Enduras Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Hei. var ute med båten da en alarm begynte å pipe i kontrollboksen. Ga seg da jeg sakket på farten, men kom igjen da jeg ga på mer. Kom meg inn til havn, og skulle fortøye, da vikle ikkje motoren tilte opp. Tiltmotor gjekk, men ingen bevegelse på motor. Skal prøve å fylle på h.olje, men lurer på om problemet med tilten kan vere grunnen til alarmen? 2000 Mod mariner 90hk. Sitér dette innlegget Link to post
Enduras Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Ingen som har ein fasit?evnt vil gjette? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Eldre motorer har mye rart for seg når det gjelder sensorer som kan gi feil meldinger og/eller feilmeldinger. Dette høres ut som om det er varmgang/temperatur. Siden det kommer med tilnærmet full gass og ikke er der når du slakker på gassen. Dessuten har vel ikke en 2000 modell noe særlig annet som den har sensor som piper for? Det regner jeg med du har sjekket i manualen til motoren. Det har nok ingenting med tilt å gjøre. Denne motoren tror jeg ikke har sensor som har med strøm til tilt, eller oljenivå/trykk i tilt eller nivå på tilt. Men om du har Optimax så er listen; Redigert 14.Juli.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) 4T? SJekk at du har nok og riktig olje. Yamaha SKAL ha 10-40 MINERAL OIL. IKKE syntetisk. (er ikke disse marinerne egentlig en Yamaha???) Sjekk at det ikke er vann i oljen. (Tæring). Men at den gir alarm på fullt kan og tyde på dårlig kjøling. Skiftet temostaten noen gang? Termostat er faktisk en servicedel på linje med f.eks. regreim.... Termostatene gror igjen og korroderer. Impeller skiftet noen gang? O-ringer på stigerør/impellerhus? Lekk her kan gi utilstrekkelig kjøling på fullt. Så kan jo temp.sensor sef. også være ute av lage etter så mange år..... Er vel egentlig bare oljetrykk og temp sensor som gir alarmen...? Problemer med tiltmotor har ingenting med den alarmen du får på full fart..... Redigert 18.Juli.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.