Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden:

Kva er TT og IT ? 

Det er forklart over.

IT er det du har hjemme. Trolig. Jordledningen fra våtrom og kjøkken går til et jordspyd i bakken. Områdetrafoen har tilsvarende. Så satser man på at det ikke er ren granitt mellom de to.

TT i båt. Der samles alle jordledere til en felles skinne. Skinnen er jordet til trafo nullpunkt.

Kan legge til:

TN er 400 V nett der fordelingen er koblet slik at spenning mellom nulleder og leder gir 220 V. Jord som IT.

TN-C som over, men jord og nulleder er koblet sammen.

TN er ofte hva man finner på gjestebrygger. Innmart sikkert. Helt til nullederen havarerer. Da blåser systemet ut 400 V på den delen av sløyfen som ligger nedstrøms bruddet.

Det er alt som jeg tror jeg vet om den saken.

Hulda

Hulda

Sjeldenutpå skrev 11 minutter siden:

Kva er TT og IT ? 

Det er forklart over.

IT er det du har hjemme. Trolig. Jordledningen fra våtrom og kjøkken går til et jordspyd i bakken. Områdetrafoen har tilsvarende. Så satser man på at det ikke er ren granitt mellom de to.

TT i båt. Der samles alle jordledere til en felles skinne. Skinnen er jordet til trafo nullpunkt.

Kan legge til:

TN er 400 V nett der fordelingen er koblet slik at spenning mellom nulleder og leder gir 220 V. Jord som IT.

TN-C som over, men jord og nulleder er koblet sammen.

Det er alt som jeg tror jeg vet om den saken.

Hulda

Hulda

Sjeldenutpå skrev 3 minutter siden:

Kva er TT og IT ? 

Det er forklart over.

• Create New...