Jump to content

Hvilken frostvæske kan erstatte VP G48 for et par måneder?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Som noen har fått med seg så måtte jeg tappe ut all frostvæsken pga noe turbo-styr. 40 år gammel VP TMD40A (har Quick varmtvannstank også)

Maritim hadde i følge nettbutikken inne dem G48 jeg bruker, men var i realiteten tomme. Og jeg nekter å kjøpe 5 liters til nesten 800 per stk bare fordi det står "Volvo penta" på kanna.

Systemet er jo nå egentlig tappet helt ned. Kjørt med rent ferskvann i 5 timer. 

Er det da trygt å helle på billig blå eller rød frostvæske frem til båten skal opp i september?

Da skal den etter planen tømmes igjen, og motor demonteres for å plane eksosmanifold, rense oljekjøler etc.

Kan jeg nå bare tappe ut alt ferskvannet, og helle på blå eller rød frostvæske?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvorfor ikke bare kjøre på rent ferskvann, det kommer jo ikke kuldegrader på denne tiden? Du mister selvfølgelig de antikorrosive egenskapene til frostvæsken, men for kort tid?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Grand Banks jr skrev 39 minutter siden:

Fant nå ut via VP Norge FB gruppen at Biltema også har grønn. Visste ikke det. 169 for 3 kg. 

Hvis ikke har Mekonomen 4l konsentrat G48 til kr 224,- 

https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/frostvaske-og-kjolesystem/frostvaske/frostvaske-premium-gronnmarinebla-pa281536no?

Hva er egentlig greia med å måle væske i kg som BT gjør?

Hulda skrev for 1 time siden:

Tøm på rent ferskvann. Skjer ingenting på de første månedene.

Jeg vil heller råde han til å fylle på frostvæske da det er billig og enkelt.
Antagelig kan han sikkert kjøre på reint vann de neste månedene men hvorfor eksponere motoren for denne ekstra påkjenningen som er høyst unødvendig når alternativet er enkelt og billig ?
Frostvæsken har i tillegg til rusthemmende midler også andre positive sider som økning av kokepunktet og senking av frysepunktet.
Det finnes også adjektiver for å smøre og holde pakninger og slanger myke i den.
I gamle dager ble det hevdet at frostvæsken smurte vannpumpen men ser ikke helt dette gjelder for dagens vannpumper der lagret sitter tørt bak en tettning.

Kjenner jeg meg selv rett kunne jeg sikkert ha funnet på å kjøre på vann til over sommeren for å stå der seint en kveld i kulden for å nød frostsikre ferskvannsiden for den planlagte ta i fra hverandre motoren ble det ikke tid til.  
Da hadde det vært bedre å helt på den samme frostvæsken i juli 
Men ja er jo enig at det ikke er noen hel krise og kjøre rundt med vann isteden for frostvæske i noen måneder men som skrevet over er det høyst unødvendig 

Redigert av pipe (see edit history)

I og med de hadde på Biltema, og jeg var rett i nærheten, så tok jeg med meg 2 stk kanner à 3 kg. Burde vel passe greit med 2 av dem på denne motoren. Mener å huske at det er ca 12 liter i alt på den. 

Helt ok å betale 340 kr for god nattesøvn hvis jeg tar opp båten sent i september og det kommer tidlig frost. Eller jeg skulle være distré og glemme båten til uti oktober pga hverdagens familie kaos ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

pipe skrev 11 minutter siden:

Frostvæsken har i tillegg til rusthemmende midler også andre positive sider som økning av kokepunktet og senking av frysepunktet.
Det finnes også adjektiver for å smøre og holde pakninger myke i den.

Takker for opplysningene, helt ukjent for meg. 

Min mening er at det er bedre å kjøre på rent vann enn en ikke kompatibel frostvæske. Når det gjelder additiver, utenom det rent korrosjonshemmende, smører frostvæsken en eneste del i en vanlig motor. Der er den mekaniske tetningen i sirkulasjonspumpen. Dette er en tetning der den roterende delen er et karbonsete, den andre delen en kjeramisk ring (alu. ceramic). Slike tetninger brukes stort sett på alle vannpumper. De kjører gjerne tusenvis av timer på 3600 rpm. Jobben en slik tetning gjør i en pumpe som vi omtaler her, er peanuts. Og mer enn 70 % av alle slike tetningshavarier skjer fordi lagrene havarerer. Og lagrene er ikke smurt av kjølevannet.

Det var dagens leksjon om generelle kjølesystem og mekaniske pumpetetninger. Hvorfor jeg vet noe om tetninger? 20 år hos Flexibox ltd og John Crane, salg, trouble shoting, engineering, utvikling.

@pipe, kan jeg gå ut fra at Biltemas grønne frostvæske (med Volvo spesifikasjoner) er kompatibel med Maritims grønne frostvæske (Volvo G48 spec)? (mtp neste gang jeg skal fylle opp motor igjen.)

https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/frostvaske-2000040331

Hulda skrev 43 minutter siden:

Dette er en tetning der den roterende delen er et karbonsete, den andre delen en kjeramisk ring (alu. ceramic). Slike tetninger brukes stort sett på alle vannpumper. De kjører gjerne tusenvis av timer på 3600 rpm. Jobben en slik tetning gjør i en pumpe som vi omtaler her, er peanuts. Og mer enn 70 % av alle slike tetningshavarier skjer fordi lagrene havarerer.

Det er jeg godt kjent med etter at jeg reklamerte på en vannpumpe til bilen som lakk ut av sladrehullet etter noen måneder.
Fikk en flott teknisk rapport i retur fra importør med bilder og greier.
Der hadde den keramiske tettingen irret som følge av sur frostvæske.

Jeg hadde nappet ut vannpumpen som står omtrent mitt på motorblokken og de literne som rant ut hadde fin farge.
Det var omtrent halvparten av det totale kapasiteten som rant ut og ble erstattet med ny frostvæske.  
I følge rapporten skulle jeg ha tapet ut alt og skylt i mellom systemet før jeg fylte hele systemet med ny frostvæske.
Kranglet ikke noe mer på det men syntes at det virket litt rart at frostvæsken som hadde fin farge og ble erstattet med ca 50% av det totale volumet med ny frostvæske skulle være så sur at den tæret i stykker tettingen hvis den hadde vært i riktig kvalitet. 

Det hører også med til historien at bilens originale vann pumpe var helt fin men ble byttet i sammen med tannreimen.
Hvis denne kjølevæsken skulle være så aggressiv så taklet i vertfall original pumpen å gå med denne kjølevæsken.
Havarerte er kanskje ikke riktig ord men den lakk ut sladrehullet og det hadde kommet frostvæske i lagret så det var ulyd og hakking 

Ellers har du jo denne her.

Uansett, om du kjører noen uker med ferskvann, vil du jo ha renset kjølesystemet.

Anekdoter om at kjeramikk irrer i sure løsninger er sprøyt. Trolig servert av en mekaniker som ikke vet hva han snakker om. Slike tetningsringer blir typisk bruk på syreapplikasjoner i industrien. Forklaringen er ren bløff. 

Jeg vet ikke hvorfor Biltema serverer denne frostvæsken kun beregnet for opplag. Det må være et eller annet som ikke er kompatibelt med vanlig bruk over langen. Jeg vet blant annet at man har strevd med å finne en miljøvennlig frostvæske for å beskytte motorer som lagres. En kompis av meg regnet ut at med de motorene han konserverte for en vintersesong, spyttet motorene ut ett tonn frostvæske ved oppstart om våren. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

@pipe, kan jeg gå ut fra at Biltemas grønne frostvæske (med Volvo spesifikasjoner) er kompatibel med Maritims grønne frostvæske (Volvo G48 spec)? (mtp neste gang jeg skal fylle opp motor igjen.)

Ja det kan du gå ut i fra er helt problemfritt.
Disse kan også blandes med blå men den har lavere innhold av rusthemmende midler og har noe kortere levetid.  

Hulda skrev 37 minutter siden:

Anekdoter om at kjeramikk irrer i sure løsninger er sprøyt. Trolig servert av en mekaniker som ikke vet hva han snakker om. Slike tetningsringer blir typisk bruk på syreapplikasjoner i industrien. Forklaringen er ren bløff. 

Det var importøren som avslo reklamasjonen og tok seg bryet med å lage en teknisk rapport med bilder og forklaring.
Ikke kostet vannpumpen noe særlig heller så kostnaden de hadde med å sende inn vannpumpen og utarbeide en teknisk rapport oversteg nok kostnaden med å bare gi ut en ny vannpumpe.

Skulle nok sett den komme da forhandleren måtte sende inn vannpumpen til importør mens jeg måtte legge ut for en ny i påvente av behandlet reklamasjon.
Så nå har jeg potensielt satt inn enda en vannpumpe av dårlig kvalitet hvis dette er nivået

pipe skrev for 2 timer siden:

Senking av frysepunktet forstår jeg. Men hvordan klarer de å heve kokepunktet..? Rusthemmende midler er vel egentlig ph-justering...? Ferskvann i varmesystemer blir fort ‘dødt’ ved å drive ut luft når vannet når 90 grader, det skjer en gang.., etter det er vannet rimelig passivt. 
Frostvæske trenger du når det er fare for minusgrader. I karibien tviler jeg på at de etterfyller annet enn vann. Da gjerne kondensvann fra avfukteren / aircondition. Noen som har annen info..?

Ja det er vel et par 'skoler', derav den ene er pH-justering, den andre fjerner oksygen. Poenget er at for det første må vannet opptre som en elektrolytt, ha ledningsevne, for det andre må det foreligge oksygen for at det skal kunne sparke i gang en oksidasjon. Fjernes disse betingelsene, opptrer ingen rust (Fe203 eller Fe3O4). En annen egenskap ved frostvæsken er at den hever kokepunktet til over 100 grader ved havets overflate. En del oljer, petroleumsprodukter, har kokepunkt langt over 100 grader C. Bare å se på motorolje. 

Nå dekker ikke min utdanning/ interesse i særlig grad regulering av elektrolytt i form av frostvæsker. Tror det var en side eller ti i den ene læreboken. Jeg kan ikke særlig mye om det. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Enig med Hulda. Er bare å se på et Fjernvarme system eller sentralvarme system i hus.

En bruker vanlige svarte stålrør, som holder i 50år pluss.

Dette da det er dødt vann som er i systemet.

Dette var basis lærdom på skolen i tiden som vvs lærling for Mange år siden. 

Svarte rør på varme å galvaniserte på forbruksvann. En vanlig plate radiator holder jo også i evigheter om ellers en sørger for goe gjenge tetning.

Så å kjører med rent vann i noen sommer måneder kan ikke by på noe problemer. Motor ruster ikke opp på 2 måneder. Om den gjør det, så ligger problemet annet sted, å ville komt uansett.

Men nu var jo BT i nærheten å GB. Jr fikset problemet med et jeg anbefalte han annet sted hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Sitat
  • pip_Skipper.gif
  • pipe
  • Medlem
  •  
  • 1 960 innlegg
Grand Banks jr skrev for 18 timer siden:

Ja det kan du gå ut i fra er helt problemfritt.
Disse kan også blandes med blå men den har lavere innhold av rusthemmende midler og har noe kortere levetid.  

Volvo Penta sin grønne frostvæske med spesifikasjonen  G48 er er basert på etylenglykol. Den grønne til Biltema er propylenbasert. Står i klarekst på flaska at den ikke kan blandes med etylenglykol. Selv om navnet Volvo er nevnt i spesifikasjonene er det en helt annen spesifikasjon enn Volvo G48. Ser du på de andre spesifikasjonene på Biltema sin grønne så samsvarer de mer med andre produsenter sin røde frostvæske.

Biltema selger frostvæske i kilo, ikke i liter som all annen væske. Forklaringen er enkel. 3kg frostvæske er ikke 3 liter, det er omtrent 2,7 liter, til tross for at den blir levert i en 3 liters dunk. Finurlig måte å justere prisen på. Jeg bruker en hel del penger på Biltema, men kjøper aldri noe som kan fylles på bil, eller båtmotoren. Grunnen er enkel: Avslørte for en tid tilbake at alle Biltema sine frostvæsker begynte å levre seg og bli til is ved -25. Dette gjaldt både konsentrat og ferdigblandet. Tok det opp med Biltema. Var ikke så veldig lett å overbevise dem. Etter 6 måneder fikk jeg en mail fra Biltema i Sverige hvor de bekrefter at de hadde problemer med disse produktene. De vurdere om de skulle bytte leverandør av frostvæske. Det tok bortimot 2 år før butikken på Jessheim hadde annen produksjonskode på sine frostvæske produkter.

For de som vil lese seg opp litt på emnet frostvæske har jeg brukt klipp&lim fra et innlegg jeg skrev her inne i desember 2019. Åpne linkene og les mer. Nyttig og komplisert informasjon:

Sitat

Frostvæske er mer komplekst enn hva de fleste tror. Det finnes ingen standarder på frostvæske, slik som på olje. Fargen sier ingen ting, den er tilsatt for å skille frostvæske fra andre væsker. Glykol er i utgangspunktet fargeløs. Det er helt opp til produsenten hvilken farge som blir tilsatt. Så hovedregelen er å aldri blande frostvæske fra forskjelllige produsenter, heller ikke om fargen er lik. Er det tvil om hva som er brukt tidligere bør alt byttes fremfor å blande med noe man tror er likt. Det finnes et fabrikat hvor produsenten påstår at deres frostvæske kan blandes med alt, merket er Peak.

Legger ved et par linker som beskriver emnet frostvæske mer inngående:
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

https://vacn.no/forums/topic/218112-valg-av-kjøleveske-en-grei-forklaring/?fbclid=IwAR0q5WF8qfzZPgjSjtUyAHoL8u3-HSbvCDeh6sGw48vRsXzQMA8QL4KyyhI

Det er rimelig vanskelig for oss som ikke er vant til disse betegnelsene å se dette. Jeg forventer at grønn "Volvo" er grønn "Volvo". 

Heldigvis har jeg kjørt motoren på rent ferskvann i 5 timer, samt skyllet ut av motoren så godt jeg kunne før jeg benyttet Biltema grønn.

Men jeg blir rimelig frustrert over deres lempfellige tankegang på dette.

Sitat
  Fergu skrev for 1 time siden:

Avslørte for en tid tilbake at alle Biltema sine frostvæsker begynte å levre seg og bli til is ved -25.

... jeg mener det er vanlig funksjon for frostvæsker. Tapp litt av kjølekretsen og legg i fryseren. Holder seg ikke flytende ved -20, men blir ‘slush’ uten å ha sprenge-kraft.

Jeg drev "Omfattende" testing med frostvæske fra 3 leverandører. Biltema begynte å bli "slush" ved -20. Var ganske stiv ved -25. De to andre merkene var flytende uten iskrystaller ved -32 (Som var den laveste temperaturen jeg klarte å oppnå)
Biltema innrømmet til slutt at de hadde problemer med dette. De hadde sendt prøver til diverse laboratorier. 

Tack för att du kontaktat Biltema och att du på ett föredömligt sätt dokumenterat de brister du
funnit hos några av våra glykoler. Biltema ser mycket allvarligt på avvikelserna i fryspunkt
och har med anledning av detta genomfört egna tester, samtidigt som två stora och oberoende
europeiska testinstitut anlitats för analys. Vår slutsats är att några produktionsomgångar
(batcher) delvis avviker från de specifikationer vi anger för produkten.
Biltema har därför undantagit från försäljning de produktionsomgångar där vi funnit fel.
Samtidigt pågår diskussioner med tillverkaren hur vi med fullständig säkerhet kan undvika att
detta upprepar sig, eventuellt blir vi tvungna att byta tillverkare.
Som ett tecken på vår tacksamhet vill vi sända dig ett presentkort på 500kr varför vi ber dig
kontakta vår kundservice med fullständig adress.
Med vänlig hälsning

Biltema Nordic Services AB
Garnisonsgatan 26, 2nd FL
S-254 66 Helsingborg
Sweden

Redigert av Fergu (see edit history)

Glad jeg ligger på sjøen året rundt å har bra varme i motorrommet. Blir ikke noe under ca 8-10 grader i motorrommet vinterstid.

Så for min del har det lite å si om det fryser ved minus 20 eller minus 40. Ikke blir det så kaldet her heller(da flytter jeg asap hehe)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...