Jump to content

Mercury Optimax 135 - Uforutsigbar endring i effekt


brantaleu

Recommended Posts

Har i flere måneder hatt et kjedelig problem med motoren som jeg har problemer med å finne ut av. Det er en Mercury Optimax 135, 2008 modell gått snart 700 timer. Problemet som er at den går med dårligere effekt, kanskje 70% av normalt, oppstår gjerne plutselig ved at turtallet hopper ned. Det kan hoppe ned og opp igjen med ujevne mellomrom.

 

Noen ganger motoren som normalt, andre ganger går det på 70% en hel tur.  Et eksempel er fra siste 2 turene. Den ene turen på mange timer fungerte motoren som normalt hele turen. Neste dag håpet jeg det var like bra, men da gikk den på 70% effekt det meste av turen...før den mot slutten av turen plutselig ville gå som normalt igjen. Det er absolutt ikke noe system i det som skjer... Motoren går jevnt og fint også med lav effekt, så har kjørt en del med den slik, men med lavere marsfart siden det er dårligere effekt. Før kunne jeg bruke ca 18 liter/timen på å holde 25 knop. Men når den bestemmer seg for å fjuske så bruker jeg 25 liter/timen på 25 knop.

 

Jeg er ingen ekspert på motorer, men har fått tips om at det kan være kompressor eller luftmengdemåler? Kan det ha noe med elektrisitet (strømutfall) å gjøre? 

 

Jeg har lastet opp en video som viser et eksempel der motoren går som normalt på 3420 rpm for så å hoppe ned til 2930 rpm, helt uten at jeg rører noe som helst. Man ser turtelleren i displayet til venstre. Beklager ordbruken i videoen...: https://www.dropbox.com/sh/w6oiq0ks2rcmlul/AACzvBgJSTqCBfvZtZdSZsyHa?dl=0

 

Har hatt den innom en forhandler som kjørte diagnose på den. Han fant ikke noe spesifikt, annet enn at han snakket om noen strømutfall. Han kunne ikke si hva som var feil, men han ba meg gå over de elektriske kablene, sjekke polene på batteriet osv. Jeg har sjekket noen av kablingen og har vel en følelse av at det er noe annet som er feil. Jeg la inn noen bilder av diagnosen jeg fikk utlevert i linken over.

 

Redigert av brantaleu (see edit history)
Link to post

Glemte å si at jeg har hatt den innom en forhandler som kjørte diagnose på den. Han fant ikke noe spesifikt, annet enn at han snakket om noen strømutfall. Han kunne ikke si hva som var feil, men han ba meg gå over de elektriske kablene, sjekke polene på batteriet osv. Jeg har sjekket noen av kablingen og har vel en følelse av at det er noe annet som er feil. Jeg la inn noen bilder av diagnosen jeg fikk utlevert. 

 

https://www.dropbox.com/sh/w6oiq0ks2rcmlul/AACzvBgJSTqCBfvZtZdSZsyHa?dl=0

Redigert av brantaleu (see edit history)
Link to post

Eg hadde lignende på min 150 optimax. Der mangler noen av disse klipsene som holder den eletriske kontakten til injectoren på plass. Så når den "midlertidlige" låsen løsnet mistet eg noe effekt da den kun fikk bensin til 5 syl.

 

Klarer du fremprovosere problemet med og løsne en og en dyse for og se om den er lik da?

 

Det kan være en bensin\luft injector som henger litt, eller rusk i railen..

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post

Den er grei, da må du undersøke alt rundt strømforsyning til motor, og da undersøker du alle kabler og spesielt skjøter i fra batteri og helt bak til motor. Kjenn på alle skjøter/koblinger , dei kan tilsynelatende se bra ut men slit litt i dei og se. Se også spesielt innunder dekselet.

Batteriet er vel i orden? Er det ikke det så kan lav spenning forårsake underlige problemer som er vanskelige å finne ut av.

Som nevnt tidligere så må fuelsystemet sjekkes for blokkeringer i tank/filter/slanger. Ser slangene bra ut? Er det rett dimensjon på de? Det er mye åndssvak monteringsarbeid i fra såkalte ´mekanikere´ rundt om dessverre. Så du må starte i fra en ende og prøve å finne ut av det.

Link to post

Takk for alle svar. Batteriet ble kjøpt nytt i høst (ja samtidig som problemet oppstod) og ladet opp før siste tur. Tror ikke problemet ligger der? Men kan jo bytte tilbake til det gamle batteriet og se om det blir bedre. Men så just en video på youtube fra en med tilsvarende (?) problem. Så skal teste ut det der etter hvert: 

 

Link to post

Gjør som @Fjordland antyder.

Bytt plugger som første steg, dersom det ikke allerede er gjort.

Hvis samme feil med nye riktige plugger kan du gjøre som nevnt under.

Coiler som svikter er også en vanlig feil på disse.

Når du har feilen aktiv, stopp motor, ta ut plugger for sjekk/les av hvordan de ser ut.

Merk plugger med hvilken syl de hører til.

Ta bilder og legg inn her.

Tipper som andre er inne på at 1 syl legger av.

Mvh cmb 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...