Båtkompis
Har et lite mysterium jeg håper båtplassens medlemmer kanskje kan hjelpe meg med å oppklare. Etter vinterlagring virker det som at aksling og/eller propell møter en slags "motstandsterskel" før den kan rotere som vanlig.
Først litt teknisk info:
- Båt med strak aksling fra 80-tallet (Biam 800)
- Motor er en Yanmar 4JH-HTE på 66hk
- Oljefylt pakkboks (som jeg luftet med en gang etter at båten ble satt på vannet i våres)
- Båten ble lagret på land, og ble stoffet under vannlinjen. Propell ble stoffet med Jotun Aqualine.
- Olje ble skiftet på motor før vinterlagring. Har ikke skiftet olje på gearet (sist var i 2015 så begynner vel å bli på tide).
Oppsummering og diverse observasjoner:
- Etter vinterlagring virker det som at noe holder igjen propell og/eller aksel rundt 1500-2500 omdreininger
- I blant kommer det en ganske høy ulyd som høres ut som den kommer helt bakfra (ved propell / skroggjennomføring av aksling, muligens pakkboks) når dette skjer. Men det virker som om terskelen er der selv når det ikke kommer noen ulyd.
- Hva det enn er virker å gi slipp etter hvert, spesielt hvis turtallet økes. Båten gjør da et byks fremover. Etterpå går båten tilsynelatende fint, og jeg mener at turtallet da kan senkes under terskelen igjen uten at det samme oppstår.
- Jeg har observasjonsluke ned til propell, og klarer ikke å se noen fysiske hindringer (tau, fiskesnøre e.l.)
- Jeg merker ingen uvanlig risting eller vibrasjoner
- Pakkboksen er ikke spesielt varm etter kjøring
- Titter jeg ned på aksling ved pakkboks under fart så kan det se ut som at den ikke roterer 100% rett, dvs den oscillerer litt til sidene. Usikker om dette er noe nytt eller om det alltid har vært sånn.
- Jeg kan rotere propellen enkelt for hånd når båten ligger til kai
- Kan ikke tenke meg at propellen har fått noe slag som kan forårsake dette, med mindre noen faktisk dunket på den mens den sto på land. Jeg har ikke gått på grunn eller noe slikt.
Bokstavelig talt første turen etter at båten ble satt på vannet så merket jeg en ganske høy ulyd fra bak i båten. Lyden kom da jeg gikk opp til rundt 2000 omdreininger på motor for første gang. Det var en slags hylelyd som er litt vanskelig å beskrive. Den varte noen sekunder før den plutselig stoppet. Jeg tenkte da at det kanskje var et vepsebol eller noe slikt som hadde bosatt seg i eksosslangen, og som nå var skutt ut for en tur på havet. Båten gikk tilsynelatende fint etter det.
Neste tur så kom lyden igjen. Denne gangen gikk den ikke bort like fort, og jeg begynte å undersøke litt mer. Lyden kom ikke fra motoren, men hørtes som den kom helt bakfra. Den var tydelig avhengig av turtall på motor, og at motor var i gear (den kom ikke ved samme turtall hvis jeg kjørte motoren i fri). Hvis jeg kjørte motoren i enda høyere turtall forsvinner lyden plutselig.
Jeg er heldig og har observasjonsluke til propellen, og der kan jeg se at propellen gjør et "byks" i hastighet i det lyden forsvinner. Det virker som om noe holder igjen aksling og/eller propell ved et visst turtall, men at det gir slipp når turtallet økes. På vannet merker jeg også at båten gjør et tydelig hopp i hastighet i det dette skjer. Senere har jeg også merket at dette skjer uavhengig om det kommer ulyd eller ikke (den er der bare sporadisk). Etter at terskelen er passert går båten tilsynelatende fint. Temperatur på motoren er fin.
Kan dette skje hvis cutlesslageret begynner å bli slitent? Jeg åpnet inspeksjonsluken til propellen, og da kan jeg enkelt rotere propellen for hånd. Jeg kjenner heller ingen slark i akslingen, og kunne ikke kjenne noe rart der aksling møter skrog. Titter jeg ned på aksling ved pakkboks under fart så kan det kanskje se ut som at den ikke roterer 100% rett, dvs den oscillerer litt til sidene. Usikker om dette er noe nytt eller om det alltid har vært sånn. For meg ser det ut som at aksling ved propell roterer helt rett, men vanskelig å se gjennom vannflaten. Klarer ikke helt forstå hva som kan ha skjedd mens båten sto på land som evt kan ha gitt skjevgang på aksling, hvis det faktisk er det som er tilfellet, så for meg virker det mer rimelig om dette skyldes et cutlesslager som blir for gammelt (eller noe slikt).
Noen som vet hva dette kan være? Forslag til hva jeg kan gjøre for å undersøke mer? Usikker på om jeg blir så mye klokere av å ta den på land, da dette kun oppstår ved fart.