pipe
Hulda skrev 43 minutter siden:Dette er en tetning der den roterende delen er et karbonsete, den andre delen en kjeramisk ring (alu. ceramic). Slike tetninger brukes stort sett på alle vannpumper. De kjører gjerne tusenvis av timer på 3600 rpm. Jobben en slik tetning gjør i en pumpe som vi omtaler her, er peanuts. Og mer enn 70 % av alle slike tetningshavarier skjer fordi lagrene havarerer.
Det er jeg godt kjent med etter at jeg reklamerte på en vannpumpe til bilen som lakk ut av sladrehullet etter noen måneder.
Fikk en flott teknisk rapport i retur fra importør med bilder og greier.
Der hadde den keramiske tettingen irret som følge av sur frostvæske.
Jeg hadde nappet ut vannpumpen som står omtrent mitt på motorblokken og de literne som rant ut hadde fin farge.
Det var omtrent halvparten av det totale kapasiteten som rant ut og ble erstattet med ny frostvæske.
I følge rapporten skulle jeg ha tapet ut alt og skylt i mellom systemet før jeg fylte hele systemet med ny frostvæske.
Kranglet ikke noe mer på det men syntes at det virket litt rart at frostvæsken som hadde fin farge og ble erstattet med ca 50% av det totale volumet med ny frostvæske skulle være så sur at den tæret i stykker tettingen hvis den hadde vært i riktig kvalitet.
Det hører også med til historien at bilens originale vann pumpe var helt fin men ble byttet i sammen med tannreimen.
Hvis denne kjølevæsken skulle være så aggressiv så taklet i vertfall original pumpen å gå med denne kjølevæsken.
Havarerte er kanskje ikke riktig ord men den lakk ut sladrehullet og det hadde kommet frostvæske i lagret så det var ulyd og hakking