Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr


skriveleifer

Andora skrev On 11.10.2020 at 10.22:

Hvordan går det med motoren og kjøleproblemene?

 

Okkaby skrev On 11.10.2020 at 12.57:

Ja er sikkert mange som lure på hva som ble resultat her.

Motor fikset eller brukt som moring?

 

Hei, så hyggelig at dere er nysgjerrige og bryr dere :cheers:

 

Som @Roger jo siterte så ble faciten at jeg hadde 24 av 28 overnattinger i båten i egen havn i år. Og vi forsøkte å gjøre "hytte i egen båthavn" til et koselig konsept for hele familien. Da var det lite plass til å skru, og dermed skrudde jeg bare en dag eller to når kona tok med de tre barna våre på utflukt. Det ble ikke tett. 

 

Etter at vi flyttet hjem i eget hus så fikk jeg båten mer for meg selv, og åpnet opp motorroms-luker og prøvde litt til. Jeg er overbevist om at problemet ikke kan skyldes turbo eller pakning. Har prøvd to turboer, bygget opp med epoxy og lagt på pakninger som ikke bør kunne lekke etc.

 

Så tenkte jeg å prøve en quick fix. Brukte da type "radiatortett" liknende sak: 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/tetning-til-topplokkpakning-003912/

 

Problemet med eksos i kjølevannet er borte! (Måler ingen CO.)

Men, det lekker ut kjølevann...

 

Nok til at det ikke er bekvemt å kjøre langt. Men så har vi veldig flotte turområder rett utenfor båthavna. Dvs mellom Hasseltangen og Merdø og Arendal/ Nidelva for dere som er kjent. Dette er områder som jeg er trygg på å bevege meg i, selv om motoren plutselig skulle gi signal om at den er for varm. Så jeg tok noen små turer med familien om bord på noen flotte sensommer dager. Ble ingen signal fra motor om at den ble for varm. Men den var heller ikke presset, samt at jeg åpnet opp luken ver hver stopp og etterfylte ved behov.

 

I september glemte jeg hele båten. Tror det var 3 uker jeg knapt tenkte på den. (Var heller ikke uvær.) Så kom oktober med mye østavind, og jeg la ekstra spring på båten og hadde dobbelt med tau foran for å holde presset. Doblet fendring på styrbord side for fendrene ble presset flate pga vinden. 

 

Da hadde hverdagen startet med travel jobb, 3 unger i barnehage, barneskole og ungdomsskole, speideren og håndball - og alt annet.

 

I går ble båten pakket inn i presenning, og står nå i hagen for 2. uken. Motoren er ikke konservert ennå. 

 

Foreløpige tanker:

 

1) Jeg må tappe ut av kjølevannet (rent vann, ikke frostvæske nå). Bør jeg da fylle den med frostvæske igjen, for så å tappe dette ut igjen? Eller holder det å bare tappe ut vannet, og da la motoren stå "tørr" i vinter?

 

2) I høst tenker jeg å demontere turbo (igjen), eksomanifold, varmeveksler og oljekjøler. Både for å sjekke pakninger, samt inspisere og rense. (Derfor må jeg tømme motoren for kjølevann.)

 

3) Hvis jeg ikke finner noen åpenbare feil der så er det toppen som står for tur. Da vurderer jeg heller å finne en brukt motor jeg kan bytte i. Helst en TAMD40B eller evt en VP41.

 


PS: VI i familien vil veldig gjerne på tur igjen, men har lyst på en motor som vi stoler på. Av den grunn vurderer jeg å finne en brukt motor å putte i båten. Ny motor er for dyrt, og nyere VP41 holder seg uforskammet høyt i pris. Lå en på Finn til 148000,- , og det er uaktuelt nå. Men å finne en godt holdt 40B hadde vært kjekt. Den kan jo bare puttes rett i, og jeg kan beholde gir etc. 

 

 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Andora skrev On 11.10.2020 at 10.22:

Hvordan går det med motoren og kjøleproblemene?

 

Okkaby skrev On 11.10.2020 at 12.57:

Ja er sikkert mange som lure på hva som ble resultat her.

Motor fikset eller brukt som moring?

 

Hei, så hyggelig at dere er nysgjerrige og bryr dere :cheers:

 

Som @Roger jo siterte så ble faciten at jeg hadde 24 av 28 overnattinger i båten i egen havn i år. Og vi forsøkte å gjøre "hytte i egen båthavn" til et koselig konsept for hele familien. Da var det lite plass til å skru, og dermed skrudde jeg bare en dag eller to når kona tok med de tre barna våre på utflukt. Det ble ikke tett. 

 

Etter at vi flyttet hjem i eget hus så fikk jeg båten mer for meg selv, og åpnet opp motorroms-luker og prøvde litt til. Jeg er overbevist om at problemet ikke kan skyldes turbo eller pakning. Har prøvd to turboer, bygget opp med epoxy og lagt på pakninger som ikke bør kunne lekke etc.

 

Så tenkte jeg å prøve en quick fix. Brukte da type "radiatortett" liknende sak: 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/tetning-til-topplokkpakning-003912/

 

Problemet med eksos i kjølevannet er borte! (Måler ingen CO.)

Men, det lekker ut kjølevann...

 

Nok til at det ikke er bekvemt å kjøre langt. Men så har vi veldig flotte turområder rett utenfor båthavna. Dvs mellom Hasseltangen og Merdø og Arendal/ Nidelva for dere som er kjent. Dette er områder som jeg er trygg på å bevege meg i, selv om motoren plutselig skulle gi signal om at den er for varm. Så jeg tok noen små turer med familien om bord på noen flotte sensommer dager. Ble ingen signal fra motor om at den ble for varm. Men den var heller ikke presset, samt at jeg åpnet opp luken ver hver stopp og etterfylte ved behov.

 

I september glemte jeg hele båten. Tror det var 3 uker jeg knapt tenkte på den. (Var hellet ikke uvær.)

 

Da hadde hverdagen startet med travel jobb, 3 unger i barnehage, barneskole og ungdomsskole, speideren og håndball - og alt annet.

 

I går ble båten pakket inn i presenning, og står nå i hagen. Motoren er ikke konservert ennå. 

 

Foreløpige tanker:

 

1) Jeg må tappe ut av kjølevannet (rent vann, ikke frostvæske nå). Bør jeg da fylle den med frostvæske igjen, for så å tappe dette ut igjen? Eller holder det å bare tappe ut vannet, og da la motoren stå "tørr" i vinter?

 

2) I høst tenker jeg å demontere turbo (igjen), eksomanifold, varmeveksler og oljekjøler. Både for å sjekke pakninger, samt inspisere og rense. (Derfor må jeg tømme motoren for kjølevann.)

 

3) Hvis jeg ikke finner noen åpenbare feil der så er det toppen som står for tur. Da vurderer jeg heller å finne en brukt motor jeg kan bytte i. Helst en TAMD40B eller evt en VP41.

 


PS: VI i familien vil veldig gjerne på tur igjen, men har lyst på en motor som vi stoler på. Av den grunn vurderer jeg å finne en brukt motor å putte i båten. Ny motor er for dyrt, og nyere VP41 holder seg uforskammet høyt i pris. Lå en på Finn til 148000,- , og det er uaktuelt nå. Men å finne en godt holdt 40B hadde vært kjekt. Den kan jo bare puttes rett i, og jeg kan beholde gir etc. 



×
×
  • Create New...