Maniac Startet 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2020 Heisann skal montere ny reg reim på min VP AQ171A motor, men finner ikke merkene på motorblokka for instilling av tannhjula. Finner merkene på tannhjula. noen som har noe erfaring med dette? Evt tegninger? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Som generell retningslinje når man ikkje veit og reima på er intakt så kan du dreie motor for hånd til 0' TDC merket på veiva og sjå kor de merkene på hjula da havner. Det er vanligvis rett opp elr rett til siden elns. Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Ok det er to hjul ved sida av hverandre øverst, det til venstre peker opp og det til høyre peker ned, er det noe som kan være riktig? ? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Bytter du bare pga vedlikehold eller har du hatt registerreim brudd? 171 er vel 16v rød blokk og tåler ikke at registerreim ryker uten å bøye ventiler eller værre. Prøv å turne motoren en runde til å se om begge kamaksler peker opp da Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Det var underlig. Dette er ka boka sei. Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 rippie skrev 33 minutter siden: Bytter du bare pga vedlikehold eller har du hatt registerreim brudd? 171 er vel 16v rød blokk og tåler ikke at registerreim ryker uten å bøye ventiler eller værre. Prøv å turne motoren en runde til å se om begge kamaksler peker opp da Bytter pga brudd ja, så er usikker på ventilene ? men kjørte på tomgang ved lavt turtall når det skjedde og motor sviver greit rundt. Men det ene kamaksel hjulet peker fortsatt ned, kan det være montert på feil? Om det går? Denne er overhalt av forrige eiger se bilde under Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Etter å ha lest tråden to ganger skjønner jeg ikke problemstillingen så bær over med det jeg kommer med ikke er relevant. Når det har blitt brudd i reima så vil ikke merke på veivakselen og de to kamakslene flukte noe mer fordi de ikke er synkronisert lengre. Det er vel så enkelt at du vrir kamakslene individuelt til de står ovenfor merkene. Det samme gjøres med veivakselen. Siden veivakselen går 2 ganger rundt mens kamakselen går 1 må man påse at stemplet står i topp på sylinder 1 og ikke i bunnen. Dette kontrolleres normalt med å skru ut pluggen til sylinder 1 og setter inn en skrutrekker eller liknende og roterer motoren ved å sett verktøy på skruen som går til veivakselen. Da finner man ut om stemplet står i topp eller bunn på motoren når den står på tenningmerke på veiva. Jeg ville også skrudd ut de tre siste pluggene for da er det mye lettere å rotere veivakselen og man merker det mye enklere hvis ventilene går i stemplet slik at man kan bytte dreieretning på den man roterer. Eller eventuelt rotere litt på de andre hjulene slik at man kommer seg til merkene. Når reimen er på plass er det også mye enklere å rotere motoren for å sjekke at alt går med rundt. Det er heller ikke feil og dra noen runder på selvstarteren med pluggene ute til slutt før man prøver å starte opp. Redigert 12.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Cerberus skrev for 1 time siden: Det var underlig. Dette er ka boka sei. Hva er underlig? Kamakslene går jo rundt uavhengig av hverandre når ikke reima tvinger de til å rotere synkront. Så at de ikke peker i samme retning etter reimbrudd er som forventet. Mulig du tenker at TS har kompetanse til å sette kamakselen nesten på riktig sted ved å se når ventilene vipper. Jeg tviler sterkt på om han er på det nivået isåfall har det ikke kommet frem slik jeg har forestått det han har skrevet hittil. Ikke er toppdekkslet tatt av på bildet heller. Redigert 12.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Det var underlig fordi det ikkje var sagt noe om reimbrudd på det tidspunktet og måtte da anta att den gamle reima fortsatt var på og heilt fungerende på motor. Som du ser så kommer opplysningen om brudd etter mitt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 pipe skrev 1 time siden: Etter å ha lest tråden to ganger skjønner jeg ikke problemstillingen så bær over med det jeg kommer med ikke er relevant. Når det har blitt brudd i reima så vil ikke merke på veivakselen og de to kamakslene flukte noe mer fordi de ikke er synkronisert lengre. Det er vel så enkelt at du vrir kamakslene individuelt til de står ovenfor merkene. Det samme gjøres med veivakselen. Siden veivakselen går 2 ganger rundt mens kamakselen går 1 må man påse at stemplet står i topp på sylinder 1 og ikke i bunnen. Dette kontrolleres normalt med å skru ut pluggen til sylinder 1 og setter inn en skrutrekker eller liknende og roterer motoren ved å sett verktøy på skruen som går til veivakselen. Da finner man ut om stemplet står i topp eller bunn på motoren når den står på tenningmerke på veiva. Jeg ville også skrudd ut de tre siste pluggene for da er det mye lettere å rotere veivakselen og man merker det mye enklere hvis ventilene går i stemplet slik at man kan bytte dreieretning på den man roterer. Eller eventuelt rotere litt på de andre hjulene slik at man kommer seg til merkene. Når reimen er på plass er det også mye enklere å rotere motoren for å sjekke at alt går med rundt. Det er heller ikke feil og dra noen runder på selvstarteren med pluggene ute til slutt før man prøver å starte opp. Ok, Hovedproblemstillingen var det at det ikke er noe merke på blokka bak dei tre hjula så jeg veit ikke hvordan hjula skal stå Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Cerberus skrev 20 minutter siden: Som du ser så kommer opplysningen om brudd etter mitt innlegg. Ja da ga det hele mening. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Maniac skrev 45 minutter siden: Ok, Hovedproblemstillingen var det at det ikke er noe merke på blokka bak dei tre hjula så jeg veit ikke hvordan hjula skal stå Merkene for kamakslene er på toppdekslet rett bak kamhjulene. Hvis du tar ett bilde slik at man ser baksiden av kamhjulene og ned på toppdekslet på motoren så syntes de. Merket for veivakselen er ett hakk på reimskivehjulet og det er en gradskive på blokka. Dette er generell beskrivelse som gjelder de fleste motorer men det finnes også motorer der nedre reimhjul må av for å se merkingen. Merkene for kamaksler gjelder spesifikt for 16V motorene til Volvo og det skulle forundre meg om de ikke fantes også på din motor Redigert 12.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Nedre reimhjul (på veiva). Merke på reima skal matche merket på veiva. Merkene på de to øvre reimhjulene (kamhjula) er merke mot merke på begge hjula og merkene på reima skal igjen matche disse. Sekundærakslen har også et merke som skal matche merket på reima. Men som nevnt over, 234-toppen får ventilmos ved registerbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 xr4ti skrev 4 minutter siden: Nedre reimhjul (på veiva). Merke på reima skal matche merket på veiva. Det betyr at nedre reimhjul til viftereim må skrus av ? Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 pipe skrev 1 time siden: Det betyr at nedre reimhjul til viftereim må skrus av ? Ja, det stemmer. Denne merkingen MÅ stemme og er det som er vanskeligst å få til da reima må legges på reimhjulet for å få sjekket merket på reima mot merket på hjulet. Når reima da settes på videre moturs så vil reima trekkes vekk fra merket når reima strammes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 pipe skrev for 3 timer siden: Merkene for kamakslene er på toppdekslet rett bak kamhjulene. Hvis du tar ett bilde slik at man ser baksiden av kamhjulene og ned på toppdekslet på motoren så syntes de. Merket for veivakselen er ett hakk på reimskivehjulet og det er en gradskive på blokka. Dette er generell beskrivelse som gjelder de fleste motorer men det finnes også motorer der nedre reimhjul må av for å se merkingen. Merkene for kamaksler gjelder spesifikt for 16V motorene til Volvo og det skulle forundre meg om de ikke fantes også på din motor Merkene til kamakslingene på topplokket er ikke der, er det merke som vanligvis bare er malt på, eller stempla inn? Motoren er nylakkera av forrige eiger serdu. Men skal disse vanligvis stå rett opp? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Maniac skrev 20 minutter siden: Merkene til kamakslingene på topplokket er ikke der, er det merke som vanligvis bare er malt på, eller stempla inn? Merkene er en forhøyet stripe. Skal se om jeg finner ett bilde eksempel på nett til deg om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Se bilde på tiden 3,36 på denne videoen Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Takk for god hjelp ? dei merkene mangler faktisk hos meg, men ser på bildet og andre bilde at det skal være midt imellom boltene Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Ok, skjønner. Merkene står ikke sentrisk mellom bolthullene. Mål ut med skyvelære og sett et kjølnermerke. Det skal også være merker på reima som skal matche merket på reimhjulene. Jeg har tatt noen bilder for deg og målt fra innerkant av bolthull, se på bildene. NB. Dette er hva jeg målte så ikke ta meg om det blir feil på din motor. Men husk hva jeg har skrevet lenger opp. Du MÅ være sikker på at du har fått merket på veiva i line og at det dobble merket på reima er i dette sporet, så på sekundærakselen, kammene. Ser ut til at du har strammehjul med føringskanter så da må du sette reima medurs. Få en til å hjelpe deg til å holde så reima ikke hopper over en tann. Sitér dette innlegget Link to post
Maniac Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Tusen takk for hjelp ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Har du hatt regreimsbrudd på denne motoren er det bare å demontere toppen å håpe det bare er noen få bøyde ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Fergu skrev for 9 timer siden: Har du hatt regreimsbrudd på denne motoren er det bare å demontere toppen å håpe det bare er noen få bøyde ventiler. Nettopp. Har nevnt det lenger opp så det får bli opp til trådstarter tenker jeg. Disse 234-toppene tåler ikke et registerbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Maniac skrev for 15 timer siden: Tusen takk for hjelp ?? Bare hyggelig. Men husk hva jeg skrev lengre opp. Disse toppene får alltid ventilras ved registerbrudd. Ved tomgang så bøyer ventilene seg, ved høyere turtall så blir ofte ventilstyringen/e skjeve og på fullgass er ikke totalt havari ukjent. Faren ved ved å starte opp motoren er at skjeve ventilstammer ødelegger ventilstyringene. Er du heldig så slipper du unna med å bytte to eksos eller 2 innsugsventiler. Om du tar opp toppen så bør alle ventilene tas ut og sjekkes om de har kast i seg. Men for all del, du kan ha hatt flaks men jeg tviler sterkt på det dessverre. Har du en kompresjonsmåler så kan du måle kompresjonen på kald motor (altså før du i det hele tatt fyrer opp). Dette er dog ingen garanti for at ventilstammene ikke har blitt skjeve som igjen fører til rask nedsliting av ventilstyringene. Og en ting til: regreima fra bilmotoren passer ikke, den er ei tann lengre, det samme med strammehjulet. Bruk Penta-deler. Redigert 14.Juli.2020 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Sitat Fergu skrev for 9 timer siden: Har du hatt regreimsbrudd på denne motoren er det bare å demontere toppen å håpe det bare er noen få bøyde ventiler. Nettopp. Har nevnt det lenger opp så det får bli opp til trådstarter tenker jeg. Disse 234-toppene tåler ikke et registerbrudd. Jeg kjøpte 10 B234 motorer fra Sverige for noen år siden. alle med registerreimsbrudd. En topp hadde sprekker i ventilstyringene, de andre hadde bare bøyde ventiler. Alle toppene ble solgt på FINN. Bunndelene var det ingen interesse for, så de ble kastet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.