Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 
 

Edit:

 

Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter. Det må jeg tilstå at jeg faktisk ikke var klar over. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Forskriftene gjelder som kjent på nivå over normene, slik at vhis det er en forskjell mellom norm og forskrift, da er det forskriften som gjelder. Forskriften er juridisk bindene. Normen eller standarden er det ikke, det en en "bransjestandard" eller en "anbefaling".

 

Edit 2.

 

Fra forskriften:

§ 13.Jordingssystem
Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann.

 

Til § 13
Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m². Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold.

 

§ 5.Oppfyllelse av sikkerhetskrav
Forskriften, supplert med tilhørende veiledning, vedlegg og normer, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Ved valg av annen løsning, eller ved kombinasjon av deler av normer, skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås.

.. Da spørs det hva Defa egenlig sier ..

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 
 

Edit:

 

Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter. Det må jeg tilstå at jeg faktisk ikke var klar over. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Forskriftene gjelder som kjent på nivå over normene, slik at vhis det er en forskjell mellom norm og forskrift, da er det forskriften som gjelder. Forskriften er juridisk bindene. Normen eller standarden er det ikke, det en en "bransjestandard" eller en "anbefaling".

 

Edit 2.

 

Fra forskriften:

§ 13.Jordingssystem
Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann.

 

Til § 13
Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m². Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold.

.. Da spørs det hva Defa egenlig sier ..
 

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 
 

Edit:

 

Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter. Det må jeg tilstå at jeg faktisk ikke var klar over. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Forskriftene gjelder som kjent på nivå over normene, slik at vhis det er en forskjell mellom norm og forskrift, da er det forskriften som gjelder. Forskriften er juridisk bindene. Normen eller standarden er det ikke, det en en "bransjestandard" eller en "anbefaling".

 

Edit 2.

 

Fra forskriften:

§ 13.Jordingssystem
Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann.

 

Til § 13
Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m². Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold.
 

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 
 

Edit:

 

Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter. Det må jeg tilstå at jeg faktisk ikke var klar over. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Forskriftene gjelder som kjent på nivå over normene, slik at vhis det er en forskjell mellom norm og forskrift, da er det forskriften som gjelder. Forskriften er juridisk bindene. Normen eller standarden er det ikke, det en en "bransjestandard" eller en "anbefaling".

 

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 


 

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for eknlkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 


 

 

 

Arne2

Arne2

Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av.

 

Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) 

Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere.

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1
 

Når deg gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er det meste rett, bortsett fra noen detaljer:

IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet.

IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet.

Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. 

TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet.

Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden:

 

 http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer

Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne.

Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for eknlkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. 


 

 

 



×
×
  • Create New...