Arne2 Startet 11.Juli.2020 Del på Facebook Startet 11.Juli.2020 (redigert) Tidligere, for bare et par år siden så fikk man kjøpt en tetningsmasse til hurtig reparasjon av lekasje som heter "Stay Afloat". Forhandlere var bla Maritim og Jula. https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/reparasjon/tetningsmasse-550262/ I følge Redningsselskapet så anbefales enten "Stay Afloat" eller vanlig norsk smør. https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/stopp-lekkasjen/ Det ser ut som om produktet "Stay Afloat" fremdeles produseres, men at det ikke importeres til Norge: http://www.stayafloatmarine.com Er det noe annet stoff enn Stay Afloat, som man kan ha i reserve for en hurtig nødreparasjon, eller kan det være mulig å skaffe "Stay Afloat", på en eller annen enkel måte? Hva med å bruke bygningsskum eller en eller annen type monteringsskum? Finnes det noen typer som herder hurtig nok til at det kan fungere? Video: Redigert 11.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Byggeskum skal visstnok fungere greit. Minuset er at boksen lett ruster i en båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Man må pakke byggeskummet (boksen) i en vakuumpose. Da holder den nok lenge. Meierismør er bra, samt trepluggene man får kjøpt på Maritim. En slik treplugg brukte jeg for et par uker siden for å redde nabobåten. Fungerte også innenfra. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Risikoen for lekkasjer er vel større knyttet til skroggjennomføringer og slanger inne i båten enn lekkasje gjennom selve skroget. Treplugger er allerede nevnt. I tillegg selvvulkaniserende tape, en bit sykkelslange, ståltråd og et utvalg slangeklemmer i ulike dimensjoner. Og gjerne en rull gaffatape. Med dette kan man nødreparere en lekk slange slik at den holder inntil man kommer til et sted de selger ny. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 @Brigg, sykkelslange var smart! Det hadde gjort det så mye lettere da vi jobbet med nabobåten. Endte opp med at han tok bilen til Biltema for å finne en passende slangebit til å forlenge over overflaten. En sykkelslange hadde jo gjort jobben raskt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Jepp, sykkelslange og ståltråd rundt kan bøte slanger som har ganske bra trykk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Brigg skrev 11 minutter siden: Jepp, sykkelslange og ståltråd rundt kan bøte slanger som har ganske bra trykk. Ståltråd rundt er unødvendig. I Thailand bruker vi sykkelslanger skåret opp på langs til å tette slanger og annet. Du surrer en del stramme lag og knyter. Brukes til å tette lekkasjer og i stedet for slangeklemmer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Har stay afloate liggende. Den er temmelig fast i konsistens om den er kald, så man kan få seg en overraskelse ved bruk utenfor sommersesong. -har jeg tenkt. plan B er å kutte stort hull i tek7 el patronen, engangshanske på hånda, og sause lekkasjen godt inn. Deretter surre rundt eller pakke på ett eller anna for å styrke... sykkelslange er ikke dumt. I medicskrinet har jeg martins bind, elastisk gummibånd. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Sykkelslange er nevnt over av Brigg og andre. Det syntes jeg var en så god ide at jeg kjøpte meg en sykkelslange og klipte den opp for å ha den i utstyrskassen. Ved en tilfeldighet, så kom jeg over et annet produkt, som jeg ikke har prøvd, men det der da ut til å være veldig godt egnet til nødreparasjoner: https://www.biltema.no/bygg/vvs/vvs-tillbehor/selvvulkaniserende-teip-2000035785 Jeg har tenkt på en annen mulighet som jeg heller ikke har testet ut. Hva hvis man kombinerte et pussebrett av den type som murerne bruker med et hurtigherdende byggskum? https://www.biltema.no/bygg/muring/murerverktoy/pussebrett/pussebrett-2000035679 Får man et hull i skutesiden, så legger man byggskum på brettet og holder pusebrettet fast over hullet til byggskummet har herdet. Er det noen her på forum som kjenner til et byggskum som herder hurtig og som kunne passe i en slik sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Arne2 skrev 9 minutter siden: Ved en tilfeldighet, så kom jeg over et annet produkt, som jeg ikke har prøvd, men det der da ut til å være veldig godt egnet til nødreparasjoner: Den vulketapen bør du alltid ha i verktøykassa, både i båten og hjemme. Den er brukbar til mye. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ivar Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 en kamerat av meg som jobber i et firma som ofte blir tilkalt på berging sier de bruker alle de gode gamle triksene, trekiler osv. En annen ting som blir brukt er skumgummimadrasser ..! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arne2 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Jeg har i alle fall sett båter som har blitt tauet og, med store skader, som har blitt tettet med bygningsskum. Om bygningsskummet har blitt påført i sjøen, eller på land, det vet jeg jo ikke. Om det er strengt talt dreier seg om bygningsskum eller noe annet skum, det vet jeg jo egentlig ikke. Jeg har bare sett noe gulaktig guffe som har tytet ut av store hull i skroget, mens båten har vært tilnærmet tett. Det hadde vært veldig interessant om det er noen som kjenner til eller som har erfaring med bruken av polystyrenskum eller hva det nå er, til dette formålet, altså midlertidig tetting av båter. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) Både byggeskum og tec7 presses inn lenge før det begynner å herde hvis du har vanntrykk mot skaden. For å bruke skum må du opp av vannet. Fra utsiden kan man tette nokså store hull med tape evt tape fast en plate. I nødsfall kan en skumgummimadrass surret mot skroget redusere nokså store lekkasjer. I byggebransjen brukes en tape som heter Siga. Den har ekstrem heft og noen av typene er svært seige. Fra innsiden ville jeg satset på å stappe håndklær og puter i hull i skroget. Vulketape er bra til slanger og rør hvis du kommer godt til. Den må strammes godt for å tette. Er det trangt er det lettere å stramme en sykkelslange uten lim. Redigert 29.Juli.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gerhard Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Stay Afloat så imponerende ut i videoen. Men det kan vel fort bli verre hvis det løsner noe av det inne i båten. Det skal vel ikke så mye Stay Afloat til for å stoppe en pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) 1 hour ago, mons said: Både byggeskum og tec7 presses inn lenge før det begynner å herde hvis du har vanntrykk mot skaden. Ja, derfor mitt forslag om å bruke en treplate, eventuelt med håndtak (pussebrett), over skummet fram til det herder. Har jo ikke prøvd, men ser for meg at det i alle fall vil begrense vannstrømmen, hvis man får festet en treplate over hullet. Man kan jo sånn sett "holde fast og presse på" fram til skummet herder. (Tror jeg.) Har faktisk testet litt med Tek 7, og her synes jeg herdingen gikk for seint. Det bør skje hurtigere enn med Tek 7. 1 hour ago, mons said: I byggebransjen brukes en tape som heter Siga. Den har ekstrem heft og noen av typene er svært seige. Det var interessant. Kjente ikke til denne, men googlet opp et par linker: https://www.byggmakker.no/maling/malingstilbehor/tape-siga-wigluv-60-60mmx40m/ https://takshop.no/produkt/siga-wigluv/ Redigert 29.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Siga er seige saker ja. Men ikke prøvd den under vann Har ogå hørt om folk som har holdt seg flytende ved hjelp av en presenning, som vanntrykket holder på plass over skaden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gullfisk Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 På MTB i marinen, hadde vi presenning som ble dratt under båten for å tette. Ellers var det dyner, tøy ol som ble stemplet fast mot lekkasjer i skutebunn. Ellers minnes jeg vi hadde "elefantpessar", gummismukker i forskjellige str til å trykke gjennom runde hull, og stramme til fra innsiden. Inspirert av disse, har jeg fått ombord en avløpsåpner som passer perfekt over eksos utløpet, om den skulle tære opp og knekke på innsiden en dag(skjønner ikke det med eksos under vann) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 jeg husker da hurtigruteskipet MS Nordlys fikk trykket inn en stabilsator etter brannen i Ålesund, Media gjorde nærmest litt narr av Bukser & Berging som gikk i gang med å tette skaden på tradisjonelt vis , med trekiler, margarin og whatnot - mens de ventet på nederlandske Smit salvage med sine hightec magnetmatter. Viser seg jo at ingen skader er like , og i dette tilfellet var magnetmattene til liten nytte siden skaden ikke var slett og fin nok .. Så da var det "gammelmåten" som funket best likevel... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Margarin har helt forskjellige egenskaper i kaldt vestlandsvann og sommerlig sørlandsvann. Uansett bare til relayivt små hull og ettertetting når man har brukt plank ol som ikke tetter helt. Små hull slipper inn overraskende mange liter i minuttet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Var vel en stabilisatorvinge som var revet av på hurtigruten 👍 får jeg sprekk /hull i skrog, så ser jeg for meg et opplegg med tek7 eller lignende på et vanntett materiale, teppebit ett eller anna, smekke på skaden, deretter en stiv plate og et stag/ teleskop båtshak til å stemple av. men sannsynligheten er størst for at en innstalasjon med tilhørende allerede eksisterende hull i skroget, feiler. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Interessant! Men hva slags lekkasjer snakker dere om? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mons Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Det er gjerne det største problemet. Hull etter grunnstøting i baugen eller under dekk ee ofte svært vanskelig både å lokalisere og komme til. Skroggjennomføringer i motorrom ol også. Utrivninger i hekken eller støtter for strake aksler som er trykket opp er også vanskelig innenfra. Blir ikke lettere av at lekkasjen ofte står under vann slik at man ikke ser hvor det kommer inn. Møbler og bagasje som flyter rundt gjør det enda lettere... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gullfisk Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Jeg vil tro, at for de fleste, vil det å tette eksisterende hull med prefabrikerte løsninger(som feks plugger og lokk), være krevende nok. Utover dette, tror jeg det å ha høy maksimal lensekapasitet bør prioriteres. Å dykke under å smøre, eller å stå i vann å stemple, mens vannet fosser inn, uten å være i nærheten av å holde unna, vil det være svært få som takler. Spesielt når du skal finne kreative løsninger av eksisterende materialer. Utover plugger og lokk, vil jeg tro en liten presenning, plastposer og plastsekker kan gjøre nytte. Men se litt på hva dere har av lensekapasitet ombord med kritiske øyne. Jeg tenker slik, at man trenger nok ikke regne med at lensepumpe klarer å holde unna større lekkasje/hull enn det som er utløpet på pumpa. Husk at lekkasjen også gjerne har et forsprang. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Sant sant.... og det er stor forskjell på teori og praksis. mao, redningsflåte 👍🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Har du eksos under vann så bør du ha spuns som passer. Små fendere med passe justert lufttrykk eller avløpsdeler kan passe. Og så bør man ha trekiler som passer dimmensjon på vanninntak. Utover dette er det relativt kaotisk når vatnet strøymer inn, så det viktigaste å ha er kanskje vhf. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.