Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Sjeldenutpå said:

Defa selger plug&play kit som er tilknytta landjord for å ivareta personsikkerhet. Dersom andre koblinger til anna jordløsning var tiltenkt så er det ikkje lenger plug&play. 

Defa selger plug and play, tilkoblet landjord, kan det se ut som.

Samtidig så sier de også i sin bruksanvisning:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

Da er man jo over i en helt annen type løsning, der prinsippet for sikkerhet er lokal jord i båten.

Eg er ikkje elektriker, men eg trudde ikkje jordfeilvern var tilkobla jord enten den er ombord eller på land, den senser vel om det blir forskjell på spenning mellom fasane. 

Nei. de er jo ikke tilkoblet jord og de senser ikke forskjell i spenning mellom fasene, men forskjell i strømgjennomgang. Forskjellen i strømgjennomgang kan skyldes leaksjestrøm fra en av fasene og til jord. Ved enkelte typer elektriske anlegg så har man jo heller ikke to faseledere, men en faseleder og en nøytralleder.

Arne2

Arne2

Defa selger plug&play kit som er tilknytta landjord for å ivareta personsikkerhet. Dersom andre koblinger til anna jordløsning var tiltenkt så er det ikkje lenger plug&play. 

Defa selger plug and play, tilkoblet landjord, kan det se ut som.

Samtidig så sier de også i sin bruksanvisning:

"Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet.Ved bruk av 230VAC spenning om bord, bør du av hensyn til personsikkerheten og galvanisk tæring på båt og utstyr koble en skilletrafo (isolasjonstransformator) til PlugIn-systemet."

Da er man jo over i en helt annen type løsning, der prinsippet for sikkerhet er lokal jord i båten.

Eg er ikkje elektriker, men eg trudde ikkje jordfeilvern var tilkobla jord enten den er ombord eller på land, den senser vel om det blir forskjell på spenning mellom fasane. 

Nei. de er jo ikke tilkoblet jord og de senser ikke forskjell i spenning mellom fasene, men forskjell i strømgjennomgang. Forskjellen i strømgjennomgang kan skyldes lleaksjestrøm fra en av fasene og til jord. Ved enkelte typer elektriske anlegg så har man jo heller ikke to faseledere, men en faseleder og en nøytralleder.

• Create New...