Hulda
Jeg er så imponert av dere gutta som kan dette med elektro!
Disse forskjellige standardene har jeg ikke tilgang til. Men Elsikkerhet ligger åpent. Elsikkerhet nr. 66 beskriver installasjon i skip, men også mindre båter. Det var en del diskusjon rundt hvordan man skulle definere nr. 66. Om det var lov å klippe landjord og installere kobberplate for kobling til sjøjord på båter med isolerende skrog. I senere Elsikkerhet kommer DSB med pressisering der de legger den ballen uttrykkelig død. Det gjenstår tre muligheter:
Landjord kobles til båtens jordingssystem og videre til sjø.
Som over, men det tillates å koble s.k. Zinc Saver til jordledningen før den går til sjø.
Installasjon av skilletrafo, der landjord klippes. Her anbefales, ikke krav, jordingslisse for å koble inn landjord når båten står på land. Båtsiden av trafoen kan kobles IT eller TT. Sistnevnte tilsier at det er felles jordskinne, som vanlig. I tillegg føres jord videre til trafo nullpunkt. Det er denne siste som Noratel anbefaler for dine LS-trafoer. Jeg ringte og snakket med Noratel den gangen jeg kjøpte trafoen. Men det er ikke jeg som har koblet opp anlegget, helt sant.
Det er slik jeg oppfatter det.
Snakket med en av trålergutta i Strömstad. Han mente at dette med landstrøm ikke var særlig hardt regulert i Sverige. Han har skilletrafo for å unngå tæring.
Bare èn ting til. LS-trafoen hos meg har 16 A sikring på begge lederne inn. Stolpen på bryggen har en-polet 16 A sikring og ditto 30 mA jordfeilbryter. Om bord er det installert 'personvernautomater' 16 A og 30 mA jordfeilbryter som kutter L1 og N2 (to-polet) ved feil. Nå har jeg personlig erfaring med et verksted der en ledning sikret med 10 A lå og brant på gulvet. Helt sikker blir man aldri.