Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Det ser ut til at det blir en alubåt på meg. Jeg skal iallfall opp til Trøndelag i helga, og jeg kjører ikke fra Mandal til Trøndelag uten å være ganske sikker. :wink: I den er det to batterier, med eget batteri til teinehaleren. Jeg kan tenke meg å bruke batteriet uten at motoren går når det er stille og rolig utpå, men da tror jeg ikke 10-15 minutters kjøring til og fra er nok til at påhengsen kan holde batteriet ladet. Så jeg vil koble det til en lader i havn, trolig en CTEK, som jeg har hørt mye bra om. Det enkleste er jo å montere vedlikeholdsladeren på brygga og så bare føre 12V pluss og minus til kabler som går direkte til batteriet. Men vil det føre til fare for galvanisk tæring, eller er det bare når det er en jordkabel inne i bbildet at det er et problem? Og vet noen om en enkel og grei, vanntett stikkontakt som jeg kan montere i båten og så bruke ledning med plugg fra brygga? Eller kanskje omvendt, en plugg fra båten til laderen?

Mastiff

Mastiff

Det ser ut til at det blir en alubåt på meg. Jeg skal iallfall opp til Trøndelag i helga, og jeg kjører ikke fra Mandal til Trøndelag uten å være ganske sikker. :wink: I den er det to batterier, med eget batteri til teinehaleren. Jeg kan tenke meg å bruke batteriet uten at motoren går når det er stille og rolig utpå, men da tror jeg ikke 10-15 minutters kjøring til og fra er nok til at påhengsen kan holde batteriet ladet. Så jeg vil koble det til en lader i havn. Det enkleste er jo å montere vedlikeholdsladeren på brygga og så bare føre 12V pluss og minus til kabler som går direkte til batteriet. Men vil det føre til fare for galvanisk tæring, eller er det bare når det er en jordkabel inne i bbildet at det er et problem? Og vet noen om en enkel og grei, vanntett stikkontakt som jeg kan montere i båten og så bruke ledning med plugg fra brygga? Eller kanskje omvendt, en plugg fra båten til laderen?



×
×
  • Create New...