Jump to content

Mangler 4-6 knop på topfart, sjøl om VP TAMD41A har rett turtall. Hva kan være gale?

Okkaby

Recommended Posts

Testet turtall på motor idag. Det stemmer bra. viser ca 25 omdreininger for mye på turteller. Men det bør være innafor.

Skal teste på propell aksel også når vi drar på tur i mårå å jeg har en person mere ombord. Ble for mye båter i havnebassenget til jeg kunne la båten kjøre sjøl å sjekke.

Men fikk klar beskjed fra høvdingen hos Winrace at 19x15 propell ville være det beste. Han var klar på jeg hadde for lite bladareal  nu. Men det de nu gjør er å endre stigning på min Radice S8 Skewback fra 18x15 til 18x16,5. Så ser jeg hvordan det blir. Han mente dette ville hjelpe noe, men ikke 100% Men kan jeg få 20knop så er jeg fornøyde, å kan vurdere bytte til 19x15 senere.

Får jo litt for lite klaring mot skrog med 19", men han mente det burde gå greit det.

Når jeg nu ser hva han fikk til på like båt som min med samme motor, bare at den hadde gir med 2.63, så bør jeg ikke være i tvil om at det han kommer frem til stemmer. Han som har den båten fikk små 20 knop på kun 3550 i turtall med litt små dårlig vær nu, og satser på 22 knop i bedre forhold..

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 3 uker senere...

En liten oppdatering her.

Etter å ha snakket med Winrace, så sendte jeg den 18x15 skew back propellen til de for endring.

Den kom da tilbake med 18x16,82 istigning, samt det ser ut som de har cuppet kanten av bladet(eller hva det nu heter)

Fikk montert denne idag(har jo god trening i dette, så er gjort på no time når båt henger i kran hehe)

Tok da en liten prøve tur, sjøl om det var en del gammel sjø inn ytre havn. Fikk da ca 3700 på maks turtall. Men lå da mellom 18 å 19 knop med en del sjø i mot. Så tenker at med fint vær å rolig sjø, så er jeg nok oppe på 20 knop.

Lå også på små 14 knop på 3000. Så tenker det da blir marsj fart på ca 15 på 3200-3300 når været er bra. Dette er jo en del bedre enn tidligere hvor en lå nede på 10 knop på 3000. 

Så må jo si at Winrace nok har greie peiling på dette, siden dette er det resultat de forutsa. Optimale hadde vært en 19x15 propell, å jeg skulle da kunne få ca 22 på topp. Men det blir da litt lite klaring mellom skrog å propell. Så får prøve å se hvordan det går som det er nu.

Mulig vi justere opp diesel pumpa litt, da får jeg nok også maks turtall igjen og kanskje 22 på topp å litt mer på 3000.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 8 måneder senere...
superterje skrev 27 minutter siden:

Hei @Okkaby

Du skriver at det optimale kan være å bytte til 19x15, tenker du da Skewback? Jeg har fått forslag fra Winrace på både Radice S8 18x16 skewback, Radice B7 19x15 og Micado 19x15. Det er kun den første som er Skewback.

Prisen for Skewback er en del dyrere.

Ja var Skewback de nevnte for meg. Gamlingen mente det optimale var mer areal. 

Men jeg har ike plass til 19". blir for trangt da.

superterje skrev for 2 timer siden:

Det er flere på Scand Baltic gruppen på FB som skriver de har 19 tommer på modeller fra 80-tallet. Men det blir kanskje veldig snaut?

Kan ikke svare på hvordan det er på Baltic. Men er nok forskjellig hvordan stevnrør er lagt. 

Mulig jeg kutter ut stevnrør neste vinter å støper det inn på nytt, da med litt mer fall, samt senker det litt lengre ned i kjølen. Da får jeg plass til mye større propell, og bedre avstand mellom skrog å propell.

Men Baltic ble jo levert med forskjellige motorer. noen med TMD40 andre med TAMD40b å andre med TAMD41. Så propel valg og plassering av stevnrør har nok å gjøre med motor valget som ble tatt når båten ble kjøpt ny.

Okkaby skrev for 19 timer siden:

Kan ikke svare på hvordan det er på Baltic. Men er nok forskjellig hvordan stevnrør er lagt. 

Mulig jeg kutter ut stevnrør neste vinter å støper det inn på nytt, da med litt mer fall, samt senker det litt lengre ned i kjølen. Da får jeg plass til mye større propell, og bedre avstand mellom skrog å propell.

Men Baltic ble jo levert med forskjellige motorer. noen med TMD40 andre med TAMD40b å andre med TAMD41. Så propel valg og plassering av stevnrør har nok å gjøre med motor valget som ble tatt når båten ble kjøpt ny.

Da har jeg bestilt Radice B7 19x15, Winrace anbefalte den eller Radice S8 18x16, men de mente at 19*15 var den jeg ville få best ytelse med. I forhold til plass, så hadde jeg ca 5,5cm å gå på mellom propell og skrog, og med en tomme større propell så vil jeg ha ca 4,2 cm klaring igjen.

superterje skrev Just now:

Da har jeg bestilt Radice B7 19x15, Winrace anbefalte den eller Radice S8 18x16, men de mente at 19*15 var den jeg ville få best ytelse med. I forhold til plass, så hadde jeg ca 5,5cm å gå på mellom propell og skrog, og med en tomme større propell så vil jeg ha ca 4,2 cm klaring igjen.

De er finke hso Winrace. Så tenker du blir fornøyde med den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...