
Arne2
Forskriftene og normene beskriver jo de prinsippene for sikkerhet som gjelder, så derfor så er vel det mest interessante ikke hva som står i normene eller i forskiftene, men hvorfor det står der. Det går jo ellers ikke an å løse noen problemer relatert til disse problemstillingene uten å ta utgangspunkt i det regelverket som er lovgitt. Det er ellers kjempedumt at ikke disse bestemmelsene er åpent tilgjengelig.
Bruken av skilletrafo i båten løser jo ikke noen problemstilling vedrørende det som går på en potensiell brann i forsyningsanlegget på land som følge av en for lav minste kortslutningsstrøm i båten. Dette er jo regulert av NEK 400, og her er det mange problemstillinger som henger sammen.
Hvis Defa går god for at deres landstrømanlegg kan kobles til landjord, uten at man kobler opp mot båtjord, da er det egentlig mange problemer løst.
***
TT og IT refererer til forskjellige typer distribusjonsnett fra lokal kraftleverandør. TT er lite brukt i Norge, IT brukes i en del litt eldre elektriske anlegg, TN i forskjelige forskjellige varianter brukes mest i nyere anlegg.
***
For det som går på jording og mulighet for elektrisk sjokk så er man jo et stykke på vei med den problemstillingen hvis man bruker dobbeltisolert utstyr ombord. (Så lenge det er tørt.)
For det som gjelder minste kortslutningsstrøm så er jo det tiltaket som man selv kan gjøre å bruke en kort og grovt dimensjonert landkabel, gjerne bare 10 m og 2.5 kvadrat. Jo kortere og jo grovere dimensjon, desto bedre.