Jump to content

Suzuki DF 140 tuning

Mastiff

Recommended Posts

• 1 måned senere...
Solseng skrev On 3.10.2020 at 19.01:

En Nemesis er helt sikkert en bra propell. Dog tror jeg du vil få bedre grep/skyv med en Solas Amita 4 som har en diameter på 13,75". Alupropellene til Solas skal være ganske gode de også uten at jeg har prøvd dem selv. Leste også i en annen tråd at du vurderer å heve motoren, og da tror jeg de ekstra store propellbladene kommer til nytte. Jeg ville gått for samme stigning - 19" tror jeg. Kan være at denne propellen drar turtallet litt ned, men vil nok likevel være innafor. Men som du sier: Du kan gå for 17" og heller holde litt igjen på gassen. Dog vil nok en 17" gi litt høyere drivstofforbuk. Så det blir å vurdere disse tingene opp mot hverandre.

@Solseng Da er den nye Solas-propellen montert, og den fungerte akkurat sånn. Tre knop ned i toppfart (jeg klarte å kravle meg opp i 32 knop med den gamle, og nå fikk jeg 29 på prøveturen, men det er jo ikke sikkert at alt annet var likt, jeg hadde blant annet kanskje 100 kilo mer i båten nå, med full tank og noen teinegreier). Det som uten problemer oppveier det, er et godt hakk bedre aks (kansje 1/3 raskere, jeg tenkte ikke på å ta tiden før jeg byttet). Men det store plusset er at den klarer svinger som er helt hinsides uten å trekke luft. I svinger der den forrige propellen begynte å dra opp turtallet fordi den trakk luft, kan jeg legge meg enda et godt stykke skarpere over. Og ikke minst var den veldig mye bedre å manøvrere i sakte fart, som inn til brygga og sånt. Mye mer presis. Så hvis ikke forbruket går opp, og det virker på deg som det ikke vil gjøre det, var dette veldig vellykket. Takk for hjelpen! :yesnod:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev for 1 time siden:

@Solseng Da er den nye Solas-propellen montert, og den fungerte akkurat sånn. Tre knop ned i toppfart (jeg klarte å kravle meg opp i 32 knop med den gamle, og nå fikk jeg 29 på prøveturen, men det er jo ikke sikkert at alt annet var likt, jeg hadde blant annet kanskje 100 kilo mer i båten nå, med full tank og noen teinegreier). Det som uten problemer oppveier det, er et godt hakk bedre aks (kansje 1/3 raskere, jeg tenkte ikke på å ta tiden før jeg byttet). Men det store plusset er at den klarer svinger som er helt hinsides uten å trekke luft. I svinger der den forrige propellen begynte å dra opp turtallet fordi den trakk luft, kan jeg legge meg enda et godt stykke skarpere over. Og ikke minst var den veldig mye bedre å manøvrere i sakte fart, som inn til brygga og sånt. Mye mer presis. Så hvis ikke forbruket går opp, og det virker på deg som det ikke vil gjøre det, var dette veldig vellykket. Takk for hjelpen! :yesnod:

Hyggelig at propellen gav bedre egenskaper på noen områder. Det er vel slik jeg opplever det også med 4-bladere: Man taper gjerne et par knop på topp, men alt det andre blir ofte bedre. Det er jo ikke så veldig ofte man kjører full gass. Hvordan gikk det med turtallet da?

Da blir det vel en slik til neste år? :giggle: 3,4 liter V6 mot 2,05 liter sylindervolum bør merkes... Veier jo bare 30-40 kg mere.

Ikke nødvendigvis i Pro XS utgave da :saint: Kan vel dessuten omprogrammeres til 225 hk om ønskelig....

Ja F150 med 3 liter sylindervolum og 10 kg lettere enn V6 ville jo også være en kraftig forbedring til en langt rimeligere pris enn V6'en. Finnes vel også etterhvert på bruktmarkedet nå. Sikkert noen som vil oppgradere til V6'en.

proxs.jpg.41a6eec27ab00375fcd5b4973743cada.jpg

Mercury-f175.jpg.c211eab61700808aad6cf145c25ed379.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Godkjent for 200 hk.. da er det jo ingen tvil :giggle: V8 Pro XS 200 på 229 kg

proxs-v8-200.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Om 12 år har jeg visstnok akkurat passert 67 år :crazy: Håper iallefall at det er både bensin og avgiftsfri diesel å få kjøpt da :saint:

@Mouche Jeg begynte å lure og søke litt (ikke fordi et par knop fra eller til har noen som helst betydning med denne båten, bare av ren nysgjerrighet), og jeg fant denne posten, som har motsatt konklusjon av det jeg forsto at du mener. For du mener at båten går fortere i kaldt enn varmt vann? Her sto det "Båter går tregere om vinteren enn om sommeren, pga økt viskositet i kaldt vann." I så fall burde det vel heller bety at tapet i knop egentlig mindre enn større.

Eller tenker du på at en motor går litt bedre i kaldt vær fordi kaldere luft er mer komprimert? Den forskjellen har jeg lest (uten å kunne vise til kilden nå) at er minimal med nyere innsprøytningsmotorer uten turbo eller kompressor. Det er nok en grunn til at man aldri kjører med intercooler på en motor som ikke har turbo. Dodge Challenger Demon bruker faktisk klimaanlegget til å kjøle ned luften inn til motoren, men den har jo kompressor.

Mastiff skrev for 8 timer siden:

Da er vi nok ganske like i alder. Er du 65-modell? Jeg er mars 66. Og det kommer an på om MDG eller SP har rent flertall da, det blir sikkert en av delene, akkurat som i USA. Med Revenyhetene som støtter Vedum... :giggle:

Februar -65. Jeg tror MDG er en døgnflue :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...