pipe
De fleste motor feilene vil jo krystallisere seg i motorfusk men mine tanker går da først til feilene som nødvendigvis ikke gir fusk.
Jeg hadde begynt med forgasseren.
Sjekk at gass spjeldet åpner 100% ved full gass.
Ta en prøvetur med full gass i sammen med en som kan føre båten så ser du etter om sekunder spjeldet i forgasseren også åpner seg.
Noen forgassere har tvungen åpning av sekunder spjeld så åpner det seg samtidig som det andre spjeldet kan du spare deg for prøveturen med full gass.
Selv om jeg nok hadde tatt denne testen uansett for å se hva som skjer.
Med motorluken oppe så for motoren nok luft og tar man av bensinlokket så kan man krysse ut vakuum på tanken på listen over potensielle feil.
Så ville jeg sjekket tenningen med en tenningslampe som du kan kjøpe billig på BT.
I fordeleren din finnes det vekter som blir slynget ut av sentrifugalkraften og det er ikke uvanlig at disse irrer fast.
Dette vil du se med tenninglampen da fortenningen skal vri seg mye med å gi gass.
Antagelig er fortenningen også angitt i grader ved ett spesielt turtall i tilegg til grader ved tomgang nettopp for å få kontrollert dette.
Så kan man jo ikke fri seg helt i fra tanken på hva forrige eier har gjort så kanskje det har havnet på ett brukt drev med feil utveksling og proppel ?
Nå er vel kanskje det lite trolig når du sliter med å få opp turtallet på en V8 men det finnes jo sprekere V8 motorer som kan gå med enda høyere utveksling.
Edit har denne motoren stiftetenning ?
Hvis ja så må du sjekke stift og kamvinkel med ett testinstrument.
Hvis nei må du sjekke i manualen på motoren hvordan du skal sjekke tenningen med tenningslampe fordi det kan være ting som må gjøres for man kontrollerer tenning for å få tenningen riktig.