Jump to content

Ny turteller, viser fortsatt 0 rpm. Mercruiser 1.7 i Bærum.


Bigdrago

Recommended Posts

Hei.

For en tid tilbake brant kabelen fra dynamo til starter opp da jeg var så dum å sno polene feil vei på batteriet. Kabelen som brant opp er skiftet ut. i samme slengen gikk sikringen til radio. Og jeg la merke til at turtelleren og tiltmonitor er død. 

 

Uansett. Nå er turtelleren skiftet ut til en prikk lik som den jeg hadde bare med timesteller (lcd, den gamle var analog). Den nye heter Sierra 65129P Lido Tachometer for utendørs bensinmotor. Motoren min er en Mercruiser 1.7 dti med alpha one gen 2 på en Uttern d55. Såvidt jeg ser får den turtellergiver fra dynamo. 

 

Jeg har koblet til som på den gamle, vridd bryteren til 2P 4C, viseren gikk til 0 da strømmen ble slått på og den er like død uansett hvor mye turtall jeg gir den. Jeg har målt med voltmeter og signalkabelen gir 13.3V (men jeg har ikke noe som måler turtall). LCDskjermen som teller timer og lyset i instrumentet fungerer fint.

 

Kan det være noe annet gæli som er ødelagt som denne signalkabelen passerer på sin vei? Ser på koblingsskjema at det er noe som heter tach. amplify circuit.

Gjenstanden på bilde nr. 22 er "tach sensor" som monteres i blokka. Nummer 21 er "tach module".

 

Kan det gå strøm i signalkabelen uten at det er noen frekvens for rpm? Eller er det sånn at dersom det er noe feil i dynamo eller "tach sensor" så vil signalkabelen være helt død?

Om noen i Bærum/Fornebu har multimeter for å måle rpm så er jeg ytterst takknemlig! Alt er klart til å kobles rett på.

 

Mvh:
Frustrert og lei

20200711_215545.jpg

s-l500.jpg

koblingsskjema.png

oversikt deler.png

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...
Svart (redigert)

Av alle ting så hadde ikke tachmodule jording, mulig den gamle brant opp eller hadde dårlig kontakt. Hektet på ny jordkabel på eksisterende kabel og det fungerte.

 

Før dette skiftet jeg turteller (lik den gamle) til en med digital timeteller. Ny rpm giver på blokka.

Bestilte og ny tachmodule (til salgs).

 

Så nå fungerer turtelleren min neste hundre år :)

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fredde1972 skrev for 6 timer siden:

Jeg sliter litt med at min turteller plutselig viser 500 rpm mer enn normalt.

 

Jeg vil tippe på problemer internt i turtelleren. Signalet fra motor svinger normalt ikke plutselig 500 o/min opp og ned. Om du har et liknende potmeter bak turtelleren som det på bildet over her, så kan det godt være at feilen ligger i nettopp potmeteret. Forsøk eventuelt å skru litt på det og observér hva som skjer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...