brantaleu
Har i flere måneder hatt et kjedelig problem med motoren som jeg har problemer med å finne ut av. Det er en Mercury Optimax 135, 2008 modell gått snart 700 timer. Problemet som er at den går med dårligere effekt, kanskje 70% av normalt, oppstår gjerne plutselig ved at turtallet hopper ned. Det kan hoppe ned og opp igjen med ujevne mellomrom.
Noen ganger motoren som normalt, andre ganger går det på 70% en hel tur. Et eksempel er fra siste 2 turene. Den ene turen på mange timer fungerte motoren som normalt hele turen. Neste dag håpet jeg det var like bra, men da gikk den på 70% effekt det meste av turen...før den mot slutten av turen plutselig ville gå som normalt igjen. Det er absolutt ikke noe system i det som skjer... Motoren går jevnt og fint også med lav effekt, så har kjørt en del med den slik, men med lavere marsfart siden det er dårligere effekt. Før kunne jeg bruke ca 18 liter/timen på å holde 25 knop. Men når den bestemmer seg for å fjuske så bruker jeg 25 liter/timen på 25 knop.
Jeg er ingen ekspert på motorer, men har fått tips om at det kan være kompressor eller luftmengdemåler? Kan det ha noe med elektrisitet (strømutfall) å gjøre?
Jeg har lastet opp en video som viser et eksempel der motoren går som normalt på 3420 rpm for så å hoppe ned til 2930 rpm, helt uten at jeg rører noe som helst. Man ser turtelleren i displayet til venstre. Beklager ordbruken i videoen...: https://www.dropbox.com/sh/w6oiq0ks2rcmlul/AACzvBgJSTqCBfvZtZdSZsyHa?dl=0
Har hatt den innom en forhandler som kjørte diagnose på den. Han fant ikke noe spesifikt, annet enn at han snakket om noen strømutfall. Han kunne ikke si hva som var feil, men han ba meg gå over de elektriske kablene, sjekke polene på batteriet osv. Jeg har sjekket noen av kablingen og har vel en følelse av at det er noe annet som er feil. Jeg la inn noen bilder av diagnosen jeg fikk utlevert i linken over.