Jump to content

Båtmagasinet m. båtliv for dummies — noe å lære for alle?

KalleAnka

Recommended Posts

I sommer har det dukket opp en serie med innslag fra Båtmagasinet på Facebook. De har kalt serien båtliv for dummies. Det er tips til båtfolk om ting fra A-Å som man kanskje er for stolt til å spørre andre om. Jeg har fulgt med på det som har dukket opp for å se om de gjør det samme som meg, og for å se om jeg kan plukke opp noen nye tips. Jeg tror mange kan lære et og annet triks selv om man har holdt på med båt i lang tid. 

Det siste jeg så på Facebook var et innslag om hvordan man legger til kai i fralandsvind. Jeg så på videoen for å se om jeg kan lære meg noen nye triks. Etter å ha gått fra stor til mindre og lettere båt er det vanskeligere å legge til i fralandsvind når jeg er alene ombord. I videoen viser de hvordan man legger til med en skipper og en matros. Jeg skulle ønske de kunne vise triks for de som er alene ombord. 

Det er en uting å legge overflødig fortøyningstau på brygga. Det er fare for at folk kan snuble i tauet og falle på sjøen. Tauet blir ofte skitten ved å ligge på brygga. En kan ta tauet rundt fortøyningspullerten og tilbake til båten. Når en skal kaste loss og forlate brygga slipper man og måtte gå fra borde for å løsne fortøyningene.

-han nevner jo det med å etterjustere så kveilen kommer ombord. 
Ved å tre gjennom fortøyningspunkt på land og retur til båt, skal man 

være klar over at eventuell strekkavlaster mister sin funksjon på f.eks brest. 

nå pirker jeg litt på videoen, men han snakker om brest, og min skarve erfaring er at brest  er litt rissiko om det står stramt ned fra høy båt, ca 90 grader på brygga. Det blir det fort mye rykk og napp i. 

Fest et tau midtskips og enden festes akter, så tar du en passe kveil og kaster den over pullert/halegatt på brygga, med litt trening kan en treffe på flere meters avstand. Så går du bare rolig opp i spring. Men klart, er jo greit med noenlunde god avstand mellom andre båter hvis spring blir langt. Blåser det sikkelig friskt bruker ej å bakke mot kaia da en får litt mindre vind fang og kan også la motor stå i gear mens en kaster hvis vind en sterk nok

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...