Bjorne Startet 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2020 Det er gjennom mange år skrevet mye om parafin/lampeolje til Wallasbrennerne. Jeg skal nå prøve å få i gang mitt apparat etter flere års hvile. Det er mange ting å passe på, og da er det greit å begynne med det enkleste, brenselet. For mange år siden var det Esso Exxol D60 som gjaldt, også anbefalt av Wallas Norge. Men dette produktet kan jeg ikke finne nå. Mange andre fabrikat har vært nevnt her i forumet. De som fortsatt bruker dette apparatet, og kanskje Wallas tilogmed, kunne bidra med en kort rangering. For jeg mener å huske at Wallasbrennerne var kresne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Det eneste rette er: fritidsparafin. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjorne Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Takker for veldig raskt svar. Fritidsparafin var en ukjent betegnelse for meg, men er kanskje forskjellig fra "vanlig" parafin til feks. husbrensel. Den blei vel også kalt lampeolje. Det er forskjellige produsenter, men de kaller det altså alle (xx) fritidsparafin og regnes tydeligvis som likeverdige. Takker for kort og grei avklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Fritidsparafin er faktisk mer vanlig enn du tror. https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=1041356 og hvor du får kjøpt den i Oslo, om de har den på lager da - det aner jeg ikke: https://www.flak.no/dealer/3 Felleskjøpet har også Fritidsparafin: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr/lighter-gass-og-tennveske/fritidsparafin-4-l-blaatind-50312084 Det er absolutt ingen forskjell på Kemetyl og Blåtind Fritidsparafin. "Husparafin" - Lett Fyringsolje - er ubrukelig til denne brenneren. Bruk ALDRI Varmeolje selv om navnet høres forlokkende ut. Etter få timers bruk begynner apparatet å brenne dårligere, og du må regne med rensing av brenner + skifting av veke og glødespiral. Til nød kan du bruke Lampeolje, men aldri når det er kaldt eller om vinteren. Inneholder voks som gir god lysverdi (til oljelamper), men litt dårligere varmeverdi i Wallas'en. Voksen har en tendens til å sette seg fast i pumpen, og gir litt mer sot i brenneren. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Teerex Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Wallas Service skrev On 8.7.2020 at 23.03: Bruk ALDRI Varmeolje selv om navnet høres forlokkende ut. Etter få timers bruk begynner apparatet å brenne dårligere, og du må regne med rensing av brenner + skifting av veke og glødespiral. Til nød kan du bruke Lampeolje, men aldri når det er kaldt eller om vinteren. Inneholder voks som gir god lysverdi (til oljelamper), men litt dårligere varmeverdi i Wallas'en. Voksen har en tendens til å sette seg fast i pumpen, og gir litt mer sot i brenneren. Hva brukes varmeolje til vanligvis? Skal teste en Wallas 1300 som ikke har vært i gang på minst 7-8 år. Serienr. 4180 hvis det sier deg noe? Det står "Tested 1-88" på en etikett, så formoder at den er fra 1988? Båten den stod i er antagelig et par år nyere. Er det samme bruksanvisning/servicemanual for en så gammel varmer som de fra vårt årtusen? Altså fritidsparafin som er tingen, men hos forhandlerne står det "brennstoff lampeolje" ? https://seatronic.no/wallas-luftvarmer-1300w?gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaHW6mvzuir7KBt48o15IqxGEtcd-sbI8ohNWDd0yBGavJZZkMTebQEaAs5tEALw_wcB Ikke akkurat billige disse varmerne. Kanskje jeg selger den hvis den funker. Eller bruker den som erstatning for en enda eldre Ardic 04-D som egentlig er i kraftigste laget (båten den står i blir ikke brukt om vinteren iallefall). Får heller installere en defroster med varme fra motorens kjølesystem om det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Wallas Service Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Varmeolje brukes til frittstående parafinkaminer, uten mekanisk tilførsel av brennluft. Men så kjenner jeg en kar som har en slik ovn, og den brenner bedre med Fritidsparafin. Lukter mindre og billigere i innkjøp. Fritidsparafin det som gjelder her i Norge. Lysfotogen er det samme. Lampeolje heter Lampolja i Sverige. 1-88 betyr at den er produsert i januar 1988. Etter 7-8 år uten å være i bruk, kan det tenkes at pumpen har satt seg fast og at veken i brenneren er en smule tørr. Om pumpen ikke går, sjekk om termostaten har løst seg ut. Det er den røde (skal det være) gummiknotten foran på apparatet. Trykk den inn og sjekk om pumpen går nå. Om den ikke går kan du sette 12 v direkte på pumpen. Koble den i så fall bort fra kretskortet først. Sett 12v i pulser direkte på sukkerbiten, + og - spiller ingen rolle, mange nok ganger til den slår. Det er samme bruksanvisning på de gamle og nye apparatene, og det finnes deler i massevis til disse, og det vil det gjøre i de nærmeste 10 åra og vel så det. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Teerex Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Takk for gode tips Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ooma Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Hvordan er jet-fuel (jet A-1) til bruk på disse apparatene? Er svært ren, men inneholder det noe som apparatet ikke liker? Sitér dette innlegget Oso Link to post
Wallas Service Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 ooma skrev for 3 timer siden: Hvordan er jet-fuel (jet A-1) til bruk på disse apparatene? Er svært ren, men inneholder det noe som apparatet ikke liker? Blir tappet om til 4 ltr kanner og selges som Fritidsparafin, og er dermed helt innafor. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.