JePeKj Startet 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2020 (redigert) Hei! Vurderer å koble lading slik at dynamoen lader først opp forbruk, så koble inn (via spennings sensitivt rele) startbanken etterpå? Dette fordi at startbanken (2x110amp inkl trøsterbatt) som oftest er full. (eg lader med landstrøm i heimehavn). Men etter tre dager i uthavn er naturligvis forbruk (3x110amp) ganske tomt. Min tanke: Med tradisjonell kobling vil då rele koble sammen alle 5 batteriene så snart motoren starter. Startbatteriene utjevner seg med forbruk, og dynamo må slite med å lade 5 batterier. Ved å beholde start som vanlig, men koble dynamo på forbruk så vil eg kunne toppe opp forbruk først, og så kobles start inn mot slutten når batteriene er omtrent like oppladet. Har prøvd å skumme gjennom Ingars tråd om "hvordan koble....", og synest å huske jeg las noe om akkurat denne løsningen, men finner det ikke igjen no.... Se skjema. Beholder mekanisk skillerelet slik at ved landstrøm er bankene heilt adskilt og lades av separate ladere. Redigert 9.Juli.2020 av JePeKj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Kan anbefale den løsningen du skisserer her. Da får releet et mye bedre liv ved at ikke hovedmengden av strømmen skal gå gjennom det. Har hatt det slik selv i mange år. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Jeg har et laderele som gir strøm til begge batteribankene, når motoren sterter. Når den samlede ladestrøm synker til under 3A, så koples startbatteriet fra og kun forbruksbatteriet får ladestøm. Fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.