Krimart Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Har snust litt på å bytte til elektrisk motor for vår 25 fot seilbåt en stund, foreløpig blir det for dyrt men kanskje en dag. Men jeg forstår ikke hvordan kan en motor som oppgis til 2kW / 1,12 kW drivakseleffekt merkes med 5Hk (dvs 3,7 kW)? https://www.torqeedo.no/product/torqeedo-cruise-2-rs/ De skriver riktignok at motoren "kan sammenlignes med" en bensinmotor, mulig de mener man da at; joda en motor på 1.5 Hk man jo sammenlignes med en på 5Hk, men det må jo forstås slik at deres 1,12 kW gir samme fremdrift og kraft til bakking etc. som en bensinmotors 3,7kW. Hvis man ser på data for f.eks. Yamaha 5A https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/f5a-2019/techspecs/ oppgir de propellakselefekt til 3,7kW. Mer enn 3 ganger Torqeedo Cruise 2RS sin oppgitte "Drivkraft (i watt)" som det på deres hjemmesider står kan « kan sammenlignes med en bensindrevet påhengsmotor på 5 hk». Jeg innbilte meg at en 1kW = 1kW uansett om motoren som står i andre enden er elektrisk eller bensindrevet? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kan hende de tenker på den tilgjengelige skyvekraften ved bakking og manøvrering. En påhengsmotor sitter så høyt i vannet at den gir begrenset skyvekraft, selv om den har høyere effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kallethekid skrev 47 minutter siden: Kan hende de tenker på den tilgjengelige skyvekraften ved bakking og manøvrering. En påhengsmotor sitter så høyt i vannet at den gir begrenset skyvekraft, selv om den har høyere effekt. Men hvordan får du like mye skyvekraft ut av 1,5 HK som 5? - gitt at propellen står på samme sted i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Krimart skrev Just now: Men hvordan får du like mye skyvekraft ut av 1,5 HK som 5? - gitt at propellen står på samme sted i vannet. Det får du ikke, men hvis det her er snakk om et seildrev som sammenlignes med en påhengsmotor kan sikkert skyvekraften være omtrent lik. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Har aldri forstått hvordan de kan oppgi at en liten elektromotor yter like mye som en bensinmotor med høyere effekt. Kan aldri tro at de som lager de elektriske utgavene har skjønt noe helt revolusjonerende som de som lager bensinmotorene ikke har skjønt. Kanskje grunnen er at de med bensinmotor ikke orker bråket og slår kraftig av på gassen når det sammenlignes Det som er en forskjell, er dreiemomentkurven. Elektromotoren har høyere dreiemoment ved lavt turtall. Kan være at en elektromotor ved halvt turtall matcher en bensinmotor ved halvt turtall. Det vil derfor være tilstrekkelig med en lavere toppeffekt på en elektromotor for å få en båt i plan. Toppfarten vil uansett begrenses av det som er tilgjengelig effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 En bensinpåhenger har vel trolig under halvparten av merkeeffekten i det en skal i plan, og når en er i plan så utnyttes trolig ikke makseffekten? Dermed får en tilsvarende ‘ytelse’ ut av en elpåhenger med lavere toppeffekt siden den har fullt dreiemoment fra 1 rpm og dermed kan proppes helt annerledes. Er jo villedende på et vis men kan vel forsvares som en slags ‘forbrukerinfo’ for sammenligning kanskje? Om den skal brukes på en deplasementsbåt så vil jeg tro at en slik sammenligning er mindre relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Kallethekid skrev for 4 timer siden: Det får du ikke, men hvis det her er snakk om et seildrev som sammenlignes med en påhengsmotor kan sikkert skyvekraften være omtrent lik. Nei, sammenligne bensin vs el påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 (redigert) tilplan skrev for 4 timer siden: Det som er en forskjell, er dreiemomentkurven. Elektromotoren har høyere dreiemoment ved lavt turtall. Kan være at en elektromotor ved halvt turtall matcher en bensinmotor ved halvt turtall. Det vil derfor være tilstrekkelig med en lavere toppeffekt på en elektromotor for å få en båt i plan. Toppfarten vil uansett begrenses av det som er tilgjengelig effekt. Fantino skrev for 4 timer siden: En bensinpåhenger har vel trolig under halvparten av merkeeffekten i det en skal i plan, og når en er i plan så utnyttes trolig ikke makseffekten? Dermed får en tilsvarende ‘ytelse’ ut av en elpåhenger med lavere toppeffekt siden den har fullt dreiemoment fra 1 rpm og dermed kan proppes helt annerledes. Er jo villedende på et vis men kan vel forsvares som en slags ‘forbrukerinfo’ for sammenligning kanskje? Om den skal brukes på en deplasementsbåt så vil jeg tro at en slik sammenligning er mindre relevant. Nå skal dette eventuelt stå på en 25 fot seilbåt. Tror jeg uansett ikke får båten i plan med 5hk-påhengsmotor, med eller uten elektrisk motor da må det nok spinnaker til + litt vind. Redigert 13.Juli.2020 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Fra testet på en IF: »Vi tolker funnet med at elmotorprodusentene ikke har hold i at deres motorer yter som en 3-hester, da 2,3-hestene til Honda har mer kraft.» https://www.seilmagasinet.no/biltema-elbat-elmotor/tre-elektriske-mot-n-bensinpahenger/698949 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Synes nå ærlig talt de tallene tyder på at det er noe i påstanden selv om den kanskje er dratt for langt. Mener de mangler noe viktig i testen og det er en båt som planer. Er jo et kjent problem at forbrenningsmotorene må proppes for å komme i plan, og egentlig burde hatt gear for å få utnyttet toppeffekten når de er i plan.. Mercruiser prøvde vel seg vel på et automatgear en gang med voldsomt begrenset suksess ? En 9-10 fots rib med 3-4 kW elektrisk motor hadde vært interessant å se test av mot påhengser i 6-8-9.9 hk klassen. Til deplasementsfart er vel kun effekt som teller og da er det nok ikke lett å slå forbrenningsmotorene foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Savner info om propell og turtall i testen. Hvis Hondaen gikk med for tung propell og kun klarte f.eks 4000 rpm, yter den jo ikke i nærheten av fullt. Det samme vil også i ulik grad gjelde de elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Problemet med en 4kW-motor er at det fort blir veldig dyrt. Feks koster vel en Torqeedo Cruise 4.0 ca.40K, og i tillegg må du ha et par batterier. Det kan jo gjøres billigere enn de vanntette til Torqeedo som koster nesten 40K pr.stk., men totalen blir uansett altfor mye for de aller fleste. Men interessant hadde det jo vært, om forhåpentligvis ikke altfor lenge kommer vel også sånne motorer og batterier ned på et akseptabelt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Prisen er ukristelig foreløpig ja, og når jeg tenkte meg om så kom jeg på at bruker @offpist her på forumet egentlig har gjort den testen for oss og dokumentert det ganske grundig i denne tråden: Konklusjonen er vel at det funker med en del optimalisering men at pris og vekt av batteripakke er en utfordring - og ikke minst at tilvirkning av en lett nok batteripakke og ladeopplegg så langt er for spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Ja, den hadde jeg også glemt. Det har ikke skjedd så veldig mye på 5 år. ePropulsion Navy 6.0 (evt 3.0 hvis man klarer seg med mindre effekt) er vel kanskje den beste løsningen som leveres ferdig i dag for en vanlig jolle: https://www.epropulsion.com/navy-6 med https://www.epropulsion.com/product-page/navy-battery. Mer kraft enn Torqeedo 4, undevannshus i metall m.m. Ca 3K euro for motoren, pluss at man trenger to batterier til omtrent samme pris hver, så man på rundt 100K og 90kg. Det er altfor dyrt, altfor fristende å stjele, og alt for tungt. Om 5 år til er kanskje prisen og vekten blitt mer akseptabel... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Maika skrev On 13.7.2020 at 16.10: Fra testet på en IF: »Vi tolker funnet med at elmotorprodusentene ikke har hold i at deres motorer yter som en 3-hester, da 2,3-hestene til Honda har mer kraft.» https://www.seilmagasinet.no/biltema-elbat-elmotor/tre-elektriske-mot-n-bensinpahenger/698949 det er vel det jeg mener også. Watt er watt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.