zooper Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Det brukes for det meste kun to typer glykol. Etylenglykol (EG), som også er kalt Monoetylenglykol (MEG), samt Propylenglykol (PG). EG er billigst/vanligst. I sin originale form har de omtrentlig like egenskaper, er fargeløse og kan blandes med hverandre... Men så tilsettes antikorroderende additiver for å motvirke de rustfremkallende egenskapene i vannet man vanner ut glykolen med, og det er disse additiver som ikke er kompatibel med hverandre eller med selve motoren. Tradisjonelt er grønn frostvæske tilsatt alkaliske tilsetningsstoffer som brytes ned over tid (frostvæske må byttes oftere). Mer moderne varianter (rød, oransje, gul og rosa) har tilsatt organiske syrer for å øke levetiden til fem år. Japanere (rød) tilsetter ofte silikater også. Blander man grønn (alkaisk/base) med rød (syre) så vil det kunne oppheve antikorosjonseffekten (syre og base blir nøytral) i tillegg til at det kan felles ut salter som kan tette systemet. Nå er det ikke bare å tømme, skylle og bytte, fordi ulike motorer har pakninger, legeringer, og andre mstetialer med ulik resistens mot syre (rød, oransje, gul, rosa). Nå er det ikke alltid samme farge fra to forskjellige produsenter er kompatible, men stort sett. Skal man tømme helt og bytte gjør man tryggest i å gå for grønn og billig, men må da bytte oftere. Slurving med kjølevæske er en av primærårsakene til utslitt motor og havari. Ujevn og mangelfull kjøling fører til høy og ujevn slitasje på stempler, sylinderforinger og lager. Dette kan i tur lede til gasslekkasje med mulig trykkoppbygnig, som igjen kan påvirke oljetrykk samt føre til oljelekkasjer. Turboen er en del av det lukkede kjølesystemet, og redusert kjøling her vil påvirke motoreffekt, motortemp og turboens levetid eller lekkasje ved turboen. Alt i alt så får man en stadig brattere nedadgående spiral. Blir slitasjen så høy at det blir lekkasje mellom sylinder og kjølesystem er det totalhavari. De som ikke trodde det var så nøye med farge, eller at det bare var å toppe opp inn i evigheten og at man ikke trengte å bytte, eller at det var greit å kjøre på rent vann... Det er mye mulig du står overfor utslitt motor som følge av mangelfull utskifting av korrekt kjølevæske... med behov for utskifting av stempler, sylinderforinger, lager, pakninger, m.m. - altså en ordentlig overhaling. En amatør bør regne 1-2 arbeidsuker på hele jobben med å ta ut motoren, overhale den, og sette den inn igjen. En amatør vil trolig ikke gjøre en 100% overhaling, feks bytte veivlager pga manglende verktøy. Man skal ha mye tid, mye interesse, lite penger og en billig båt, for å gå veien om å overhale selv. En 100% overhalt motor er like god som ny. Jeg hadde ikke fulgt andres anbefalinger om å feriere med denne båten nå og fikse det senere. Selv om det skulle gå bra (dine beskrivelser av dine problemer indikerer høy sannsynlighet for nært forestående havari), så blir ferien likevel ødelagt av bekymringer. Redigert 14.Juli.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Du serverer nok en del synsing som ikke er allmenngyldig. Jeg formoder at du forutsetter at alle turboer er vannkjølte, og alle motorer har aluminium i kjølekretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 zooper skrev 1 time siden: Ujevn og mangelfull kjøling fører til høy og ujevn slitasje på stempler, sylinderforinger og lager Det stemmer nok. Rent vann har større varmekapasitet en vann/ glycol (typisk 4,2 mot 3,7) så hva frostvæske har som gir bedre kjøling enn rent vann skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Code0 skrev 15 minutter siden: Det stemmer nok. Rent vann har større varmekapasitet en vann/ glycol (typisk 4,2 mot 3,7) så hva frostvæske har som gir bedre kjøling enn rent vann skjønner jeg ikke. He, he. Du skjønner nok riktig. Fordelen med frostvæske er at den hever kokepunktet og senker frysegrensen relatert til vann. Dette gjelder så lenge vannet ikke her helt rent. Da leder vannet igjen, men helt rent vann finnes ikke i naturen, selv ikke destillert med vanlig apparatur, slik som vi født rett etter krigen (eller tidligere) kjenner til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Sitat destillert med vanlig apparatur, slik som vi født rett etter krigen (eller tidligere) kjenner til. Jeg er blant dem som er født rett etter krigen (eller tidligere) og som kjenner slik apparatur. Da jeg jobbet i NRK hadde jeg en periode ansvar for å passe på og fylle destillert vann på noen digre batterier i en 48volt bank (backup). Og hvor vikk vi slikt vann fra? Jo, i naborommet sto et slikt apparat på kontinuerlig og putret og gikk. Ansvarlig for bilparken hentet også destillert vann der til batteriene i bilene. Og ja, jeg hadde også slik apparatur hjemme en periode, greit med billig ankerdram. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
zooper Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Du serverer nok en del synsing som ikke er allmenngyldig. Jeg formoder at du forutsetter at alle turboer er vannkjølte, og alle motorer har aluminium i kjølekretsen? Nei, ikke alle motorer har alu i kjølekretsen, og ikke alle turboer er en del av det lukkede kjølesystemet. Noen motorer er ikke engang væskekjølt. Men Volvo Pentaen det er snakk om???? Forøvrig så kan kjølevæske, sammenliknet med vann, absorbere varme ved høyere temperaturer uten å koke eller fordampe. I et lukket system under trykk øker kokepunktet på begge væsker, og mer så for glykol. Kjølevæske motvirker også korrosjon. Kort fortalt, kjølevæske er langt bedre enn rent vann som kjølevæske. Så, de som mener at det er greit å gå mot fabrikantens anbefalinger... bruke vann, blande farger ogg fabrikanter, etc, etc??? Ja det finnes saltvannskjølte motorer som går i en evighet. Dette er heller ikke poenget. Poenget er at i et lukket system så er kjølevæske absolutt bedre enn vann. SÅ kan man påstå at dette bare er overtro og at både motorfabrikanter og kjemikalieprodusenter anbefaler monsterforsikringer og ikke vet hva de prater om, osv, osv - eller man kan være på den sikre siden å fyle på rett kjølevæske. Når det kommer til farge så opererte japanske, amerikanske og europeiske produsenter med ulik farge på alkaiske/basiske og sure kjølevæsker. Så vidt jeg vet har både japanerne og amarikanerne nå godt over til å ha de sure røde og de alkaiske grønne/blå - de vanligste fargene. Oransje, gul og rosa aner jeg ikke. Trådstarter har skylt systemet. Å fylle opp med BT grønn, som trådstarter her har kjøpt, er bedre enn å bruke vann og vil fungere med motoren. Når det skal toppes opp bør han bruke BT, til han om et par år bør bytte - hvorpå han kan gå tilbake til produsentens anbefalinger. Men har man fulgt trådstarters andre tråder om sine motorproblemer så aner man at det ikke er helt usannsynlig at motoren kan trenge langt mer enn radiatortetning, skylling, og diverse kjærringrådm.m.... altså overhaling. Slik trådstarter har beskrevet sine problemer hadde ikke jeg tatt med venner eller familie på båtferie med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Pornget er så enkelt som at en jernmotor skal kjøre på ferskvann et par måneder. Ikke mer avansert enn akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Hulda skrev 58 minutter siden: Pornget er så enkelt som at en jernmotor skal kjøre på ferskvann et par måneder. Ikke mer avansert enn akkurat det. Når utblandet kjølevæske koster 20-30 kroner literen ser jeg ikke helt poenget å bruke bare vann med mindre du ikke har noe valg. Og om sommer blir vinter, ja så har man frostvæsken på plass. Å bare bruke vann er noe man kun bør ty til om man må toppe opp og ikke har glykol eller er usikker på om det man har tilgang på er kompatibelt. Kjølevæske er uansett ferskvare som skal byttes ut med jevne mellomrom (1-5 år avhengig av type). Har du tømtsystemet og fylt opp med rent vann står du ovenfor å måtte tømme på ny for å fylle opp med glykol, snarere enn senere - så man sparer ikke penger og påfører seg mer arbeid. Å foreslå å bruke bare vann er rett og slett et dårlig råd. Det går sannsynligvis greit - men det bør unngås. Redigert 14.Juli.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 zooper skrev 27 minutter siden: Når utblandet kjølevæske koster 20-30 kroner literen ser jeg ikke helt poenget å bruke bare vann med mindre du ikke har noe valg. Og om sommer blir vinter, ja så har man frostvæsken på plass. Dette er trådstarters problemstilling: Grand Banks jr skrev On 13.7.2020 at 10.54: Er det da trygt å helle på billig blå eller rød frostvæske frem til båten skal opp i september? Da skal den etter planen tømmes igjen, og motor demonteres for å plane eksosmanifold, rense oljekjøler etc. Fyll vann, men sørg for å få tappet ut alt før kulda kommer. Forandring i planer eller sviktende hukommelse kan bli dyrt! Om du fyller "høyverdig" væske er det sikkert mulig å samle den opp og fylle på igjen neste år. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Og vær obs på tæringsskader. Forsøk har vist at bart jern, på våre breddegrader, ruster 0,2 mm/år i langsomt strømmende sjøvann. For ferskvann, som ikke er oksygenfritt, rundt 0,1 til 0,05 mm/år. Dette gjelder reduksjon i vekt etter at oksidet er syret vekk. Dessuten at jernet ikke er katodisk beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.