Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

28 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Jeg har fulgt produsentens anvisninger.(Noratel)

Samt diskutert løsningen med produsent ?

Nei, utstyret har ikke jordleder.

Da er jo de kravene som gjelder for IT systemer ut i fra for eksempel NEK 400 ikke oppfylt. Her går det jo fram at transformator på leveringssiden ikke skal være jordet, men at det skal finnes en PE eller en "sann jord" på forbrukssiden. Flytende jord er slik som jeg ser det ikke tillatt etter NEK 400. Vil forsøke å sjekke opp mot NEK EN 60204-1 også. (Elektriske installasjoner på maskiner.)

Hvis og så lenge man bruker utstyr som er dobbeltisolert og som ikke er koblet opp mot jord, da spiller det vel rent sikkerhetsmessig ingen stor praktisk rolle om man for eksempel bruker Defa sin løsning, eller man bruker en skilletrafo. Det bør rent sikkerhetsmessig bli ganske likt. (Den kapasitive strømmen ved berøreng av faseleder og jord, blir jo alikevell mindre når man har en skilletrafo. Ved bruk av flytende jord, så legger man jo til en ekstra problemstilling rundt en eventuell potensialforskjell mellom flytende jord og sann jord )

Arne2

Arne2

15 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Jeg har fulgt produsentens anvisninger.(Noratel)

Samt diskutert løsningen med produsent ?

Nei, utstyret har ikke jordleder.

Da er jo de kravene som gjelder for IT systemer ut i fra for eksempel NEK 400 ikke oppfylt. Her går det jo fram at transformator på leveringssiden ikke skal være jordet, men at det skal finnes en PE eller en "sann jord" på forbrukssiden. Flytende jord er slik som jeg ser det ikke tillatt etter NEK 400. Vil forsøke å sjekke opp mot NEK EN 60204-1 også. (Elektriske installasjoner på maskiner.)

Hvis og så lenge man bruker utstyr som er dobbeltisolert og som ikke er koblet opp mot jord, da spiller det vel rent sikkerhetsmessig ingen stor praktisk rolle om man for eksempel bruker Defa sin løsning, eller man bruker en skilletrafo. Det bør rent sikkerhetsmessig bli ganske likt. (Den kapasitive strømmen ved berøreng av faseleder og jord, blir jo alikevell mindre når man har en skilletrafo.)

• Create New...