Arne2
Jeg fikk en mail fra Defa i dag. Der ba de meg ringe opp for nærmere info.
Det som da ble sagt det var at Defa anegget må være koblet opp mot båtens jord. For mange båter så ville dette i praksis si minus pol på batteriet. (I følge Defa)
Jeg argumenterte mot dette og sa at en slik jording av Defa anlegget ikke skulle være nødvendig dersom det dreier seg om et lite anlegg og en båt på for eksempel 30 fot.
Jeg la fram følgende eksempel som argumentasjon:
Sett at du står på bryggen med et apparat eller et elektrisk verktøy i hånden som er koblet opp via en skjøteledning. Det er en lovlig oppkobling. Så går man fra bryggen og over i båten. Har risikonivået endret seg? Nei, det er nær identisk det samme. Så kobler man opp et ekstra jordfeilvern, et ekstra overbelastningsvern og et ekstra kortslutningsvern, slik som innholdet i Deafa pakken er. Er sikkerhetsnivået når man står ombord i båten det samme som når man står på land med utstyret i hånden? Nei, du har et høyere sikkerhetsnivå ombord i båten enn på land på grunn av at du har redundans (backup) i forhold til de 3 sikkerhetsfunksjonene.
Til dette, så sier de hos Defa: Det hjelper uansett ikke, for det som vi må forholde oss til som produsent, det er regelverket, og regelverket sier at landstrømanlegget skal være koblet opp mot båtens jordingsanlegg. Vi kan ikke anbefale noe annet enn det som står i regelverket.
Når det gjelder det å referere til og diskutere ut i fra forskrifter og normer, som det har kommet enkelte kritiske kommentarer til, så er jo det den eneste måten som man kan diskutere på, hvis man skal diskutere "som fagfolk". Det er jo å arbeide ut i fra dette regelverket lærlingen blir prøvd i når vedkommende går opp til fagprøve. Hvis man skal diskutere "virkeligheten" så må man nødvendigvis ta utgangspunkt i virkeligheten, slik som den er.
Det interessante er jo ikke bare hva som står i regelverket, men hvorfor det står der. For en stor del så dreier det seg om grunnleggende prinsipper for sikkerhet, som er forholdsvis lik fra norm til norm, selv om ordlyden og måten å beskrive på er forskjellig.
Slik som jeg leser regelverket, for eksempel forkrift for maritime installasjoner, så åpner det faktisk opp for løsninger basert på "likeverdig sikkerhetsnivå", og jeg mener nok at det ville vært mulig å sagt som produsent av en landstrømsentral av type Defa, at for båter under for eksempel 35 fot og 16A landstrøm, så er det greit nok at vår landstrømsentral ikke kobles opp mot båtens jord, det tar vi ansvaret for. Men det var ikke det de sa. Det som ble sagt det var at Defa landstrømsentral må kobles opp mot båtens jord og at dette kan være minus på batteriet.
Det som etter mitt syn på saken er kanskje vel så viktig, det er lengden og dimensjonen på landstømkabelen og at man for eksempel ikke kombinerer skjøteledning og landstrømkabel. Dobbeltisolert utstyrt ombord er også en viktig problemstilling. Så lenge dette er tørt så er vel dette en god løsning.
Men Defa landstrømanlegg skal altså alltid kobles opp mot båtens jord, det var det svaret som ble gitt. Det ble også opplyst at landstrømpakken har en "sink saver" som består av to stk dioder som skal hindre mindre krypstrømmer og galvanisk tæring.