Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Har aldri hatt noe problem med elektrolyttisk tæring, men så bruker jeg heller ikke landstrøm noe mer enn noen få timer ad gangen på grunn av denne problemstillingen. Har imidlertid snakket med ganske mange båteiere som har opplevd dette problemet. 

 

Synes den websiden som er linket opp har et veldig bra innhold, men jeg lurer på om de ikke også har glemt en av problemstillingene. Mange landstrømanlegg er koblet opp ut i fra det som man kaller et TN fordelingssystem. Hvis båthavna har tilkobling via et 3 fase system, og det vil man vel normalt ha, og oppkoblingen i havna er slik at man "trekker skjevt på fasene", det vil i praksis si at de ulike kursene har forskjellig belastningsstrøm, så vil det begynne å gå strøm gjennom nøytralleder, som på ett eller annet sted er koblet opp mot jordleder, for eksempel på inntaket. (TN-CS system.)

 

Se beskrivelse i Wikipedia nederst: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Dette skulle så kunne sette opp en liten spenningskomponent i anleggets jordleder, slik at man kanskje får en verdi som overstiger "sikker spenning for sink saver" selv om man ikke har noen jordfeil i anlegget.

 

"Minste kortslutningstrøm" er an annen problemstilling. Her kan det være slik at en skilletrafo enten forbedrer eller forverrer forholdene rundt "en sikker elektromagnetisk utkobling". Jeg tror den vil forbedre denne problemstillingen, men er ikke sikker på det. Har sendt en mail til Noratel i dag og bedt de forklare litt omkring problemstillingen rundt skiletrafo og "minste kortslutningsstrøm". 

 

9 minutes ago, Hulda said:

For meg er elektrolyse det forhold at man får elektroner til å vandre (mellom to metaller) ved bruk av påtrykt spenning og en (felles) elektrolytt.

 

Det kongelige forbundet har vel den samme definisjon, så vidt jeg kan se. Den påtrykte spenningen kan enten syldes jordfeil, eller også, tor jeg at det trekkes skjevt mellom fasene i for eksempel et TN-CS fordelingsststem. (For eksempel at den ene flytebrygga har flere aktive bruker enn den annen.)

 

Arne2

Arne2

Har aldri hatt noe problem med elektrolyttisk tæring, men så bruker jeg heller ikke landstrøm noe mer enn noen få timer ad gangen på grunn av denne problemstillingen. Har imidlertid snakket med ganske mange båteiere som har opplevd dette problemet. 

 

Synes den websiden som er linket opp har et veldig bra innhold, men jeg lurer på om de ikke også har glemt en av problemstillingene. Mange landstrømanlegg er koblet opp ut i fra det som man kaller et TN fordelingssystem. Hvis båthavna har tilkobling via et 3 fase system, og det vil man vel normalt ha, og oppkoblingen i havna er slik at man "trekker skjevt på fasene", det vil i praksis si at de ulike kursene har forskjellig belastningsstrøm, så vil det begynne å gå strøm gjennom nøytralleder, som på ett eller annet sted er koblet opp mot jordleder, for eksempel på inntaket. (TN-CS system.)

 

Se beskrivelse i Wikipedia nederst: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Dette skulle så kunne sette opp en liten spenningskomponent i anleggets jordleder, slik at man kanskje får en verdi som overstiger "sikker spenning for sink saver" selv om man ikke har noen jordfeil i anlegget.

 

"Minste kortslutningstrøm" er an annen problemstilling. Her kan det være slik at en skilletrafo enten forbedrer eller forverrer forholdene rundt "en sikker elektromagnetisk utkobling". Jeg tror den vil forbedre denne problemstillingen, men er ikke sikker på det. Har sendt en mail til Noratel i dag og bedt de forklare litt omkring problemstillingen rundt skiletrafo og "minste kortslutningsstrøm". 

 

6 minutes ago, Hulda said:

For meg er elektrolyse det forhold at man får elektroner til å vandre (mellom to metaller) ved bruk av påtrykt spenning og en (felles) elektrolytt.

 

Det kongelige forbundet har vel den samme definisjon, så vidt jeg kan se. Den påtrykte spenningen kan enten syldes jordfeil, eller også, tor jeg at det trekkes skjevt mellom fasene i for eksempel et TN-CS fordelingsststem.

 



×
×
  • Create New...