pipe
Etter å ha lest tråden to ganger skjønner jeg ikke problemstillingen så bær over med det jeg kommer med ikke er relevant.
Når det har blitt brudd i reima så vil ikke merke på veivakselen og de to kamakslene flukte noe mer fordi de ikke er synkronisert lengre.
Det er vel så enkelt at du vrir kamakslene individuelt til de står ovenfor merkene.
Det samme gjøres med veivakselen.
Siden veivakselen går 2 ganger rundt mens kamakselen går 1 må man påse at stemplet står i topp på sylinder 1 og ikke i bunnen.
Dette kontrolleres normalt med å skru ut pluggen til sylinder 1 og setter inn en skrutrekker eller liknende og roterer motoren ved å sett verktøy på skruen som går til veivakselen.
Da finner man ut om stemplet står i topp eller bunn på motoren når den står på tenningmerke på veiva.
Jeg ville også skrudd ut de tre siste pluggene for da er det mye lettere å rotere veivakselen og man merker det mye enklere hvis ventilene går i stemplet slik at man kan bytte dreieretning på den man roterer.
Eller eventuelt rotere litt på de andre hjulene slik at man kommer seg til merkene.
Når reimen er på plass er det også mye enklere å rotere motoren for å sjekke at alt går med rundt.
Det er heller ikke feil og dra noen runder på selvstarteren med pluggene ute til slutt før man prøver å starte opp.