Jump to content

Lufting av septiktank


rastapinky

Recommended Posts

Jeg har aldri fikset på en septik før, men etter et upopulært gassutslipp i helga måtte madammen og jeg prøve å sette oss inn i hvordan ting fungerer. Jeg er rimelig sikker på at det er noe trøbbel med luftingen. Det gikk fint å få av lufteslangen nede ved tanken. Den satt på en slags "batteripol" med et lite hull i midten. Oppå og rundt denne var det mye støv/koks/sot. Skal prøve å stake opp det lille hullet i morgen. Oppe ved skroggjennomføringen har jeg ikke klart å få av slangen. Og hvis jeg klarer det i morgen er jeg sannelig ikke sikker på om jeg kan få den på igjen. Er slangen ment å sitte fast i skroggjennomføringen? Jeg likte heller ikke at slangen ikke har rett fall hele veien. Det er en mulighet for at det dannes en liten vannlås slik slangen er montert nå. Har litt lyst til å kjøpe og lage ny skroggjennomføring og ny slange sånn at jeg er sikker på at luftingen er åpen. Er det noe jeg kan fikse selv, selv om jeg er nybegynner?

Jeg har også lyst til å rengjøre tanken skikkelig og begynte å skru opp en liten rund luke i toppen av tanken. Etter at lokket løsnet litt må jeg holde lokket fast mens jeg skrur, for å lage "mothold". Hvis ikke går det bare rundt og rundt. Ble litt usikker på om jeg gjorde noe galt, så jeg stoppet å skru. Er ikke det lokket ment å åpnes helt?

Håper noen som har peiling kan hjelpe oss litt på vei.

Båten er en Marex 770 Holiday 1984

septik2.jpg

septik3.jpg

septik4.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, den stussen på tanken for lufting har tetta seg.   Nesten rart du har klart å pumpe innpå septik på tanken. Skrap rent. 
 

Prøvd å blåse gjennom slangen og ut gjennom skroggjennomføringen ? 
 

den slangen er nok ikke det beste du får tak i. Du kan like godt bytte slangen, og da skjærer du den av gjennomføringen. Er gjennomføringen åpen så er det ikke særlig grunn til å bytte. Eneste om det sitter en sil på utsiden. Den kan irre igjen og tette. 
 

Er opplegget gammelt, kan du like godt sette igang med å bytte septikslanger også . Over år, begynner det å lukte av de. 
og den dagen du ikke vil det, går de også tett. 

 

Link to post
Share on other sites

Den stussen på tanken din var rimelig tett. Rens opp hullet ordentlig! Her har det sikkert stått dritt helt opp i stussen og slangen, og så har det størknet. Kanske slangen opp er like full av inntørket bæsj.

 

For å åpne lokket til tanken, holder du det fast mens du skrur på mutteren som du sier Da vil lokket etter hvert komme et par centimeter opp. Så trekker du det så langt ut mot en av kantene du kan. Kjenn med fingeren under. Da vil du kjenne at det er en plate under med et eller to spor i. Vri så lokket med underplaten til du ser denne åpningen. Løft så opp slik at dette sporet får tak i kanten på hullet. Drei så slik at denne underplaten vrir seg opp ofer kanten av tanken, og vips, - så er lokket av.

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje litt urinstein (gulaktig forbindelse mellom urin og sjøvann), men mest sannsynlig inntørket bæsj etter overfylling av tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du får av mannelokket, sjekk om du kan få hånden bort til luftestussen din ifra innsiden av tanken.

Om du gjør det, kan du demontere den gamle inngrodde luftestussen, og borre opp hullet i tanken slik at du kan montere en mye større stuss.

 

Deretter monterer du en skroggjennomføring i like grov dimensjon, og trekker en skikkelig septikslange imelllom.

Stor lufting (ideellt ett to luftinger)gjør at det kommer mer luft inn i tanken, som igjen sørger for at det er de "gode" bakeriene som trives.

En skvett Green viking gjør også sitt.

 

Skift også ut alle de andre septikslangene dine, de jeg ser på bildet er gamle og er av en type som ikke hører hjemme der. De er ikke gasstette slik septikslanger skal være.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe slanger fra Hydroscand, de har en type som er meget smidig og lett å bøye, selv i grove dimensjoner.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

God lufting av septik er første og beste betingelse for luktfri septik. 

Monter ny skroggjennomføring og slangestuss på tank og velg størst mulig diameter på luftslange. Helst ikke mindre enn 1"/25mm.

Den må ikke ha mulighet for vannlås, men bør også ha svanehals før skroggjennomføring for å unngå sjøvann inn på tank om skroggjennomføringen sitter så lavt at det kan oppstå mulighet for det ved grov sjø/slingring.

Slangene du har er som nevnt ikke gasstette og du bør bytte alle slanger når du først går igang med det.

Forsøk å unngå skjøter og vannlåser på alle slanger. septik skal gå fra toalett opp fra pumpe og ned til tank. Om du har 3-veis ventil for tømming direkte til sjø så bør 3-veis ventil være montert på høyeste punkt på septikslangen fra toalett og med fall ned til bunnventil.

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...