Jump to content

Sveise røstjern i Bergen


happy Sailor

Recommended Posts

Hei hei,

 

Kjøpte tidligere i år en 79 Albin Scampi hvor man kort kan si at tidligere eier var ærlig om tilstand og båten var relativt rimelig. Frem til nå har jeg ikke funnet noen overraskelser, men har kost meg med strøm og annet som må gjøres.

Men her om dagen fjernet jeg hyllene på hver side av salongen for å inspisere røstjernene skikkelig. Og her var det litt for mye rust, slik det er nå er ikke båten etter hva jeg kan bedømme klar for noe seilas. Og da kommer vi over til spørsmålet mitt. Er det noen her som kan anbefale en sveiser i Bergensområdet som er vant til båt? Røstjernene er delvis støpt fast i skutesiden og kan ikke fjernes uten mye arbeid (basert på de svenske Albin Scampi sidene tar det ca 8 timer å fjerne et av dem (manuelt hugget ut)), så hadde vært kjekt om det kunne repareres uten å fjerne de, men da må det gjøres inne i båten.

 

Og for de som som lurer så har det vært lekkasjer fra dekk hvor vann har rent på innsiden av det innvendige taket, bak innredningen og ned på røstjernene. Babord røstjern ser ut som det er behandlet for rust tidligere (basert på at de var malt svarte, mot det på styrebord som så ut til å være i original rød farge), men tidligere eier har ikke inspisert bak interiøret i de 14 årene han har eid båten. Jeg har nå gått over gjennomføringene og det er nå tett, men rusten består.

 

 

20200708_133340.jpg.4b47607f2d5b739a1728a3d360372273.jpg20200708_133347.jpg.2d5da6c439981935f9ca2cbeeac7fd34.jpg20200708_111219.jpg.20ed7da0584ec8d51d43af0a6ba6a44f.jpg

 

 

Redigert av happy Sailor
Fjernet duplikat bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

For å unngå sveising inne i båten ville jeg ha laget et nytt beslag av flatstål til erstatning for skadet del.

Det nye beslaget ville jeg ha festet til innerflensen med 4 stk. gjennomgående bolter. I tillegg kan det også monteres en trekantet plate mellom steg på profil innstøpt i skroget og steg på innerprofil.

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentar @Sjeldenutpå Dette var en av tingene jeg var usikker på. Jeg er klar over at glassfiber/expoxy avgir damper/tar fyr ved oppvarming, men var usikker på hvor fort varmen spredte seg i stålet. Da ser det ut som sveis utgår.

 

Det fine med løsningen som @Fiks foreslår, eller lignende patenter, er at jeg kan fikse det selv :)

 

Takker for svar begge to

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle legge inn litt oppdatering på det som har skjedd her siden sist.

 

Fikk sett litt på dette gjennom sensommeren i fjor og konklusjonen ble tilslutt at babord røstjern fremdeles var sterkt nok, men at styrebord måtte erstattes. Så mot sluttet av sesongen ble masten ble tatt av og båten tømt for alt som kunne fjernes. Jeg var litt for treig med å sikre meg plass på land så arbeidet ble gjort med båten i sjøen.

 

Jeg hadde aldri jobbet med glassfiber før og var litt usikker på hvilke verktøy som var best egnet. Hadde hørt at vinkelsliper var "the thing", men ønsket å gå litt forsiktig til verks. Hadde ikke veldig lyst til å gå igjennom skutesiden med båten i sjøen.. Brukte et multitool med sagblad og fjernet glassfiberen over og langs røstjernet. Ble en del banning og tok jo veldig lang tid, men det løsnet da til slutt.  Estimerer ca 8 timer før det var løst.

Sånn så skutesiden ut da jeg var ferdig

20200913_124650.jpg.d2f44ef38d276d4f11f8a7332de1e5b7.jpg

 

Og røstjernet

20201018_105539.jpg.7460ba65dc8d4c6e5532292bbbc25c72.jpg

 

Leverte jernet til et metallverksted her i Bergen og ba de om å lage et nytt et.

Etter relativt kort tid fikk jeg tilbakemelding om jernet var egentlig av god kvalitet. De fjernet det rustne partiet, erstattet det med nytt stål og og ga den et nytt strøk maling. Kostet meg 1300,-.. Supert :)

 

Men skutesiden måtte forberedes og det var ikke noe jeg så frem til.. Med skikkelig maske og full haz-mat suite gikk jeg løs med vinkelsliper. Det funka jo kule. Gikk gjennom 5 sett med flappdisker fra biltema og ferdig på en dag. Ble støvete gitt, men bra.

20201229_134629.jpg.10ef9391f01ca49903d0bfaa70596755.jpg

 

Forsøkte å begrense skadene ved å teipe fast en plastduk til tak og skott, som fungerte sånn passe. Mesteparten av støvet er konsentrert i området jeg jobbet, men det la seg et fint lag i hele båten. Ble en del vasking i etterkant, men båten ble ihvertfall ren i prosessen :) (dukker stadig opp litt hvit støv da.. Tror det aldri blir helt borte...)

 

Når jeg nå skulle montere røstjernet igjen oppdaget jeg at stykket ikke helt passet likevel. Så at en liten leppe stakk nedenfor kanten av jernet og gjorde det slik at jeg ikke fikk det helt på plass.. Ble løst med litt grubling og en vinkelsliper. (konklusjon: Neste gang kjøper jeg heller et sveiseapparat og gjør det selv)

 

Epoxy og glassfiber er jo heller ikke noe jeg har jobbet med. Det var en ny erfaring. Etter mye youtube titting følte jeg kunnskapen var der, men det er jo alltid litt avstand mellom å vite og å gjøre.

 

Siden jeg hadde slipt ned skutesiden og jernet hadde en litt annen form en før var jeg nødt til å fylle opp i bakkant mot skutesiden. Epoxy og filler burde gjøre susen, og det gjorde det, men ble jæ.... mye banning før jeg fikk en konsistens som var passe tykk. (Konklusjon: Ikke les bruksanvisningen på filler pakken, da blir det "peanøttsmør", som ikke er tykt nok. Mer filler og man får sparkel som ikke siger)

 

Når det var på plass så ble det lagt 10 lag med 450gram vevd duk. Det bygde opp omtrent like tykt som det var før. Gjort over 3 dager da jeg hørte varme kunne være et problem (noe jeg aldri opplevde). Grundig sliping og vasking mellom hver runde. Jeg ble ganske fornøyd til slutt :)20210429_193029.jpg.84ecd40b50a0ffd4ecacbad5258a76f1.jpg

 

Interiøret ble satt tilbake til slutt. Har nå brukt og seilt med båten i noen måneder og reparasjonen ser ut til å holde godt! :)

 

Konklusjonen til slutt er:

* at glassfiber og epoxy er greit å jobbe med.

* At skikkelig beskyttelse er et must. Både av en selv og arbeidsområdet.

* at en industristøvsuger og et avsug til vinkelsliper må skaffes før neste runde

* at jeg skal lære meg å sveise selv istedenfor å sette bort metalljobber.

* At selv en kontorrotte kan fikse gamle båter, få det bra til og ha det gøy i prosessen

 

Neste prosjekt blir noen forsterkninger i kjølområdet innvendig.. Gruer meg mest til alt støvet som kommer over alt igjen...

 

/happy

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Hei. Fint du oppdaterer! 

Kva heiter sveiseverkstaden du brukte? 

Som Askøyværing valgte jeg Askøy Mekaniske :)

Jeg er fornøyd med jobben de gjorde, selv om ikke delen passet helt. Jeg sa til dem at vi har litt å gå på så det trenger ikke å være helt likt. Det viste seg å være feil :D 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...