
zooper
Det brukes for det meste kun to typer glykol. Etylenglykol (EG), som også er kalt Monoetylenglykol (MEG), samt Propylenglykol (PG). EG er billigst/vanligst. I sin originale form har de omtrentlig like egenskaper, er fargeløse og kan blandes med hverandre...
Men så tilsettes antikorroderende additiver for å motvirke de rustfremkallende egenskapene i vannet man vanner ut glykolen med, og det er disse additiver som ikke er kompatibel med hverandre eller med selve motoren.
Tradisjonelt er grønn frostvæske tilsatt alkaliske tilsetningsstoffer som brytes ned over tid (frostvæske må byttes
oftere). Mer moderne varianter (rød, oransje, gul og rosa) har tilsatt organiske syrer for å øke levetiden til fem år. Japanere (rød) tilsetter ofte silikater også. Blander man grønn (alkaisk/base) med rød (syre) så vil det kunne oppheve antikorosjonseffekten (syre og base blir nøytral) i tillegg til at det kan felles ut salter som kan tette systemet.
Nå er det ikke bare å tømme, skylle og bytte, fordi ulike motorer har pakninger, legeringer, og andre mstetialer med ulik resistens mot syre (rød, oransje, gul, rosa).
Nå er det ikke alltid samme farge fra to forskjellige produsenter er kompatible, men stort sett.
Skal man tømme helt og bytte gjør man tryggest i å gå for grønn og billig, men må da bytte oftere.
Slurving med kjølevæske er en av primærårsakene til utslitt motor og havari. Ujevn og mangelfull kjøling fører til høy og ujevn slitasje på stempler, sylinderforinger og lager. Dette kan i tur lede til gasslekkasje med mulig trykkoppbygnig, som igjen kan påvirke oljetrykk samt føre til oljelekkasjer. Turboen er en del av det lukkede kjølesystemet, og redusert kjøling her vil påvirke motoreffekt, motortemp og turboens levetid eller lekkasje ved turboen. Alt i alt så får man en stadig brattere nedadgående spiral. Blir slitasjen så høy at det blir lekkasje mellom sylinder og kjølesystem er det totalhavari.
De som ikke trodde det var så nøye med farge, eller at det bare var å toppe opp inn i evigheten og at man ikke trengte å bytte, eller at det var greit å kjøre på rent vann...
Det er mye mulig du står overfor utslitt motor som følge av mangelfull utskifting av korrekt kjølevæske... med behov for utskifting av stempler, sylinderforinger, lager, pakninger, m.m. - altså en ordentlig overhaling. En amatør bør regne 1-2 arbeidsuker på hele jobben med å ta ut motoren, overhale den, og sette den inn igjen. En amatør vil trolig ikke gjøre en 100% overhaling, feks bytte veivlager pga manglende verktøy. Man skal ha mye tid, mye interesse, lite penger og en billig båt, for å gå veien om å overhale selv. En 100% overhalt motor er like god som ny.
Jeg hadde ikke fulgt andres anbefalinger om å feriere med denne båten nå og fikse det senere. Selv om det skulle gå bra (dine beskrivelser av dine problemer indikerer høy sannsynlighet for nært forestående havari), så blir ferien likevel ødelagt av bekymringer.