xr4ti Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Hva er forskjellen på en 1 og 2 -polet bryter? Er dette en 2 polet bryter? Trodde det var en 1 polet jeg! Altså den som er avbildet bryter kun en krets men har to kontaktstykker. Og noen som vet hvor man får kjøpt en slik 12V bryter som kan brukes på et åpent instrument/cockpit-panel, altså må tåle regn og er ca for 12mm hull? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Bryteren som sådan er 1-polt men i båt(motor) skilles mellom 1-polt og 2-polt anlegg og en 1-polt trykkbryter har da den ene ledningen koblet permanent til gods (motorblokk) slik som i bil. Motorer med 2-polt anlegg bruker ikke motorblokk som den ene polen men har 2 ledninger til alle sensorer/trykkbrytere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
xr4ti Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 @SveinHa Takk for svar og bekreftelse. Er nok en sammenblanding av begrepene i monteringsanvisningen som forvirret meg. I dette tilfelle så er bryteren kun for ut og innkobling av en +krets. Komponent er jordet via felles jordskinne, så det er et 2-polet system. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Nei, det er ikke definisjonen på et to-polet system. Ved et to-polet system brytes både pluss og minus. Felles minusskinne har ikke noe med begrepene en- og topolet å gjøre. Ser man det fra et motorperspektiv, har ikke en topolet motor noen elektriske strømmer gjennom seg. Motoren er helt nøytral. Den gangen jeg jobbet hos CAT, leverte vi sanne to-polede motorer. Disse motorene hadde ingen elektriske komponenter tilkoblet. All instrumentering gikk på trykkfølere. Starter gikk på hydraulikk- eller fjærkraft. Ingen dynamo i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hulda skrev 3 minutter siden: Ved et to-polet system brytes både pluss og minus Ja, på land men 2-polt el.anlegg på båtmotor har normalt bare 1-polt brudd men 2 ledninger til alle komponenter så 2-polt i konvensjonell betydning er noe helt annet enn 2-polt på båtmotor. Og så har vi den kvasiløsningen til noen Volvo Penta med 1.5 polt anlegg der hele stasen er 2-polt bortsett fra startmotoren som er 1-polt (så der sparte de noen kroner på en rimeligere startmotor). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Made by Perkins :-) Hulda har forbrukskrets som er sann to-polet, nesten. Har noe med korrosjon å gjøre. Når jeg slår av kretsen, brytes både pluss og minus rett etter batteriene. Volvo yrkesmotor har også to-polede motorer. Der er blant annet dynamoen elektrisk to-polet, samt at dynamoen er utstyrt med isolasjonssett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.