Far Out Startet 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2005 Det begynte med at jeg syntes motorens vibrasjoner forplantet seg for mye i båten. Tenkte da at jeg måtte skifte motorlabbene med noen mykere. Etter å ha satt båten på land kjenner jeg at propellakslingen kan beveges sideveis og opp/ned med 2 mm. Får så høre at motoren sikkert har sunket ned ettersom motorlabbene har seget sammen siden de var nye i 1968, slik at propellakslingen har endret vinkel. Konsekvensen av dette kan være at lageret i skroggjennomføringen vil fremstå som mer slitt hvis jeg løsner akslingen fra motoren og kjenner etter. Jeg har derfor blitt rådet til å fornye lageret rundt akslingen akter. Problemet er at dette er et hvittmetall lager, som det kanskje ikke er så enkelt å få tak i lenger. Jeg vet heller ikke hvor lett det er å ta ut for overhaling... Og dersom jeg skulle skiftet til cutless lager vil jeg trenge vanntilførsel fra innsiden for smøring og kjøling... Tegningen gir en oversikt over akslingen. Det bakerste fleksible leddet står lenger bak enn tegningen viser. Bildet viser aksingen helt akter i kjølen med røret fra grease pressen til lageret. Tegningen viser et standard (?) hvittmetall lager som skal passe til båten. Er det noen som har vært borte i hvittmetall lagre og fornyelse av slike? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Kanskje disse kan hjelpe deg? http://www.asap-supplies.com/ Geir Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 (redigert) Eller hør med Sleipner. De lager pakkbokser ved eget verksted og kan helt sikkert levere et lager i h.h.t. skissen din. Skissen har de nødvendige toleraser for å kunne dreie ut lageret. Redigert 11.Oktober.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Og dersom jeg skulle skiftet til cutless lager vil jeg trenge vanntilførsel fra innsiden for smøring og kjøling... Hvorfor? De fleste stevnlager lar vannet passere inn gjennom selve bosset og ut gjennom gummilageret. Ta en nøye titt på Sleipners pdf-katalog, eller se i Maritim katalogen og du vil se hvordan stevnlageret med cutlesslager, hylserøret og pakkboksen henger sammen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Jeg har lignende anlegg i min motorbåt. Lager (bronse?) med pakkbokser og talgpakninger i begge ender av hylsa. Jeg demonterte aksel og hylse og leverte alt til Skjerdens Mekaniske Verksted AS. Ikke den billigste løsningen, men det som ble montert var som nytt. Er en del jobb, men ble på sikt den med minst plunder. Uansett, i Oslo er Skjerdens mek. dyktige på det som har med båt og fremdrift å gjøre. Om du kan greie deg med nytt/nye lager kan de trolig hjelpe deg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Far Out Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Takker for gode tips. Når det gjelder vannsmøring av cutlesslager er problemet at mitt stevnlager stort sett befinner seg inne i skroget og at det kun er en veldig kort bit som stikker ut av båten (se tegningen). Jeg tror derfor at jeg måtte ha montet cutless lageret (stort sett) inne i båten og matet det med vann enten fra motoren eller ved å lage et separat hull i skroget for å "scoope" inn vann til lageret. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Jeg mente ikke at du skulle putte et cutlesslager inn i den hylsa du har nå. Jeg mente at du skulle bytte hele greia i et stevnlager med cutlesslager fra f.eks. Sleipner Geir Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Her er kanskje en side som kan gi noe info. http://homefree.freewave.no/~s147879/pakkboks.htm Capella. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2005 Hva med akslingen i lageret? Når lageret havarere er det ofte skader på akslingen. Da er det ikke bare å sette inn et nytt lager. Jeg er enig med dem som sier at du burde få et spesiealfirma til å gi deg et forslag til totalløsning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.