Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

32 minutes ago, Goddis77 said:

Ser at det diskuteres en del her nå, men vet ikke helt om jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Når jeg var innom Maritim og snakket med dem om Defa systemet så henviste de til jordingsplate som Defa anlegget kobles til.

Men dette er jo da ikke tilfelle hvis ikke Defa opplegget jordes til båten regner jeg med? Eller bør anlegget jordes til gods på motor/minus batteri/jordingsplate?

 

Jeg tror at det er rett det som Hulda nevner over, at slik som Defa anlegget faktisk brukes og ofte kobles opp, så er det som en "avansert skjøteledning" der AC forbrukerne (230V utstyret) bare er koblet opp mot landjord. Med andre ord man sørger for at Defa anlegget er koblet opp mot landjord, og så lar man være å koble opp mot noe båtjord.

Mitt subjektive syn på saken, det er at dette sikkerhetsmessig er OK, selv om det kanskje ligger litt "på kanten" i forhold til en del formelle regelverk. Det å få et maritimt elektrisk anlegg sikkert i en båthavn og ombord, det vil alltid by på en del utfordringer, og ut i fra en helhetlig vurdering så bør en slik Defa løsning uten tilkobling til båtjord være OK. Jeg har jo sendt en mail til Defa, og jeg er jo spent på om de vil si seg enig.

Det har jo vært diskutert side opp og side ned omkring landstrøm her på forumet, og stort sett så har jo diskusjonene handlet mye om dette med skilletrafo eller ikke og jordingsproblematikk, altså det som har å gjøre med "fare for elektrisk sjokk".

 

Når det der i mot gjelder det som går på brannfare, og det som kanskje lett kan bli det mest problematiske i forhold til det som går på regelverk og sikkerhet, så har jeg vel nesten ikke sett dette nevnt med et eneste ord. (??!) Det er jo problemstillingen med "minste kortslutningsstrøm". 

I en marina så er det jo ofte ganske lange ledningsstrekk og når man på toppen legger inn landstrømskabler og skjøteledninger av varierende lengde og dimensjon, så kan det som går på "minste kortslutningsstrøm" fort bli problematisk. Det vil i praksis si at hvis det skjer en kortslutning, så blir ikke kortslutningen tilstrekkelig kraftig nok til å utløse automatsikringens elektromagnetiske kortslutningsvern. I stedet så utløses automatsikringens termiske overbelastningsvern etter et stykke tid, og i mellomtiden, fram til det skjer, så har man oppbrendte kabler. En skilletrafo vil neppe bidra positivt i så måte (??!)

 

Det er ikke bare jordingsproblematikken som har med sikkerhet å gjøre, det er også en del andre problemstillinger. 

Totalt sett, en Defa løsningm, basert på lokalt jordfeilvern, overbelastningsvern og kortslutningsvern, som er koblet til landjord landkabel og ikke til båtjord, det må være en brukbar løsning. (Så langt bare mitt syn på saken.) 

 

Googlet opp noe av det som går på dimensjonering og minste kortslutningsstrøm, for den spesielt interesserte.
https://nelfo-oslo.no/uploads/0tekOePH/2018NettsystemfeilstrmmerDimensjonering.pdf

Arne2

Arne2

24 minutes ago, Goddis77 said:

Ser at det diskuteres en del her nå, men vet ikke helt om jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Når jeg var innom Maritim og snakket med dem om Defa systemet så henviste de til jordingsplate som Defa anlegget kobles til.

Men dette er jo da ikke tilfelle hvis ikke Defa opplegget jordes til båten regner jeg med? Eller bør anlegget jordes til gods på motor/minus batteri/jordingsplate?

 

Jeg tror at det er rett det som Hulda nevner over, at slik som Defa anlegget faktisk brukes og ofte kobles opp, så er det som en "avansert skjøteledning" der AC forbrukerne (230V utstyret) bare er koblet opp mot landjord. Med andre ord man sørger for at Defa anlegget er koblet opp mot landjord, og så lar man være å koble opp mot noe båtjord.

Mitt subjektive syn på saken, det er at dette sikkerhetsmessig er OK, selv om det kanskje ligger litt "på kanten" i forhold til en del formelle regelverk. Det å få et maritimt elektrisk anlegg sikkert i en båthavn og ombord, det vil alltid by på en del utfordringer, og ut i fra en helhetlig vurdering så bør en slik Defa løsning uten tilkobling til båtjord være OK. Jeg har jo sendt en mail til Defa, og jeg er jo spent på om de vil si seg enig.

Det har jo vært diskutert side opp og side ned omkring landstrøm her på forumet, og stort sett så har jo diskusjonene handlet mye om dette med skilletrafo eller ikke og jordingsproblematikk, altså det som har å gjøre med "fare for elektrisk sjokk".

 

Når det der i mot gjelder det som går på brannfare, og det som kanskje lett kan bli det mest problematiske i forhold til det som går på regelverk og sikkerhet, så har jeg vel nesten ikke sett dette nevnt med et eneste ord. (??!) Det er jo problemstillingen med "minste kortslutningsstrøm". 

I en marina så er det jo ofte ganske lange ledningsstrekk og når man på toppen legger inn landstrømskabler og skjøteledninger av varierende lengde og dimensjon, så kan det som går på "minste kortslutningsstrøm" fort bli problematisk. Det vil i praksis si at hvis det skjer en kortslutning, så blir ikke kortslutningen tilstrekkelig kraftig nok til å utløse automatsikringens elektromagnetiske kortslutningsvern. I stedet så utløses automatsikringens termiske overbelastningsvern etter et stykke tid, og i mellomtiden, fram til det skjer, så har man oppbrendte kabler. En skilletrafo vil neppe bidra positivt i så måte (??!)

 

Det er ikke bare jordingsproblematikken som har med sikkerhet å gjøre, det er også en del andre problemstillinger. 

Totalt sett, en Defa løsningm, basert på lokalt jordfeilvern, overbelastningsvern og kortslutningsvern, som er koblet til landjord landkabel og ikke til båtjord, det må være en brukbar løsning. (Så langt bare mitt syn på saken.) 

 

Arne2

Arne2

2 minutes ago, Goddis77 said:

Ser at det diskuteres en del her nå, men vet ikke helt om jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Når jeg var innom Maritim og snakket med dem om Defa systemet så henviste de til jordingsplate som Defa anlegget kobles til.

Men dette er jo da ikke tilfelle hvis ikke Defa opplegget jordes til båten regner jeg med? Eller bør anlegget jordes til gods på motor/minus batteri/jordingsplate?

 

Jeg tror at det er rett det som Hulda nevner over, at slik som Defa anlegget faktisk brukes og ofte kobles opp, så er det som en "avansert skjøteledning" der AC forbrukerne (230V utstyret) bare er koblet opp mot landjord. Med andre ord man sørger for at Defa anlegget er koblet opp mot landjord, og så lar man være å koble opp mot noe båtjord.

Mitt subjektive syn på saken, det er at dette sikkerhetsmessig er OK, selv om det kanskje ligger litt "på kanten" i forhold til en del formelle regelverk. Det å få et maritimt elektrisk anlegg sikkert i en båthavn og ombord, det vil alltid by på en del utfordringer, og ut i fra en helhetlig vurdering så bør en slik Defa løsning uten tilkobling til båtjord være OK. Jeg har jo sendt en mail til Defa, og jeg er jo spent på om de vil si seg enig.

Det har jo vært diskutert side opp og side ned omkring landstrøm her på forumet, og stort sett så har jo diskusjonene handlet mye om dette med skilletrafo eller ikke og jordingsproblematikk, altså det som har å gjøre med "fare fro elektrisk støt".

 

Når det der i mot gjelder det som går på brannfare, og det som kanskje lett kan bli det mest problematiske i forhold til det som går på regelverk og sikkerhet, så har jeg vel nesten ikke sett dette nevnt med et eneste ord. Det er jo problemstillingen med "minste kortslutningsstrøm". 

I en marina så er det jo ofte ganske lange ledningsstrekk og når man på toppen legger inn landstrømskabler og skjøteledninger av varierende lengde og dimensjon, så kan det som går på "minste kortslutningsstrøm" fort bli problematisk. Det vil i praksis si at hvis det skjer en kortslutning, så blir ikke kortslutningen tilstrekkelig kraftig nok til å utløse automatsikringens elektromagnetiske kortslutningsvern. I stedet så utløses automatsikringens termiske overbelastningsvern etter et stykke tid, og i mellomtiden, fram til det skjer, så har man oppbrendte kabler. En skilletrafo vil neppe bidra positivt i så måte (??!)

 

Det er ikke bare jordingsproblematikken som har med sikkerhet å gjøre, det er også en del andre problemstillinger. 

Totalt sett, en Defa løsningm, basert på lokalt jordfeilvern, overbelastningsvern og kortslutningsvern, som er koblet til landjord landkabel og ikke til båtjord, det må være en brukbar løsning. (Så langt bare mitt syn på saken.) 

 



×
×
  • Create New...