Arne2
29 minutes ago, Hulda said:Det står en del om dette i Elsikkerhet nr. 66.
Her har vi vel den, dvs Elsikkerhet nr 66. Når det eventuelt var slik at skjøteledning bare kunne brukes midlertidig, så har vel dette noe å gjøre med forhøyet risiko. At man ikke kan kutte jordleder det står jo også presistert i brukerveiledingen til Defa. Det som går på eventuell sammenkobling mellom "båtjord" og "landjord" er vel litt mer uklart.
Synes det ser ut som at Defa legger opp til at man bare bruker oppkobling mot landjord, hvilket blir som "skjøteledningsprinsipp i fast installasjon". Samtidig så har man forbedret sikkerheten noe ved å legge inn et jordfeilvern i landstrømsentralen.
Mitt syn på saken, eller "risikovurdering", hvis man nå skulle forsøke seg på det, det er "en løsning som ikke er helt på topp, men innenfor grensene av det akseptable." Det er i så fall "akseptabelt nok" til at jeg kunne tenkt meg å bruke løsningen på begge båtene mine.
Plikten til å risivurdere dette er jo ikke min, men der i mot Defa sin, og man bør vel også kunne beskrive hvordan produktet skal brukes og hvordan man har risikvurdert.