere over. Og ikke minst var den veldig mye bedre å manøvrere i sakte fart, som inn til brygga og sånt. Mye mer presis. Så hvis ikke forbruket går opp, og det virker på deg som det ikke vil gjøre det, var dette veldig vellykket. Takk for hjelpen!