
Bitteliten
Stadig flere av oss finner glede i å bruke GRIB filer for å planlegge ruter og seilaser. For oss som drar over hav er dette uvurderlig. Vi laster ned GRIB filer via satelitt telefon når vi er underveis. Etter oppfordring i en annen tråd skriver jeg litt om dette her. Lag gjerne dette til en aktiv tråd der vi deler erfaringer og tanker ?
en grib fil er en grovmaska matematisk modell basert på algoritmer som bruker observasjoner og erfaringer til å forutse været opptil 10 dager fremover. Det finnes mange ulike modeller, alle med fordeler og ulemper. Det finnes gratis modeller, som fek GFS og det finnes mer avanserte modeller man får om man tegner abonnement på apper. Mye brukte grib programmer er Windy, Predict Wind, Weather 4D og Fastseas. Windy har feks 3 ulike modeller man kan velge, om man ser litt ned på menyen. Her står det også når modellene oppdateres med nye varsler. Se bilde
Weather4d har titalls modeller å velge i, ofte regionale modeller og egne bølgevarsler.
På vindvarsel ser jeg alltid på vindkast, både på windy og 4grib. Jo mer ustabilt vær jo større forskjell mellom modellene. Alle modellene har en tendens til å undermelde vind. Yr.no er kun er algoritme som tolker grib filer.
To screen shots fra windy med ulike modeller. Begge er samme tid, 15/7 kl 24.00
Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår.
Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge. Om man er på svenskekysten kan man feks prøve å gå utsiden av Sotekanalen en dag det blåser litt. Da forstår man hvorfor den er gravd u. Dette gjør også at det kan være roligere sjø om man går rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland i stedet for via Stabern og Rakke. Merk også at når bølgehøyden blir 1/3 av sjødybden så vil sjøen bryte. Derfor unngår vi grunt farvann i dårlig vær.
Jeg kan ta et konkret eksempel på forskjell på meldt og opplevd vær. For 2 sesonger siden seilte vi Kristiansand Edinburgh. Var meldt 13-15 ms og 2,7m sjø. Målt max vind hos oss var ca 19 ms. Bølgene var 5-6 meter på det meste. De største slo over båten. Var en slitsom natt, men vi var forberedt på dette, selvom det var mye vær. For å ha det behagelig og sikkert ombord la vi oss lengre sør enn opprinnelig tenkt pga været, nettopp for å få sjø og vind mer med oss slik det ble skrevet om over. Fordelen med det var at vi da fikk se Ekkofisk på nært hold ?
når man kommer ut i dårlig vær, uansett båt eller sted, må man ha en backup plan, og er man i tvil så snur man. Ikke noe vits i uhygge ombord teker jeg. Dessuten er det stor forskjell på hvordan båter tar vær og hva mannskap er komfortabel med ?
kystverket har en app som heter Kystvær. Den brukes bla av losene. Den er bra om man vil vite hvirdan været faktisk er nå. I Sverige har man en tilsvarende som heter Viva
den Norske Los finner man her
Noen av disse grib programmene har i betalversjoner ruteplanlegging der man legger inn båtens polardiagram (seilbåt), hvor store bølger man max vil ha, max vind på ulike vindvinkler og hvilken minimumsfart for seil før man starter motor. Så regner appene ut en optimal seilrute basert på dette. Se bilder nederst for eksempel. eksempler på vær routing. Dette er for vår seilas til København denne uka. Jeg bruker Weather4D til dette. Det er den vi også bruker til å laste ned værmeldinger til havs via satelitt. Den rette linja er ruta med flere waypoints. Den bua linja er optimal seilas.