Jump to content

Lading, rele og dynamo kobling. Lade forbruk først?

JePeKj

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å koble lading slik at dynamoen lader først opp forbruk, så koble inn (via spennings sensitivt rele) startbanken etterpå? Dette fordi at startbanken (2x110amp inkl trøsterbatt) som oftest er full. (eg lader med landstrøm i heimehavn). Men etter tre dager i uthavn er naturligvis forbruk (3x110amp) ganske tomt. Min tanke: Med tradisjonell kobling vil då rele koble sammen alle 5 batteriene så snart motoren starter. Startbatteriene utjevner seg med forbruk, og dynamo må slite med å lade 5 batterier. Ved å beholde start som vanlig, men koble dynamo på forbruk så vil eg kunne toppe opp forbruk først, og så kobles start inn mot slutten når batteriene er omtrent like oppladet. 

Har prøvd å skumme gjennom Ingars tråd om "hvordan koble....", og synest å huske jeg las noe om akkurat denne løsningen, men finner det ikke igjen no....

Se skjema. Beholder mekanisk skillerelet slik at ved landstrøm er bankene heilt adskilt og lades av separate ladere. 

Skjema batterier.PNG

Redigert av JePeKj (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...