Arne2
2 hours ago, Båtkompis said:Jeg er heldig og har observasjonsluke til propellen, og der kan jeg se at propellen gjør et "byks" i hastighet i det lyden forsvinner. Det virker som om noe holder igjen aksling og/eller propell ved et visst turtall, men at det gir slipp når turtallet økes. På vannet merker jeg også at båten gjør et tydelig hopp i hastighet i det dette skjer.
Det første jeg tenkte på var ressonans ved visse turtall, men når det beskrives "et byks i turtall når lyden forsvinner" så må jo dette bety at det finnes en mekanisk kobling på akslingen, eller i gearkassen som slurer. Dette er vel også en feil som forholdsvis lett kan utvikle seg videre, slik at all framdrift forsvinner.
Hvis det er slik at motoren går med "riktig turtall" mens propellen kan ha litt forskjellig turtall, da må det jo være et ledd i kraftoverføringen som "glipper" eller "slurer". Det bør vel være litt viktig å finne ut hvor det er.
Overrett merker med tush eller noe annet, på "utsatte steder", slik som foreslått av Brigg over, det vil jo ikke være dumt.