omhI Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Lundin's Marin R&D have developed the technology to optimize the 2013 and newer Suzuki DF115 - DF140 Lean Burn models. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 @omhI Men min er 2011/2012. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 :( Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 DF115A og DF140A er den enkle måten å beskrive hvilke motorer det gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 (redigert) Solseng skrev On 3.10.2020 at 19.01: En Nemesis er helt sikkert en bra propell. Dog tror jeg du vil få bedre grep/skyv med en Solas Amita 4 som har en diameter på 13,75". Alupropellene til Solas skal være ganske gode de også uten at jeg har prøvd dem selv. Leste også i en annen tråd at du vurderer å heve motoren, og da tror jeg de ekstra store propellbladene kommer til nytte. Jeg ville gått for samme stigning - 19" tror jeg. Kan være at denne propellen drar turtallet litt ned, men vil nok likevel være innafor. Men som du sier: Du kan gå for 17" og heller holde litt igjen på gassen. Dog vil nok en 17" gi litt høyere drivstofforbuk. Så det blir å vurdere disse tingene opp mot hverandre. @Solseng Da er den nye Solas-propellen montert, og den fungerte akkurat sånn. Tre knop ned i toppfart (jeg klarte å kravle meg opp i 32 knop med den gamle, og nå fikk jeg 29 på prøveturen, men det er jo ikke sikkert at alt annet var likt, jeg hadde blant annet kanskje 100 kilo mer i båten nå, med full tank og noen teinegreier). Det som uten problemer oppveier det, er et godt hakk bedre aks (kansje 1/3 raskere, jeg tenkte ikke på å ta tiden før jeg byttet). Men det store plusset er at den klarer svinger som er helt hinsides uten å trekke luft. I svinger der den forrige propellen begynte å dra opp turtallet fordi den trakk luft, kan jeg legge meg enda et godt stykke skarpere over. Og ikke minst var den veldig mye bedre å manøvrere i sakte fart, som inn til brygga og sånt. Mye mer presis. Så hvis ikke forbruket går opp, og det virker på deg som det ikke vil gjøre det, var dette veldig vellykket. Takk for hjelpen! Redigert 23.November.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Hvis sammenligningen i hvilken fart du oppnådde var juli mot novemeber så tror jeg nok at sjøtemperatur også kan ha spilt rolle og gjort den reelle forskjellen enda større enn tre knop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mastiff Svart 23.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Jeg tviler litt på det. Jeg kom aldri opp i mer enn 32 knop under hummerfisket heller, selv ikke med tom båt bortsett fra et par rognhummer og Fiskerioppsynet i hælene... Og det er ikke mye forskjell i tempen da og nå. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Mastiff skrev for 1 time siden: @Solseng Da er den nye Solas-propellen montert, og den fungerte akkurat sånn. Tre knop ned i toppfart (jeg klarte å kravle meg opp i 32 knop med den gamle, og nå fikk jeg 29 på prøveturen, men det er jo ikke sikkert at alt annet var likt, jeg hadde blant annet kanskje 100 kilo mer i båten nå, med full tank og noen teinegreier). Det som uten problemer oppveier det, er et godt hakk bedre aks (kansje 1/3 raskere, jeg tenkte ikke på å ta tiden før jeg byttet). Men det store plusset er at den klarer svinger som er helt hinsides uten å trekke luft. I svinger der den forrige propellen begynte å dra opp turtallet fordi den trakk luft, kan jeg legge meg enda et godt stykke skarpere over. Og ikke minst var den veldig mye bedre å manøvrere i sakte fart, som inn til brygga og sånt. Mye mer presis. Så hvis ikke forbruket går opp, og det virker på deg som det ikke vil gjøre det, var dette veldig vellykket. Takk for hjelpen! Hyggelig at propellen gav bedre egenskaper på noen områder. Det er vel slik jeg opplever det også med 4-bladere: Man taper gjerne et par knop på topp, men alt det andre blir ofte bedre. Det er jo ikke så veldig ofte man kjører full gass. Hvordan gikk det med turtallet da? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 (redigert) Jeg må innrømme at jeg ikke så på det, men topp turtall var nok noe lavere siden toppfarten var det. Får prøve å huske det neste gang. Redigert 23.November.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November.2020 Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 (redigert) Da blir det vel en slik til neste år? 3,4 liter V6 mot 2,05 liter sylindervolum bør merkes... Veier jo bare 30-40 kg mere. Ikke nødvendigvis i Pro XS utgave da Kan vel dessuten omprogrammeres til 225 hk om ønskelig.... Ja F150 med 3 liter sylindervolum og 10 kg lettere enn V6 ville jo også være en kraftig forbedring til en langt rimeligere pris enn V6'en. Finnes vel også etterhvert på bruktmarkedet nå. Sikkert noen som vil oppgradere til V6'en. Redigert 24.November.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 24.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 Det må nok vente til jeg har kommet over 600 000 til å reparere taket på huset i byen i år! Det er dyrt med gamle hus når råten går ned i bjelkene... Men planen er å gi meg selv en pensjonspresang om 12 år, tre måneder og to uker. Båten er godkjent for 200 hester... Så da håper jeg bare at denne motoren holder så lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November.2020 Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 Godkjent for 200 hk.. da er det jo ingen tvil V8 Pro XS 200 på 229 kg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 24.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 (redigert) Å, det er nok kommet en solcelledrevet 200-hester som veier 14 kilo om 12 år, tre måneder og to uker! Regner med å kjøpe den omtrent samtidig som den flygende bilen... Redigert 24.November.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.November.2020 Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 Mastiff skrev 9 minutter siden: Regner med å kjøpe den omtrent samtidig som den flygende bilen... Denne? https://edition.cnn.com/videos/business/2020/11/01/flying-car-first-flight-lon-orig.cnn Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mastiff Svart 24.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 Jeg vet ikke helt om jeg vil stole på sveve rundt i lufta i noe som er laget i Slovakia... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.November.2020 Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Om 12 år har jeg visstnok akkurat passert 67 år Håper iallefall at det er både bensin og avgiftsfri diesel å få kjøpt da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 25.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Da er vi nok ganske like i alder. Er du 65-modell? Jeg er mars 66. Og det kommer an på om MDG eller SP har rent flertall da, det blir sikkert en av delene, akkurat som i USA. Med Revenyhetene som støtter Vedum... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 @Mouche Jeg begynte å lure og søke litt (ikke fordi et par knop fra eller til har noen som helst betydning med denne båten, bare av ren nysgjerrighet), og jeg fant denne posten, som har motsatt konklusjon av det jeg forsto at du mener. For du mener at båten går fortere i kaldt enn varmt vann? Her sto det "Båter går tregere om vinteren enn om sommeren, pga økt viskositet i kaldt vann." I så fall burde det vel heller bety at tapet i knop egentlig mindre enn større. Eller tenker du på at en motor går litt bedre i kaldt vær fordi kaldere luft er mer komprimert? Den forskjellen har jeg lest (uten å kunne vise til kilden nå) at er minimal med nyere innsprøytningsmotorer uten turbo eller kompressor. Det er nok en grunn til at man aldri kjører med intercooler på en motor som ikke har turbo. Dodge Challenger Demon bruker faktisk klimaanlegget til å kjøle ned luften inn til motoren, men den har jo kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.November.2020 Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Cold water has a higher density than warm water, and therefore will allow a watercraft to float higher on the waterline. ... The higher a boat is on the waterline, the faster they are going to travel. https://www.godownsize.com/do-boats-go-faster-in-saltwater-or-freshwater/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mastiff Svart 25.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Ja, tettheten var også diskutert i den tråden, men sånn som jeg forsto den, ville viskositeten ha mer å si enn tettheten på mindre og lettere båter, særlig når det er snakk om en planende båt. Ikke det at jeg har noen peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.November.2020 Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Mastiff skrev for 8 timer siden: Da er vi nok ganske like i alder. Er du 65-modell? Jeg er mars 66. Og det kommer an på om MDG eller SP har rent flertall da, det blir sikkert en av delene, akkurat som i USA. Med Revenyhetene som støtter Vedum... Februar -65. Jeg tror MDG er en døgnflue Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 25.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Mars 66! Og det har du ikke lov til å si! Vi er menn 50+, og da har vi å holde kjeft...sier millenniumsgenerasjonen, som blir krenket av omtrent alt man kan finne på å si... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.