Okkaby
Har som noen sikkert har fått med seg byttet motor, og også gir.
Satte inn en TAMD41A som er total overhalt.
Hadde først på et ms4 gir med 1.54 i utveksling.
Med 17x14 propell, så fikk jeg 20 knop å 3700 på turtall
Men siden gir var dårlig med mye sluring i kon, så måtte jeg bytte ut dette.
Så nu har jeg et ms4 gir i god stand med 1.94 i utveksling.
Beregning fra @Kweelhouse kom frem til rette propell ville være 18x20 her
Sleipner samt et firma i Sverige kom frem til henholdsvis 18x16 og 18x17 ville være rette propell.
Så jeg hev på den gamle 18x15 skewback propellen.
Fikk da 3800 på turtall å en maks fart på kun 16knop.
Dette skjønner ikke de i Sverige eller Sleipner. Begge mener jeg skulle få høyre turtall, samt mer fart med denne.
Tenkte da at det muligens kan være propellen som ikke er helt goe. Byttet da til en brukt Michingan Goldline 18x15 som jeg hadde tilgang til billig, men er som ny.
Der får jeg turtall på 3900 å maks fart på 16 knop.
Det er samme vekt i båten nu som med gamle gir å 17x14 propell, så skal ikke ha noe med vekt å gjøre.
Men det som også er rart er at jeg fra ca 1300 til ca 2300 ikke får noe økning i fart. Jeg ligger da på 5,5 til 6,5 knop alt etter vær/strøm forhold.
Får så 7,5 til 8,5 knop rundt 2600 alt etter vær/strøm forhold. Så er noe som ikke stemmer i det hele tatt her.
Avstand mellom skrog å toppen av propell er ca 50mm nå.
Båten er en In-Lander 27 som er samme skrog som Scand Nordic.
Vurdere nu om jeg skal prøve å få endret stigning til 18x17 på den skewback propellen jeg har i kjelleren, men er noe usikker på om dette vil hjelpe noe.
Eller at det kanskje blir bedre å gå ned til en 17 tommer propell å så opp i stigning. Så kanskje en 17x18 eller 17x19 ville fungere.
Noen som har noen god forklaring på hva som skjer her? Hva mener du @Kweelhouse?
Er det at propellen har for mye slipp grunnet for lite avstand til skroget?
Med gamle motor så fungerte det jo med 18 tommers propellen, men da med mindre turtall samt mindre hk å fart. hadde jo maks fart på ca 15 da, når en pinte alt ut av den gamle tmd40a å hadde med strøm hehe