Arne2
Jeg sitter her nå i min stålbåt og bruker kun en skjøteledning pluss at jeg har et jordfeilvern fra Biltema i enden. Kan ikke si at jeg føler at hverken jeg eller båten er truet på noen måte. Har ikke noen vanntank og bruker bare vannkoker ved behov.
https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/jordfeilbrytere/jordfeilbryter-2000030602
Slik som jeg ser det så er de løsningene som beskrives av Zach og Roger jo sikkerhetsmessig og på alle måter helt OK, selv om at de altså ikke oppfyller dagens regelverk for faste installasjoner, der man i følge Defa må koble sammen båtjord og landjord, enten det nå er fornuftig eller ikke, hvis man nå ikke har en skilletrafo. Ellers så gjelder det for bygninger det prinsipp at det er regelverket på eller fra installasjonsdato som gjelder. Går ut i fra at det samme gjelder for båter, at var det etter regelverket ved installasjonsdato, så er det ok nå også.
Målte spenningen mellom landjord og båtjord i den marinaen jeg ligger i akkurat nå, og her er det 0.4 Volt, som ikke er så mye, men sannsynligvis nok til å "spise metall". I dette tilfellet så ville jo en "sink saver" være tilstrekkelig for å forhindre det. (Eller å bare bruke en skjøteledning pluss et jordfeilvern fra Biltema.)