Jump to content

Hvordan funksjonsteste Zink Saver?


Kjellg

Recommended Posts

Hvilken?
Når det er vanlig sinksaver (uten ekstra elektronikk) er det bare å måle Ohm i begge retninger.
Er det f.eks. Sterling ZS bør du kunne måle 800 - 900 Ohm (frakoblet).

Er det med elektronikk (f.eks. overvåkning, mm) elelr andre bør du se på manualen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Då en "Zinksaver" består av ett par seriekopplade dioder i vardera riktningen så kommer Ohmmätning med ett instrument att visa alltifrån avbrott till något tiotal Ohm. Detta beroende på bl.a. vilken mätspänning instrumentet använder.

 

Bättre är att använda "diodtest" om det finns på instrumentet. Detta bör då visa 0,9-1,5V i båda riktningarna.

bild.png.9a7d4309d1af6918550a35bac2389ace.png

 

För övrigt gör Zinksaver oftast inte så stor nytta i Skandinavien, då felspänningarna ofta är mer än någon enstaka volt beroende på en i allmänhet sämre ledningsförmåga i marken än nere på kontinenten.

Dessutom är det - i mina ögon - vanskligt (för att inte säga direkt farligt) att koppla in någon form av elektronik i serie med skyddsjord. Går en diod sönder kan man plötsligt stå utan skyddsjord....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Link to post
43 minutes ago, Hulda said:

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Menar du att Sverige & Norge har olika regelverk ?  Tror nog vi är ganska eniga, att förbinda landjord till batteriminus eller motorblock är väl lika no-no i Norge som i Sverige. Dvs man skall hålla 230V-jord och 12V-minus åtskilda (men inkopplade, givetvis).  Eller menar du att man i Norge kräver förbindelse mellan landjord och sjöjord (batteriminus, motorblock) ?  Det visste jag inte i så fall, känns ju galet...

Vad jag menade med mitt inlägg om Zinksaver är att den i Skandinavien ofta ger en falsk trygghet, eftersom mätningar visar att felspänningen på jorden ofta är mycket högre än Zinksavern kan spärra.

 

(F.ö. menar du nog elektrolytisk tæring, inte galvanisk, eftersom den är forcerad av landströmmen och inte av de olika metallernas potential :smiley:)

 

Vi är nog egentligen ganska eniga. Och nu vet nog TS hur h*n skall kontrollera sin Zinksaver :yesnod:, och det var ju frågan.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Du er ute og kjører. I Sverige og resten av Europa er TN-nett gjennomført. Slik er det ikke i Norge. I Sverige og EU er flytende jord tillatt. I Norge er flytende jord på lystfartøyer lovbrudd etter forskrift. Det er derfor man på slike fora som dette ikke bør spre uriktige opplysninger. Norge og resten av EU er fundamentalt forskjellige. 

 

På nye anlegg, som på vår stuga oppe i fjellheimen, har vi trefas TN-C 32 A 400 V inntak. Hjemme har vi IT 32 A 220 V inntak.

Link to post

"Ute og kjører" var kanske att ta i....:rolleyes:

 

Jo, jag vet att Norge (oftast) har 4-ledarsystem medan Sverige har 5-ledar för trefas.

Att felspänningen (särskilt på 4-ledarsystem) ofta blir högre på landströmsjord och sjöjord än en Zinksaver är konstruerad för är väl inga oriktiga upplysningar. Det är väl bra att klargöra att en Zinksaver ofta ger falsk trygghet. Eller hur ?

Skiljetrafo är väl det enda riktigt säkra...

 

I Sverige är inte flytande jord tillåten på landströmsanlegg i båt, det har du nog missuppfattat. Den måste vara obrutet förbunden till jordpotential.

 

Som sagt - TS har nog fått svar på sin fråga, och vi skall inte fördjupa oss mer i diskussioner som inte tillför TS fråga någonting :seeya:

 

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Teori og praksis.
Beregnet blokkerer den DC ca. <1,8V og er ikke beregnet for å gjøre annet,
siden den er en Zinksaver.

Bortsett av nå to som var involvert i lynnedslag vet ikke jeg om flere (fra Sterling) som har sluttet å virke i Norge. Men er man redd det da kunne man også velge Fail Safe, da er sannsynligheten lik null i hvert fall at den mister (sin mekanisk) kontakt siden den er kraftigere enn 16A-kablene.

Men lik null får man også ved å relativere.
Alle tre hovedprodusenter sammen har vel levert bort mot en million stykke ila. de siste 13 år,
trolig flere siden de begynte å produsere. I Norge, Sverige og DK er tallet rimelig sikker ca 6-sifferet.

Så, hvor mange "farlige" feil ble konstatert, da ift til alle som bekrefter "Forbruket av sink ble merkbart redusert" som nok konstateres av temmelig alle som bruker Zinksavere?
Jeg ville heller være bekymret over alle de som ikke har korrekt jording i det hele tatt,
slike finner i alle fall jeg nesten hver uke.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...