Jump to content

Edit History

Bigdrago

Bigdrago

Hei.

For en tid tilbake brant kabelen fra dynamo til starter opp da jeg var så dum å sno polene feil vei på batteriet. Kabelen som brant opp er skiftet ut. i samme slengen gikk sikringen til radio. Og jeg la merke til at turtelleren og tiltmonitor er død. 

 

Uansett. Nå er turtelleren skiftet ut til en prikk lik som den jeg hadde bare med timesteller (lcd, den gamle var analog). Den nye heter Sierra 65129P Lido Tachometer for utendørs bensinmotor. Motoren min er en Mercruiser 1.7 dti med alpha one gen 2 på en Uttern d55. Såvidt jeg ser får den turtellergiver fra dynamo. 

 

Jeg har koblet til som på den gamle, vridd bryteren til 2P 4C, viseren gikk til 0 da strømmen ble slått på og den er like død uansett hvor mye turtall jeg gir den. Jeg har målt med voltmeter og signalkabelen gir 13.3V (men jeg har ikke noe som måler turtall). LCDskjermen som teller timer og lyset i instrumentet fungerer fint.

 

Kan det være noe annet gæli som er ødelagt som denne signalkabelen passerer på sin vei? Ser på koblingsskjema at det er noe som heter tach. amplify circuit.

Gjenstanden på bilde nr. 22 er "tach sensor" som monteres i blokka. Nummer 21 er "tach module".

 

Kan det gå strøm i signalkabelen uten at det er noen frekvens for rpm? Eller er det sånn at dersom det er noe feil i dynamo eller "tach sensor" så vil signalkabelen være helt død?

Om noen i Bærum/Fornebu har multimeter for å måle rpm så er jeg ytterst takknemlig! Alt er klart til å kobles rett på.

 

Mvh:
Frustrert og lei

20200711_215545.jpg

s-l500.jpg

koblingsskjema.png

oversikt deler.png

Bigdrago

Bigdrago

Hei.

For en tid tilbake brant kabelen fra dynamo til starter opp da jeg var så dum å sno polene feil vei på batteriet. Kabelen som brant opp er skiftet ut. i samme slengen gikk sikringen til radio. Og jeg la merke til at turtelleren og tiltmonitor er død. 

 

Uansett. Nå er turtelleren skiftet ut til en prikk lik som den jeg hadde bare med timesteller (lcd, den gamle var analog). Den nye heter Sierra 65129P Lido Tachometer for utendørs bensinmotor. Motoren min er en Mercruiser 1.7 dti med alpha one gen 2 på en Uttern d55. Såvidt jeg ser får den turtellergiver fra dynamo. 

 

Jeg har koblet til som på den gamle, vridd bryteren til 2P 4C, viseren gikk til 0 og den er like død uansett hvor mye turtall jeg gir den. Jeg har målt med voltmeter og signalkabelen gir 13.3V (men jeg har ikke noe som måler turtall). LCDskjermen som teller timer og lyset i instrumentet fungerer fint.

 

Kan det være noe annet gæli som er ødelagt som denne signalkabelen passerer på sin vei? Ser på koblingsskjema at det er noe som heter tach. amplify circuit.

Gjenstanden på bilde nr. 22 er "tach sensor" som monteres i blokka. Nummer 21 er "tach module".

 

Kan det gå strøm i signalkabelen uten at det er noen frekvens for rpm? Eller er det sånn at dersom det er noe feil i dynamo eller "tach sensor" så vil signalkabelen være helt død?

Om noen i Bærum/Fornebu har multimeter for å måle rpm så er jeg ytterst takknemlig! Alt er klart til å kobles rett på.

 

Mvh:
Frustrert og lei

20200711_215545.jpg

s-l500.jpg

koblingsskjema.png

oversikt deler.png



×
×
  • Create New...