Jakob T Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Dacapo.Kansje me låg i samme gjestehavn,låg ein Princess 420 heilt inne i havna.Da me kom lørdag formiddag,hang det reservert skilt på kaien.Snakka med havnevakten som sa me kunne få ligge intil videre.Den som hadde reservet kom seint lørdag kveld.Dette var barnefamilie som brukte ha denne plassen hver år,forstår godt at dei vil reservere den. God plass i havna,så det er ikkje problem å få plass,men med 4 barnebarn på tur,er det supert om man er så heldig å få ligge ved stranda og lekeplassen Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Jeg har litt forståelse for at barnefamilier ønsker å ha sikret seg plass i marinaen. Det blir vel litt som å reservere hotellrom når man er på reise (selv om jeg ikke praktiserer det når jeg er på tur) . . ? Men å reservere plass i uthavner, som noen gjør, synes jeg er å gå vel langt. Jeg tenker da ikke bare på de bå bøyene . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dacapo Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 @Jakob T: det er nok vi ja. Vi kom i 12-tida fredag og då var plassen ledig, men kom opp skilt i 14-tida. Ble også satt opp reservert skilt på flere plasser, men de kom like etterpå og ligg der ennå, så det er greit nok. Det som var spesiellt med den omtalte plassen var at han blokkerte den i to døgn og benyttet den egentlig bare natt til søndag. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Det var vi som har Nord Westen Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Jakob T skrev for 2 timer siden: Det var vi som har Nord Westen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Popeye70 skrev On 11.7.2020 at 22.25: Enkelte havner har gått over til 100% forhåndsregistrering. Son har jo brukt Dockspot på noen plasser i mange år, men nå er alle plasser Dockspot-plasser. På en måte er det helt greit, for vi er gjerne litt sent i havn, og da er det greit å vite at vi har en plass som venter på oss. Men man må jo vite om dette og kan ikke dra til Son på sparket. I disse smittesporingstider er forhåndsbooking en enkel måte for havnesjefen å holde oversikt over hvem man har i havnen. Og med Dockspot så blir vel plasser frigjort hvis man ikke har ankommet før kl 1800, er det ikke sånn? Jeg hadde en liten prat med en av havnebetjentene i dag. Ifølge vedkommende er Docspot kommet til Son gjestehavn for å bli. Det er mulig å komme uten å ha booket på forhånd, men nå i høysesongen anbefales forhåndsbooking. Det er noen få plasser som ikke er Dockspot, uvisst hvor mange. Det er litt forvirring rundt temaet, mulig at man ikke har tatt avgjørelsen enda. Eller at betjenten ikke var informert. Dette er vel stort sett ungdom som har havnebetjentjobben som sommerjobb, det er jo ikke de som driver politikken. Litt usikkerhet rundt bøyene. Man antar at overnattingsprisen i bøyene er fra kr. 350/natt. For meg virker dette svært dyrt, mulig det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Vi er glad vi ferierer på vestlandet i år igjen. Er inne i vår fjerde uke, ingen reservering og heller ikke problemer med å finne plass i gjestehavner ???Været er faktisk ikke så ille heller .... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Da jeg var nede på Son havn ved tre-tiden i ettermiddag, var det ikke mange ledige plasser. Virker til å være en populær plass. Jeg har ingen annen tilknytning enn at jeg har hjemmeadresse der. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Kommer vel også litt an på hva båtlivet er for folk. Vi liker oss egentlig ikke i havn, men vil være på sjøen og seile mest mulig, og tenker at havn er noe man kommer inn til for å slappe av i når dagen er omme. Vi ligger nå i Larkollen og har vært alene her på svai. Lå på ankeret i natt, vinden har snudd noe og tok oss litt ubehagelig nærme land, så da la vi oss den bøya som er her for frokost før vi drar om en times tid. (Vi kan neppe klassifiseres som morgenfugler.) Da er det rundt Danmark, opp med seil, og skli inn til Son, der vi har booket plass. Med visshet om at vi kommer til en trygg havn en gang i ettermiddag som har plass til oss etter at vi har kost oss på sjøen og brukt den tiden det tar. Og da er vi nok blit litt våte og har behov for både avslapping og en øl :) Sånn sett synes vi dockspot er helt genialt, har ingen problemer med å betale litt mer for å kunne slippe stresset - kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke hadde nytt dagen på sjøen på samme måte om jeg var usikker på om jeg fikk plass :) Redigert 14.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Popeye70 skrev On 11.7.2020 at 22.25: Og med Dockspot så blir vel plasser frigjort hvis man ikke har ankommet før kl 1800, er det ikke sånn? Tror neppe det er slik at bestiller mister plassen om hen kommer etter 18.00 Har du betalt for plassen har du den fra 12.00 til 11.59 dagen etter, uavhengig når du kommer innenfor den tiden - ev å droppe å bruke plassen i det hele tatt. Den er jo betalt for. Du kan kjøpe plassen med mulighet for å avbestille dagen før planlagt ankomst. Det koster ca 70 kr i tillegg for en slik avbestillingsforsikring. Dockspot fungerer fint om man er avhengig av en overnatting i en bestemt havn, men det burde ikke være overvekt av dockspotplasser. I Son har de i år nesten bare dockspotplasser og det synes jeg er dumt. En blanding er det beste, etter min mening. Brukte selv Dockspot-bestilling forrige uke da jeg skulle til Kragerø og spille golf i 2 dager. Stabbestad hadde 6-7 plasser med Dockspot og vi var avhengig av å ligge i nettopp denne havnen pga nærhet til golfbanen. Det som skaper irritasjon er at plasser er bestilt og betalt, men ikke blir brukt. Kanskje skulle man hatt en løsning der man fikk en SMS dagen før med enkel mulighet til å avbestille plassen hvis man vet man ikke skal bruke den? Ev at man fikk tilbake en 50-lapp om man avbestiller. Pr i dag er det ikke noe insentiv for å si ifra om man ikke skal bruke plassen (om man ikke har betalt avbestillingsgebyret). KK Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 KongKing skrev 46 minutter siden: Det som skaper irritasjon er at plasser er bestilt og betalt, men ikke blir brukt. Kanskje skulle man hatt en løsning der man fikk en SMS dagen før med enkel mulighet til å avbestille plassen hvis man vet man ikke skal bruke den? Ev at man fikk tilbake en 50-lapp om man avbestiller. Pr i dag er det ikke noe insentiv for å si ifra om man ikke skal bruke plassen (om man ikke har betalt avbestillingsgebyret). KK Godt forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Havelle skrev 11 minutter siden: Godt forslag! Sikkert. Bare at Docspot får inn penga uansett. Havneeier får inn penga uansett. Et pluss er mindre slitasje på anlegget når det ikke ligger båter der. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hulda skrev 7 minutter siden: Bare at Docspot får inn penga uansett. Havneeier får inn penga uansett. Ja, men for havna er det jo et pluss at de kan selge plassen en gang til og få inn dobbelt betalt for plassen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Har vært litt usikker på hva jeg tenker om forhåndsbooking, men tror jeg har landet på at det er ok med en slik mulighet så lenge det er mange flere «førstemann til mølla» plasser. Vi er på andre døgnet i Arendal med en forhåndsbooket plass. Jeg booket den fordi det kom et tips på baatplassen på FB om at det var mulig, fordi det var meldt dårlig vær idag, og fordi jeg ikke visste hvor lang tid det ville ta å gå den indre leden fra Tvedestrand til Arendal. Det var fint å komme gjennom Tromøysundet og bare trille inn til en ledig plass? Ser dog poenget med at man må dra når bookingen slutter, evt i dårlig vær. Dette kan det kanskje være mulig å overkomme ved å flytte seg til en «først til mølla plass» når værvarslingen tikker inn og alle appene er enige om det samme været (edit: selv om det da evt medfører en ny havneavgift) Redigert 14.Juli.2020 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bidevind Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 On 7/12/2020 at 9:56 AM, Brigg said: For meg er hele greia med å dra på båtferie at man slipper å planlegge. Ferieplanleggingen begrenser seg til å bestemme startdato, sluttdato og retningen man skal dra. Alt utover det tas på sparket, og da er vindforholdene en viktig faktor. Vet ikke enda om vi skal ligge en natt til her vi ligger nå. Om vi skal flytte oss må vinden løye først. Kanskje gjør den det, jeg vet ikke enda. Og om vi går videre så vet jeg enda ikke hvor. Her får mannskapet være med å bestemme, og vindvarslene for de kommende dagene må tas i betraktning. Hvis vi hadde vært nødt til å planlegge ferien og bestille i gjestehavnen så hadde jeg heller blitt hjemme. Så nei takk til reservering i gjestehavnene! On 7/12/2020 at 10:58 AM, zooper said: Dockspot er lite greit. Man må kunne tilpasse seg endringer i været, enten man trenger å bli i havn, gå fra havn eller gå til havn, og spesielt om man skal langt, og kanskje enda mer så om man seiler. Det burde kun vært tillatt med en liten andel dockspot. Og siden utleier faktisk ikke eier grunnen bryggen flyter over, ja så er det ikke urimelig å regulere dette. Helt enig! Meget bra skrevet begge to Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.