Jump to content

Effekt på elektrisk motor vs. bensin/diesel


Krimart

Recommended Posts

Har snust litt på å bytte til elektrisk motor for vår 25 fot seilbåt en stund, foreløpig blir det for dyrt men kanskje en dag. Men jeg forstår ikke hvordan kan en motor som oppgis til 2kW / 1,12 kW drivakseleffekt  merkes med 5Hk (dvs 3,7 kW)? https://www.torqeedo.no/product/torqeedo-cruise-2-rs/ De skriver riktignok at motoren "kan sammenlignes med" en bensinmotor, mulig de mener man da at; joda en motor på 1.5 Hk man jo sammenlignes med en på 5Hk, men det må jo forstås slik at deres 1,12 kW gir samme fremdrift og kraft til bakking etc.  som en bensinmotors 3,7kW.    Hvis man ser på data for f.eks. Yamaha 5A https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/f5a-2019/techspecs/ oppgir de propellakselefekt til 3,7kW. Mer enn 3 ganger Torqeedo Cruise 2RS sin oppgitte "Drivkraft (i watt)" som det på deres hjemmesider står kan « kan sammenlignes med en bensindrevet påhengsmotor på 5 hk».  Jeg innbilte meg at en 1kW = 1kW uansett om motoren som står i andre enden er elektrisk eller bensindrevet?

Link to post
Kallethekid skrev 47 minutter siden:

Kan hende de tenker på den tilgjengelige skyvekraften ved bakking og manøvrering. En påhengsmotor sitter så høyt i vannet at den gir begrenset skyvekraft, selv om den har høyere effekt.

 

Men hvordan får du like mye skyvekraft ut av 1,5 HK som 5? - gitt at propellen står på samme sted i vannet. 

 

 

Link to post

Har aldri forstått hvordan de kan oppgi at en liten elektromotor yter like mye som en bensinmotor med høyere effekt. Kan aldri tro at de som lager de elektriske utgavene har skjønt noe helt revolusjonerende som de som lager bensinmotorene ikke har skjønt. Kanskje grunnen er at de med bensinmotor ikke orker bråket og slår kraftig av på gassen når det sammenlignes:giggle: 

 

Det som er en forskjell, er dreiemomentkurven. Elektromotoren har høyere dreiemoment ved lavt turtall. Kan være at en elektromotor ved halvt turtall matcher en bensinmotor ved halvt turtall. Det vil derfor være tilstrekkelig med en lavere toppeffekt på en elektromotor for å få en båt i plan. Toppfarten vil uansett begrenses av det som er tilgjengelig effekt.

Link to post

En bensinpåhenger har vel trolig under halvparten av merkeeffekten i det en skal i plan, og når en er i plan så utnyttes trolig ikke makseffekten? Dermed får en tilsvarende ‘ytelse’ ut av en elpåhenger med lavere toppeffekt siden den har fullt dreiemoment fra 1 rpm og dermed kan proppes helt annerledes. Er jo villedende på et vis men kan vel forsvares som en slags ‘forbrukerinfo’ for sammenligning kanskje? Om den skal brukes på en deplasementsbåt så vil jeg tro at en slik sammenligning er mindre relevant.

Link to post
tilplan skrev for 4 timer siden:

Det som er en forskjell, er dreiemomentkurven. Elektromotoren har høyere dreiemoment ved lavt turtall. Kan være at en elektromotor ved halvt turtall matcher en bensinmotor ved halvt turtall. Det vil derfor være tilstrekkelig med en lavere toppeffekt på en elektromotor for å få en båt i plan. Toppfarten vil uansett begrenses av det som er tilgjengelig effekt.

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

En bensinpåhenger har vel trolig under halvparten av merkeeffekten i det en skal i plan, og når en er i plan så utnyttes trolig ikke makseffekten? Dermed får en tilsvarende ‘ytelse’ ut av en elpåhenger med lavere toppeffekt siden den har fullt dreiemoment fra 1 rpm og dermed kan proppes helt annerledes. Er jo villedende på et vis men kan vel forsvares som en slags ‘forbrukerinfo’ for sammenligning kanskje? Om den skal brukes på en deplasementsbåt så vil jeg tro at en slik sammenligning er mindre relevant.

 

Nå skal dette eventuelt  stå på en 25 fot seilbåt. Tror jeg uansett ikke får båten i plan med 5hk-påhengsmotor, med eller uten elektrisk motor da må det nok spinnaker til + litt vind. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Synes nå ærlig talt de tallene tyder på at det er noe i påstanden selv om den kanskje er dratt for langt. Mener de mangler noe viktig i testen og det er en båt som planer. Er jo et kjent problem at forbrenningsmotorene må proppes for å komme i plan, og egentlig burde hatt gear for å få utnyttet toppeffekten når de er i plan.. Mercruiser prøvde vel seg vel på et automatgear en gang med voldsomt begrenset suksess ?

 

En 9-10 fots rib med 3-4 kW elektrisk motor hadde vært interessant å se test av mot påhengser i 6-8-9.9 hk klassen.

 

Til deplasementsfart er vel kun effekt som teller og da er det nok ikke lett å slå forbrenningsmotorene foreløpig.

Link to post

Problemet med en 4kW-motor er at det fort blir veldig dyrt. Feks koster vel en Torqeedo Cruise 4.0 ca.40K, og i tillegg må du ha et par batterier. Det kan jo gjøres billigere enn de vanntette til Torqeedo som koster nesten 40K pr.stk., men totalen blir uansett altfor mye for de aller fleste.

Men interessant hadde det jo vært, om forhåpentligvis ikke altfor lenge kommer vel også sånne motorer og batterier ned på et akseptabelt nivå. 

Link to post

Prisen er ukristelig foreløpig ja, og når jeg tenkte meg om så kom jeg på at bruker @offpist her på forumet egentlig har gjort den testen for oss og dokumentert det ganske grundig i denne tråden: 

 

 

Konklusjonen er vel at det funker med en del optimalisering men at pris og vekt av batteripakke er en utfordring - og ikke minst at tilvirkning av en lett nok batteripakke og ladeopplegg så langt er for spesielt interesserte.

Link to post

Ja, den hadde jeg også glemt. Det har ikke skjedd så veldig mye på 5 år.

ePropulsion Navy 6.0 (evt 3.0 hvis man klarer seg med mindre effekt) er vel kanskje den beste løsningen som leveres ferdig i dag for en vanlig jolle: https://www.epropulsion.com/navy-6 med https://www.epropulsion.com/product-page/navy-battery. Mer kraft enn Torqeedo 4, undevannshus i metall m.m.

Ca 3K euro for motoren, pluss at man trenger to batterier til omtrent samme pris hver, så man på rundt 100K og 90kg. Det er altfor dyrt, altfor fristende å stjele, og alt for tungt.

Om 5 år til er kanskje prisen og vekten blitt mer akseptabel...

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...