Okkaby Startet 10.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2020 (redigert) Har som noen sikkert har fått med seg byttet motor, og også gir. Satte inn en TAMD41A som er total overhalt. Hadde først på et ms4 gir med 1.54 i utveksling. Med 17x14 propell, så fikk jeg 20 knop å 3700 på turtall Men siden gir var dårlig med mye sluring i kon, så måtte jeg bytte ut dette. Så nu har jeg et ms4 gir i god stand med 1.94 i utveksling. Beregning fra @Kweelhouse kom frem til rette propell ville være 18x20 her Sleipner samt et firma i Sverige kom frem til henholdsvis 18x16 og 18x17 ville være rette propell. Så jeg hev på den gamle 18x15 skewback propellen. Fikk da 3800 på turtall å en maks fart på kun 16knop. Dette skjønner ikke de i Sverige eller Sleipner. Begge mener jeg skulle få høyre turtall, samt mer fart med denne. Tenkte da at det muligens kan være propellen som ikke er helt goe. Byttet da til en brukt Michingan Goldline 18x15 som jeg hadde tilgang til billig, men er som ny. Der får jeg turtall på 3900 å maks fart på 16 knop. Det er samme vekt i båten nu som med gamle gir å 17x14 propell, så skal ikke ha noe med vekt å gjøre. Men det som også er rart er at jeg fra ca 1300 til ca 2300 ikke får noe økning i fart. Jeg ligger da på 5,5 til 6,5 knop alt etter vær/strøm forhold. Får så 7,5 til 8,5 knop rundt 2600 alt etter vær/strøm forhold. Så er noe som ikke stemmer i det hele tatt her. Avstand mellom skrog å toppen av propell er ca 50mm nå. Båten er en In-Lander 27 som er samme skrog som Scand Nordic. Vurdere nu om jeg skal prøve å få endret stigning til 18x17 på den skewback propellen jeg har i kjelleren, men er noe usikker på om dette vil hjelpe noe. Eller at det kanskje blir bedre å gå ned til en 17 tommer propell å så opp i stigning. Så kanskje en 17x18 eller 17x19 ville fungere. Noen som har noen god forklaring på hva som skjer her? Hva mener du @Kweelhouse? Er det at propellen har for mye slipp grunnet for lite avstand til skroget? Med gamle motor så fungerte det jo med 18 tommers propellen, men da med mindre turtall samt mindre hk å fart. hadde jo maks fart på ca 15 da, når en pinte alt ut av den gamle tmd40a å hadde med strøm hehe Redigert 10.Juli.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
GunR Svart 10.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2020 Antall blader på disse propellene? 3 eller 4? Samme på alle ? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2020 Alle 4 bladet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 9 hours ago, Okkaby said: Har som noen sikkert har fått med seg byttet motor, og også gir. Satte inn en TAMD41A som er total overhalt. Hadde først på et ms4 gir med 1.54 i utveksling. Med 17x14 propell, så fikk jeg 20 knop å 3700 på turtall Men siden gir var dårlig med mye sluring i kon, så måtte jeg bytte ut dette. Så nu har jeg et ms4 gir i god stand med 1.94 i utveksling. Beregning fra @Kweelhouse kom frem til rette propell ville være 18x20 her Sleipner samt et firma i Sverige kom frem til henholdsvis 18x16 og 18x17 ville være rette propell. Så jeg hev på den gamle 18x15 skewback propellen. Fikk da 3800 på turtall å en maks fart på kun 16knop. Dette skjønner ikke de i Sverige eller Sleipner. Begge mener jeg skulle få høyre turtall, samt mer fart med denne. Tenkte da at det muligens kan være propellen som ikke er helt goe. Byttet da til en brukt Michingan Goldline 18x15 som jeg hadde tilgang til billig, men er som ny. Der får jeg turtall på 3900 å maks fart på 16 knop. Det er samme vekt i båten nu som med gamle gir å 17x14 propell, så skal ikke ha noe med vekt å gjøre. Men det som også er rart er at jeg fra ca 1300 til ca 2300 ikke får noe økning i fart. Jeg ligger da på 5,5 til 6,5 knop alt etter vær/strøm forhold. Får så 7,5 til 8,5 knop rundt 2600 alt etter vær/strøm forhold. Så er noe som ikke stemmer i det hele tatt her. Avstand mellom skrog å toppen av propell er ca 50mm nå. Båten er en In-Lander 27 som er samme skrog som Scand Nordic. Vurdere nu om jeg skal prøve å få endret stigning til 18x17 på den skewback propellen jeg har i kjelleren, men er noe usikker på om dette vil hjelpe noe. Eller at det kanskje blir bedre å gå ned til en 17 tommer propell å så opp i stigning. Så kanskje en 17x18 eller 17x19 ville fungere. Noen som har noen god forklaring på hva som skjer her? Hva mener du @Kweelhouse? Er det at propellen har for mye slipp grunnet for lite avstand til skroget? Med gamle motor så fungerte det jo med 18 tommers propellen, men da med mindre turtall samt mindre hk å fart. hadde jo maks fart på ca 15 da, når en pinte alt ut av den gamle tmd40a å hadde med strøm hehe Hei! Det høres ut til at det er noe som slurer, kan du sjekke klemflensen? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Kweelhouse skrev 21 minutter siden: Hei! Det høres ut til at det er noe som slurer, kan du sjekke klemflensen? Den er sjekket. Sitter dønnfast. Har ikke hat den av heller. Men kan ta en nye sjekk å sette merker på den/aksel før neste tur ut. Så ser en jo enkelt om den har vridd seg. Men kan det ellers være slipp som er for stort? Hvordan vill det da evt bli med mindre propell å større stigning? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 26 minutes ago, Okkaby said: Den er sjekket. Sitter dønnfast. Har ikke hat den av heller. Men kan ta en nye sjekk å sette merker på den/aksel før neste tur ut. Så ser en jo enkelt om den har vridd seg. Men kan det ellers være slipp som er for stort? Hvordan vill det da evt bli med mindre propell å større stigning? Du er jo innenfor anbefalt klaring til skrog, og slippen blir ikke mindre om du går ned i diameter Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Kweelhouse skrev 54 minutter siden: Du er jo innenfor anbefalt klaring til skrog, og slippen blir ikke mindre om du går ned i diameter Har du noen ide om hva ellers kan være årsaken? Frister snart å få renovert det andre gir, å så bytte tilbake til det å 17x14. Men er også lei båt jobb nå. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
zooper Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Groe? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 1 hour ago, Okkaby said: Har du noen ide om hva ellers kan være årsaken? Frister snart å få renovert det andre gir, å så bytte tilbake til det å 17x14. Men er også lei båt jobb nå. Du har vel vært oppe med båten nylig så at groing er vel utelukket? Det at du øker turtall med 1000 rpm uten at farten øker indikerer at noe slurer. Hvis du har byttet olje på gearet eller motor og kanskje sølt litt olje på klemflensen så kan det være nok til at den glipper. Ellers kan det være gearet som slurer. Eller at sporkilen på propell er knekt, men det er vel lite sannsynlig? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Var nettopp oppe. Kile er sprit nye den også. Å groe er ikke problemet heller(ligger i ferskvann) Gir skal være ny overhalt det også. Å det gire utrolig fint for et ms gir å være. Men skal ta en dobbelt sjekk av klemflens. Den sitter ca 160mm bak om flens på gir, da der er flexkobling og mellemstykke montert. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 MS4 er et mekanisk gir. Det skal gi en tydelig «klonk» når det settes i gir. Om det girer mykt som et hydraulisk gir kan det tyde på at konen er slitt, eller at girvaier er feiljustert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Brigg skrev 53 minutter siden: MS4 er et mekanisk gir. Det skal gi en tydelig «klonk» når det settes i gir. Om det girer mykt som et hydraulisk gir kan det tyde på at konen er slitt, eller at girvaier er feiljustert. Joda, det kommer et klonk når den går i gir. Gamle giret derimot måtte ha turtall for å gå i gir fremover, da kon var slitt. Å det går i gir som det skal når en kjøre gir/gas velger ene eller annen vei. Er juster så bra det er mulig. Båten går fint fremover å henge ri fortøyning når den står i gir i båsen. Å ikke er det noe sluring å hører der heller. Hadde gir vært sliten å sluret, så burde det jo gjøre det over det meste/hele turtallet å ikke kun mellom 1300 å 2300. Men skal se om det er vær til en tur ut på sjøen i mårå å så sjekke ennå en gang om det kan være sluring i klemflens. Må ut å tanke diesel uansett. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Lag ett overett merke på klemflens og aksling på begge sider. Sprittusj er fint. Da får du etter morgendagens tur svar på skuring der i alle fall. Håper det er så enkel forklaring! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Da har jeg hatt en tur rundt i havna. Klemflens sitter som støpt den. ikke flyttet seg noe i forhold til begge merker jeg satte på flens/aksel. Men ser båt oppfører seg litt annerledes med hensyn til fart, med den 18x15 michingan propell kontra S8 skewback i samme dim. 1300-4,7knop 1500-5,7knop 2100-7knop 2500-8,3knop 3000-10.1knop 3500-14knop 3850-16,2knop Dette var i med strøm ut havna(ytre havn) Mot strømmen innover kom en på følgende. 1300-4,3knop 1800-5,3knop 2300-7knop Så da kommer 1000kroners spørsmålet. Hva er årsaken til at jeg ikke får bedre topp fart, når jeg hadde det med andre gir/propell. Båten er trimmet med flaps til å ha baugen opp under alle disse målinger. Som jeg ser det, må det ha noe med mengde vann som propell flytter som er problemet. Men hva blir da rett propell? Har du noen ide her @Kweelhouse Redigert 12.Juli.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Hei! En ting til, har båten din ligget på land i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kweelhouse skrev 41 minutter siden: Hei! En ting til, har båten din ligget på land i vinter? Den ligger ute året rundt. Men måling på 20knop med 1.54 gir å 17x14 propell ble gjort i mai. Båten ligger i ferskvann så det er ikke groe under. Har i tillegg hatt båten oppe 3 ganger siden. Båten er ren å fin under. Så alle båt parameter er like. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 1 hour ago, Okkaby said: Den ligger ute året rundt. Men måling på 20knop med 1.54 gir å 17x14 propell ble gjort i mai. Båten ligger i ferskvann så det er ikke groe under. Har i tillegg hatt båten oppe 3 ganger siden. Båten er ren å fin under. Så alle båt parameter er like. Ok! I forhold til de data jeg har fått så blir resultatet 18" x 19"(18 x 19,5) eller 18 x 20". Kalkulatoren er ikke så avansert at den beregner skewback propell som har mye større bladareal ene standard propell. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kweelhouse skrev 19 minutter siden: Ok! I forhold til de data jeg har fått så blir resultatet 18" x 19"(18 x 19,5) eller 18 x 20". Kalkulatoren er ikke så avansert at den beregner skewback propell som har mye større bladareal ene standard propell. Den som sitter på nu, er en vanlig 18*15 Michigan Goldline propell. Satte på den for å se hvordan den ble i forhold til Skewback. Men ble samme resultatet. . Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 1 hour ago, Okkaby said: Den som sitter på nu, er en vanlig 18*15 Michigan Goldline propell. Satte på den for å se hvordan den ble i forhold til Skewback. Men ble samme resultatet. . Jeg synes at dette er merkelige greier. Rent teoretisk med de gitte data så skal det 105 hk for å få båten din til å gå 16 knop. Propellen din blir da 18"x 15" Med 200 Hk skal du kunne få båten i 22 knop og propell 18 x 20. Har du sett på diesel pumpa at arma bunner når du gir full gass? Du har jo bytta gear, så mulig kontroll kabelen har kommet ut av stilling.... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Tenker at en portabel turteller for å verifisere turtall på både motor og aksling ville vert fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Johannes skrev 1 time siden: Tenker at en portabel turteller for å verifisere turtall på både motor og aksling ville vert fornuftig. Har verifisert på motor, å der stemmer alt. Siden jeg har diesel i eksos, så har jeg nettopp tatt ut alle dyser å levert til de som fikk de overhalt, da de ikke så noe bra ut. Å det etter kun ca 40 timers bruk. Så får ikke testet noe mer før dyser er tilbake. 3 åpnet på 250 som de skal. 2 på 260 å 1 på 235 Når vi testet de raskt på verkstedet. Har blitt gjort en dårlig jobb her, samt 3 stykk har lekkasje. Men verksted skal ta det på reklamasjon. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Jeg synes at dette er merkelige greier. Rent teoretisk med de gitte data så skal det 105 hk for å få båten din til å gå 16 knop. Propellen din blir da 18"x 15" Med 200 Hk skal du kunne få båten i 22 knop og propell 18 x 20. Har du sett på diesel pumpa at arma bunner når du gir full gass? Du har jo bytta gear, så mulig kontroll kabelen har kommet ut av stilling.... Har sendt inn beregnings skjema med al info til til Winrace nå. Skal ringe de i mårå å høre hva de mener, for ja noe er jo helt stein hakka gale her. Som du kanskje kan se av bilde. Så går arma helt i bunn å rammer stopp skua. Skrua er plombert av Bosch verksted som overhalte pumpa. Så bør ikke være der feilen lugger heller. Alt dette er urørt siden jeg hadde det andre gir å propell på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 @Kweelhouse Fikk tilbakemelding nu. De mener det skal være en 18 tommer, men med større bladareal. så de anbefaler et kompromis med en S8 skewback på 19x16. Men som jeg ser det, vil jeg få for lite klaring til skrog med en sådan. Vil ende med ca 35mm mellom vinge tuppen å skroget. Så vet da faen hva jeg skal mene nu. Ikke er det noen S8 19x16 på lager i Norge heller. Så blir mye mulig til at årets turer vil fortsette i 8-10 knop. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kweelhouse Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 4 minutes ago, Okkaby said: @Kweelhouse Fikk tilbakemelding nu. De mener det skal være en 18 tommer, men med større bladareal. så de anbefaler et kompromis med en S8 skewback på 19x16. Men som jeg ser det, vil jeg få for lite klaring til skrog med en sådan. Vil ende med ca 35mm mellom vinge tuppen å skroget. Så vet da faen hva jeg skal mene nu. Ikke er det noen S8 19x16 på lager i Norge heller. Så blir mye mulig til at årets turer vil fortsette i 8-10 knop. Hva? Hvis de mener det skal være 18 tommer diameter....hvorfor anbefaler de da en 19 tommer og ikke S8 18 x 18. Merkelig Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Kweelhouse skrev 5 minutter siden: Hva? Hvis de mener det skal være 18 tommer diameter....hvorfor anbefaler de da en 19 tommer og ikke S8 18 x 18. Merkelig Se melding du nettopp fikk:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.