Viksund 830 Startet 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2020 Jeg har i et par år hatt en Simrad NSS7 evo2 montert ved styrepos ute, og hatt ekkolodd tilkoblet denne. Det har fungert uten problemer, det var på denne mulighet for å justere offset på vanntemperatur. I fjor sommer ble det en oppgradering av instrumentpanelet inne i båten og jeg kjøpte en Simrad NSS 9 evo3. Jeg flyttet da ekkoloddkabelen fra NSS7 til NSS9. Jeg får dybde og ekkoskann, men temperaturen som vises samsvarer ikke med følelsen som jeg får i tåa når jeg tester med den. Temperaturen er vist nederst til venstre i bildet. + Bildet viser installasjonsoppsett fra NSS9 + Her kommer dialogen når jeg går inn på vanntemperatur + Er det noen som har forslag på hvorfor det blir slik? Eventuelt hva jeg kan gjøre for å korrigere dette? Enkleste forslag er jo å koble den tilbake på NSS7 enheten, men da må begge være i drift for at jeg skal se dybde inne, den plotteren som brukes mest... Mellom plotterne har jeg både NMEA2k og SimNet..... Noen som har erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Hei du har aktivisert begge kanalene på ekkoloddet , slå av den som ikke giverne er tilkoblet , for meg ser det ut som du har giveren i ch 2 . Du henter temp fra ch 1 Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Takk for godt innspill, skal testes i morgen. Men ved oppsett får man plotteren til å finne alle "tilgjengelige" kilder, så da burde den funnet hvilken kanal som var aktiv.... Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 (redigert) Viksund 830 skrev 5 minutter siden: Takk for godt innspill, skal testes i morgen. Men ved oppsett får man plotteren til å finne alle "tilgjengelige" kilder, så da burde den funnet hvilken kanal som var aktiv.... Hei ja ,men du har satt temp valg for ch 1 , står ikke giveren der får du ikke temp. Deaktiver ch du ikke bruker . Det er en plass i menyen du kan sette temp til global om jeg ikke husker feil i farten Redigert 12.Juli.2020 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Da har jeg testet litt. Svingeren er tilkoblet ch1, og jeg har unknown på ch2. Vanntemperaturen er fortsatt i hockey. + Men hvor kan man justere offset? Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Viksund 830 skrev for 5 timer siden: Da har jeg testet litt. Svingeren er tilkoblet ch1, og jeg har unknown på ch2. Vanntemperaturen er fortsatt i hockey. + Men hvor kan man justere offset? Hvilken software versjon har du Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Jeg har oppdatert til siste versjon som lå på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 En liten rettelse i versjonstype på NSS 7, det dreier seg om en Evo 1. Men det skulle ikke hatt noen betydning med tanke på temperaturen på NSS 9 og svingeren.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Du har valgt feil svinger i installasjonsmenyen. Siden temperaturen er ca feil med en faktor 2 kan vi konkludere du har en svinger med 10 kOhm nominell temp sensor og ikke 5 kOhm. Du må da velge P319 (10k). Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 En liten oppdatering. Jeg byttet til 10k som foreslått, da fikk jeg enda høyere temperatur. Bestemte meg da for å flytte koblingen til svingeren tilbake til NSS7, der den fungerte sist. Men nei, samme temperatur også på denne enheten. Da tenker jeg det er en feil i svingeren. Til orientering så kan jeg justere offset på temp via NSS7, men kun +-10 grader.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.