Jump to content

Edit History

Quant

Quant

Jeg er ny og happy eier av en Nimbus 380 Commander (2009), som jeg de siste 10 dagene har kjørt fra Trondheim til Oslo. Det har vært en fantastisk tur langs den flotte kysten vår. 

Jeg har to D4-300 maskiner, som har fått kjørt seg godt, naturlig vis. Det er 700 nautiske mil, og vi har gått i overkant av 20 knop mye av turen. Der vi har kunnet nyte den friske (kalde) sommerlufta, har gi gått i 7 knop for å nyte naturen. Selv i opptil 5 meter bølger på Hustadvika, Stad og Jæren har vi holdt 16-18 knop. Vi hadde heldigvis sjøen med oss mesteparten av tiden. 

 

Oljeforbruk har vært lite, og jeg har vel etterfylt omtrent en liter på hver motor. Temperaturer ligger dønn på 85 grader, og motorene lyder likt, slik jeg kan bedømme det. Forrige eier opplyste at styreenheten til babord motor har vært byttet for noen år siden. Når vi går i marsfart, ligger turtall på ca 2700. -Da bruker styrbord motor rundt 37 liter pr time - mens babord ligger på 34. Motorene har nå ca 600 gangtimer. 

 

Turbotrykk og alle andre måleverdier er altså dønn like. Maskinene kommer like raskt opp i driftstemperatur osv. 

Så er spørsmålet: Hvor nøyaktige er forbruksmålingene til instrumentene? Kan den nye styreenheten være oppdatert versjon, slik at motoren går rimeligere, eller er dette en forskjell som bør utredes? Hvordan hadde jeg evt opplevd forskjellige propeller. Jeg har ingen informasjon som skulle tilsi at propeller er skiftet, men jeg VET jo ikke hva tidligere eier har gjort eller ikke gjort. Det virker som om elektronikken synkroniserer turtall, så jeg vet ikke hvor godt jeg egentlig hadde merket forskjellig last på annet enn forbruk. 

På forhånd takk.

2020-07-03_21_46_46.jpg

Quant

Quant

Jeg er ny og happy eier av en Nimbus 380 Commander (2009), som jeg de siste 10 dagene har kjørt fra Trondheim til Oslo. Det har vært en fantastisk tur langs den flotte kysten vår. 

Jeg har to D4-300 maskiner, som har fått kjørt seg godt, naturlig vis. Det er 700 nautiske mil, og vi har gått i overkant av 20 knop mye av turen. Der vi har kunnet nyte den friske (kalde) sommerlufta, har gi gått i 7 knop for å nyte naturen. Selv i opptil 5 meter bølger på Hustadvika, Stad og Jæren har vi holdt 16-18 knop. Vi hadde heldigvis sjøen med oss mesteparten av tiden. 

 

Oljeforbruk har vært lite, og jeg har vel etterfylt omtrent en liter på hver motor. Temperaturer ligger dønn på 85 grader, og motorene lyder likt, slik jeg kan bedømme det. Forrige eier opplyste at styreenheten til babord motor har vært byttet for noen år siden. Når vi går i marsfart, ligger turtall på ca 2700. -Da bruker styrbord motor rundt 37 liter pr time - mens babord ligger på 34. Motorene har nå ca 600 gangtimer. 

 

Turbotrykk og alle andre måleverdier er altså dønn like. Maskinene kommer like raskt opp i driftstemperatur osv. 

Så er spørsmålet: Hvor nøyaktige er forbruksmålingene til instrumentene? Kan den nye styreenheten være oppdatert versjon, slik at motoren går rimeligere, eller er dette en forskjell som bør utredes? Hvordan hadde jeg evt opplevd forskjellige propeller. Jeg har ingen informasjon som skulle tilsi at propeller er skiftet, men jeg VET jo ikke hva tidligere eier har gjort eller ikke gjort. Det virker som om elektronikken synkroniserer turtall, så jeg vet ikke hvor godt jeg egentlig hadde merket forskjellig last på annet enn forbruk. 

På forhånd takk.

2020-07-03_21_46_46.jpg



×
×
  • Create New...