Jump to content

Reservering av plasser i gjestehavn

Jakob T

Recommended Posts

Kom til gjestehavn i dag,da henger det reservert skilt på ei av den greieste plassen når ein har med barn. Snakka med ein som låg der, sa plassen visst nok var reservert på fredag. Kom på lørdag kl 1300,skiltet hang forsatt. Snakket med havnevakten kunne ligge der intil videre Sa som sagt at seine ku får skittent gras.Nå lørdag kveld,skiltet henger fortsatt, den som har reservert er ikkje komme ennå

Bør det ikkje være første mann til mølla?

Enkelte havner har gått over til 100% forhåndsregistrering. Son har jo brukt Dockspot på noen plasser i mange år, men nå er alle plasser Dockspot-plasser. På en måte er det helt greit, for vi er gjerne litt sent i havn, og da er det greit å vite at vi har en plass som venter på oss. Men man må jo vite om dette og kan ikke dra til Son på sparket.

I disse smittesporingstider er forhåndsbooking en enkel måte for havnesjefen å holde oversikt over hvem man har i havnen. Og med Dockspot så blir vel plasser frigjort hvis man ikke har ankommet før kl 1800, er det ikke sånn?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Men det er stort problem med Dockspot. Man reserverer for en natt, men så blåser det opp og en vil gjerne ligge en dag eller to lengre. Men nei da, - neste natt er allerede bestilt og reservert, så da er det bare å dra ut i kulingen! Dockspot? Noe ordentlig dritt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et veldig godt poeng Lars, og en åpenbar svakhet.

Jeg er ikke noen tilhenger av  reservering selv, men med 7 knops masjfart er det ikke jeg som er førstemann til mølla for å si det slik.

Har noen ganger blitt kjørende usikker og hvileløs omkring utover kvelden, men har allikevel fortsatt til gode å ikke finne en plass å ligge.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

40 minutes ago, Lars H. said:

Men det er stort problem med Dockspot. Man reserverer for en natt, men så blåser det opp og en vil gjerne ligge en dag eller to lengre. Men nei da, - neste natt er allerede bestilt og reservert, så da er det bare å dra ut i kulingen! Dockspot? Noe ordentlig dritt!

Jada, Dockspot er langt fra perfekt, jeg er klar over det. Poenget er at det er en behagelig løsning for havnesjefene, og i «normalsituasjon» er det praktisk for besøkende. Unntakene er ved dårlig vær og planer som endres underveis.

Men er det egentlig et problem i Norge? 

Det er vel ikke mange havnene man kan reservere plass? Dockspot har vel 5 havner i Norge, og så har Skjærhalden reservasjon. Andre?

Selv synes jeg det er fint å kunne reservere noen steder, men er glad for at det ikke gjelder et flertall av stedene. Det er deilig å ikke måtte planlegge når vi er på tur. ?

Redigert av Kaptein Bang (see edit history)

En annen ting når det gjelder gjestehavn(er), som fersk bruker av gjestehavn trodde jeg det fungerte som en campingplass, at det var mulig å leie en gjesteplass over flere dager.  Og ha muligheten til å ta seg en tur ut av havna og hvite at plassen er der når en kommer tilbake. Kommer man for eksempel på en fredag og har tenkt å være til søndag, er det kjedelig at man må ligge pal på plassen, i frykt for å være uten plass.

Så vidt jeg vet så har vi heldigvis ikke denne praksisen i vår region, enda! 

Men det jeg lurer på:

Er havneavgift forhåndsbetalt av den som evt. reserverer, og da fra reserveringstidspunkt til X antall timer/døgn?

Eller er det nok å bare reservere i et gitt tilfelle der et evt. anløp treffer med et tenkt ankomst tidspunkt?

Mao påløper det et økonomiske forpliktelser for den som reserverer?

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Når man reserverer plass må man forhåndsbetale ja, og om man ikke kommer får man ikke pengene tilbake.

Det er et valg man selv tar. Jeg synes det er en fin ordning om man vil, men vær og klar over at det er betydelig dyrere enn en vanlig havneavgift. På Skjærhalden skal de vel ha 200,- i tillegg for å reservere.

Så er det som sagt over her, dette er et ikke problem i Norge, med kun 6 havner dette gjelder. I Sverige derimot er dette blitt stort.

For meg er hele greia med å dra på båtferie at man slipper å planlegge. Ferieplanleggingen begrenser seg til å bestemme startdato, sluttdato og retningen man skal dra. Alt utover det tas på sparket, og da er vindforholdene en viktig faktor. 

Vet ikke enda om vi skal ligge en natt til her vi ligger nå. Om vi skal flytte oss må vinden løye først. Kanskje gjør den det, jeg vet ikke enda. Og om vi går videre så vet jeg enda ikke hvor. Her får mannskapet være med å bestemme, og vindvarslene for de kommende dagene må tas i betraktning. 

Hvis vi hadde vært nødt til å planlegge ferien og bestille i gjestehavnen så hadde jeg heller blitt hjemme. Så nei takk til reservering i gjestehavnene!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

TomF skrev 1 time siden:

Tja...jeg er for mer reservasjon.  Hvis jeg hadde kunnet booke plass overalt og legge en plan hadde gjestehavner vært mye mer brukt for oss.  Nå bruker vi de aldri mellom 15/6 og 15/8

Enig. 

Vi baserer oss på uthavn i 3-4 dager, så en dag i havn for å proviantere og fylle vann, og så gjenta. Da er dockspot eller lignende gull verdt. 

Forstår godt at morgenfugler og de med raske båter misliker forhåndsbestilling. Vi som liker å ta det rolig om morgningen, og i tillegg vil ta oss den tiden det tar å seile og slappe av på turen, trenger forhåndsbestilling for å få fylt opp vannet ;)

Dockspot er lite greit. Man må kunne tilpasse seg endringer i været, enten man trenger å bli i havn, gå fra havn eller gå til havn, og spesielt om man skal langt, og kanskje enda mer så om man seiler. Det burde kun vært tillatt med en liten andel dockspot. Og siden utleier faktisk ikke eier grunnen bryggen flyter over, ja så er det ikke urimelig å regulere dette.

Redigert av zooper (see edit history)
Brigg skrev 1 time siden:

For meg er hele greia med å dra på båtferie at man slipper å planlegge. Ferieplanleggingen begrenser seg til å bestemme startdato, sluttdato og retningen man skal dra. Alt utover det tas på sparket, og da er vindforholdene en viktig faktor. 

Vet ikke enda om vi skal ligge en natt til her vi ligger nå. Om vi skal flytte oss må vinden løye først. Kanskje gjør den det, jeg vet ikke enda. Og om vi går videre så vet jeg enda ikke hvor. Her får mannskapet være med å bestemme, og vindvarslene for de kommende dagene må tas i betraktning. 

Hvis vi hadde vært nødt til å planlegge ferien og bestille i gjestehavnen så hadde jeg heller blitt hjemme. Så nei takk til reservering i gjestehavnene!

:yesnod:

Jeg vet som regel aldri hvor jeg vil tilbringe natten når jeg drar på tur med båten.

Og jeg lurte lenge på hvorfor så mange velger å tilbringe ferien i 20+ knop. Det var før jeg forstod at de jager på for å komme først i køen i marinaen. Det er greit for meg, for da blir det mindre trykk på plassene i uthavn . . .  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg la også merke til denne reservasjonen. Ble hengt opp skilt fredag midt på dagen, og vedkommende dukket ikke opp før lørdag kveld og dro videre nå (kl.11:30 på søndag). Kan ikke tenke meg at de hadde mye glede av denne plassen i regnværet. 
Har ikke sansen for slik reservering. Her kunne en barnefamilie hatt glede av denne plassen i over et døgn ?

Redigert av dacapo (see edit history)
Popeye70 skrev for 11 timer siden:

i «normalsituasjon» er det praktisk for besøkende.

"Normalsituasjon" for hvem?

Når vi kommer til en havn pleier vi alltid å ligge og kose oss noen dager, alt etter vær og vind og hvor trivelig havnen er. Vi går skjelden langt mellom havnene, gjerne bare et par timer eller mindre i ruslefart. Etter frokost kaster vi loss og er da fremme i neste havn en gang mellom 11 og 12 da det "normalt" er utskifting av plasser.

Det er "normalsituasjonen" for oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Og jeg lurte lenge på hvorfor så mange velger å tilbringe ferien i 20+ knop.

For meg er det ikke ferie å ha lange rorvakter på transportetapper men ja trives også i 5 knop der det er fartsbegrensning for da er det gjerne litt å se på også.
Men forflytte seg i 5 knop langt i fra land og på hav strekker er for meg relativt kjedelig i lengden.
Vil heller bruke den tiden på annet enn å ha rorvakt så da er det greit å kunne flyte på seg litt effektivt 

For ikke snakke om alle kvelder det er samling på brygga etter jobb og skole for husstanden sine medlemmer
10-15 min i plan ut til de beste stedene for så lage middag,dorme litt i solen og bade til solen går ned trumfer lett en kveldstur der motoren går hele/halve kvelden og man blir sittende bak roret uten å rekke noe særlig annet 
Har også eid slike båter og de blir lite brukt på kvelden etter man er ferdig med "pliktene".

Redigert av pipe (see edit history)

En annan liten detalj med Dockspot jag ikke liker.. De favoriser de med penger. Man kan i god tid reservere platser i flere havner og så avbestille. Intill en dag för. Man kan også alltid booke flere dygn fremover., så ser man an situasjonen og avbestiller det man ikke vil ha ved ankomst.  I de Svenske han ene har jag ofte sett båter som komme sent på dagen måtta ha register igjen og til natten er det flere ubrukte Dockspotplasser.  Ser man på prisutviklingen har denne også ökt betydelig siden Dockspot kom. 

15 minutes ago, pipe said:

Har også eid slike båter og de blir lite brukt på kvelden etter man er ferdig med "pliktene".

Det er forskjell i ønsker og behov i befolkningen, vet du. :smiley:  Jeg har mange år bak med meg regattaer etter endt arbeidsdag. Samling på brygga, bli enige om banevalg, deretter utpå og konkurrerer i en time eller tre, og så inn på brygga for å juge, krangle og diskutere dagens regatta og tidligere hendelser.

For en del av oss så er det å seile det vi jakter etter. Det gir en egen sinnsstemning å bare la seg føre fram dit vinden tar en eller prøve å "slåss" mot vinden for å komme seg dit vinden IKKE vil ta oss...

<konspirasjon>

Og ikke minst, så seiler vi mest mulig kaotisk for å forvirre motorbåtførere som måtte våge seg utpå mens vi flotter oss på sjøen.

</konspirasjon>

Men tilbake til temaet - jeg vil gjerne ha noen plasser som kan bookes i hver havn, så man på forhånd kan planlegge noen dager i havn. Vi har pleid å variere mellom å ligge for svai og ligge i havn, og da kan vi booke en natt eller to i en havn en uke eller to fram i tid for å slippe å stresse for å komme tidlig fram og slåss om plass.

Men å gå så langt som Son har gjort og ha Dockspot på samtlige plasser, det er å gå for langt slik jeg ser det. Men jeg regner med at de slipper opp igjen når disse korona-greiene går over.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...