Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det spørs om ikke det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet og krav til kompetanse å gjøre går på det som har å gjøre med jordingsystemet.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Et annet utdrag:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.

Det spørs om ikke et Defa "gjør det selv anlegg" koplet opp på enkleste måte fungerer ut i fra sammme prinsipp som en skjøteledning mht jording, dvs man har jording opp mot land og man har ikke koblet opp mot båtens jordingsnalggg? Kan det stemme? (Sikkerheten blir jo i så fall litt bedre enn ved en vanlig skjøteledning ved at man har et lokalt jordfeilvern i Defa sentralen.)
 

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet og krav til kompetanse å gjøre går på det som har å gjøre med jordingsystemet.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Et annet utdrag:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.

Det spørs om ikke et Defa "gjør det selv anlegg" koplet opp på enkleste måte fungerer ut i fra sammme prinsipp som en skjøteledning mht jording, dvs man har jording opp mot land og man har ikke koblet opp mot båtens jordingsnalggg? Kan det stemme? (Sikkerheten blir jo i så fall litt bedre enn ved en vanlig skjøteledning ved at man har et lokalt jordfeilvern i Defa sentralen.)
 

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet og krav til kompetanse å gjøre går på det som har å gjøre med jordingsystemet.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Et annet utdrag:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.

Det spørs om ikke et Defa "gjør det selv anlegg" koplet opp på enkleste måte fungerer ut i fra sammme prinsipp som en skjøteledning mht jording, dvs man har jording opp mot land og man har ikke koblet opp mot båtens jordingsnalggg? Kan det stemme? (Sikkerheten blir jo i så fall litt bedre enn ved en vanlig skjøteledning ved at man har et lokalt jordfeilvern i Defa seentralen.)
 

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet og krav til kompetanse å gjøre går på det som har å gjøre med jordingsystemet.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Et annet utdrag:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.
 

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet og krav til kompetanse å gjøre går på det som har å gjøre med jordingsystemet.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.
 

Arne2

Arne2

1 hour ago, Goddis77 said:

Hva tenker folket om jording på defa anlegget?

 

Defa har i alle fall tenkt noe i sin beskrivelse av sin landstrømspakke. Det som står beskrevet, det er at det gjelder nøyaktig de samme krav og anbefaling i forhold til jording som for alle andre landstrømanlegg. Det er jo sånn sett litt rart at dette selges som et "gjør det selv anlegg", når det som kanskje først og fremst har med sikkerhet å gjøre går på det som har med jording.

 

Utdrag fra Defa sin dokumentasjon:

ADVARSLER!
Ikke kutt jordlederen mellom land og båt!
Det kan være livsfarlig for mennesker om bord.
 

VIKTIG Å VITE OM LANDSTRØM:
Som vi alle vet representerer strøm i kombinasjon med vann vissefarer og utfordringer. Hovedutfordringen heter jording når landstrøm og båtstrøm møter hverandre ved hjelp av en landkabel.
Ved feil eller brudd i jordforbindelse kan det oppstå spenningermsom i verste fall fører til tap av menneskeliv og/eller alvorlig skade på båt og utstyr.
Med en skilletrafo montert direkte før El-sentralen får man et 230VAC anlegg om bord som er fullstendig galvanisk skilt fra landstrøm. Det betyr at uansett hvor mye overledning, krypstrøm og andre feil som måtte komme fra landstrøm, så vil skilletrafo levere en helt ren og trygg strøm til båten. Jordledning fra landstrøm skal avsluttes i skilletrafo som etablerer en ny og sikker jordbeskyttelse om bord.

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

 

Det å sette opp en skilletrafo, det vil jo være en "elektrikerjobb" og det å risikovurdere og sette opp en korrekt jording, det bør vel også være en elektrikerjobb.

Jeg mener at det har blitt skrevet noen ganger her på forum at "det er greit å bruke jordet skjøteledning" men egentlig så er det vel egentlig ikke det. Det gir nok en økt risiko.
 



×
×
  • Create New...